Svoj posao smatra pozivom i ne može se zamisliti ni u jednoj drugoj životnoj ulozi. ‘Ne bih ga mijenjala ni za što’, ističe nam Katija Matušić Došen, mlada profesorica povijesti u Osnovnoj školi Lapad. Nedavno je javnosti predstavila knjižicu o školskom projektu, a kojim je htjela svojim ‘petašima’ na zanimljiv način predstaviti Rimsko Carstvo.
—Ove se godine u jednoj od cjelina obrađivala rimska povijest. Da bi se upoznali sa samom suštinom rimskog doba, dala sam im projektni zadatak koji se zove ‘Okusi antičke rimske kuhinje’. U njemu se nalaze recepti koje su pravili stari Rimljani. Dakle, nisam htjela da o povijesti Rimljana uče samo kroz godine, careve, ratove, već sam im htjela omogućiti iskustvo učenja na jedan drukčiji način. Dobili su više recepata te su mogli izabrati sebi one zanimljive – ističe profesorica nazivajući svoje učenike malim povjesničarima i kuharima. Učenici su radili čak pet starih jela, a to su antička rimska pizza, antička rimska slatka torta, somun drevni rimski, globuli i libum.
—Globuli su slični današnjim priklama, a libum je jelo koje je više slatkasto, dakle kao dezert – objašnjava Matušić Došen. Naravno, sve su uspješno radili uz pomoć roditelja jer su morali, primjerice, napraviti tijesto, ili nešto ispeći. —Neki su učenici napravili nekoliko recepata, a jedan je učenik učinio čak tri! Uz izradu recepata, morali su ispuniti kratak upitnik kojim sam dobila povratne informacije o tome je li im se projekt svidio ili nije, a morali su napisati i kratki osvrt o izradi i samom okusu jela. Primjerice, koja je razlika rimske pizze s današnjom pizzom – reći će Matušić Došen koja se nakon provedbe cijelog projekta ugodno iznenadila. Osim o kuhinji Rimljana, djecu je učila i njihovom odijevanju te općenito o društvu u to doba.
—Bilo je još tu dosta projekata, ali koje nismo uspjeli izrealizirati zbog ove situacije s epidemijom. Inače, prema prvotnom planu, djeca su svoja jela trebala donijeti u školu, no to nažalost nije bilo moguće zbog epidemioloških razloga. Doma su sve fotografirali, probali i ostalim učenicima opisali kako je protekla izrada jela. Ovo je dokaz da djeca mogu biti kreativna – rekla je. Osim iz knjiga, zanimljive recepte pronašla je u online svijetu, na Facebook stranici u kojima dosta njenih iz Hrvatske dijeli svoje ideje. Inače, Matušić Došen je i trenerica mlađih uzrasta u Ženskom odbojkaškom klubu Dubrovnik. ‘S djecom sam od 0–24’, navodi nam kroz smijeh.
Super profesorica
Učenje djece o činjenicama iz povijesti neizostavan je dio svakog sata. No, naša sugovornica, kao i većina profesora, pokušava približiti predmet na kreativniji način, kroz praksu. Ističe nam da je, kad je bila na fakultetu, imala sreću jer joj je razdoblje Rima predavala profesorica koju i dalje pamti po svom načinu rada.
—Jednom smo na fakultetu mogli koristiti dio kuhinje, odnosno menze te smo pravili neka rimska jela. Kad sam počela raditi, vidjela sam kako mi takav praktičan način nastave odgovara te kako mi donijelo neka nova saznanja. Ni ja ne želim da je djeci povijest čista činjenica. Ne želim da sve ‘nabubaju’. Želim im približiti stvari na zanimljiv i lako pamtljiv način. Trebaju shvatiti i zašto uopće učimo povijest – reći će Matušić Došen.
Zoom neizbježan online alat
Na sami spomen online škole, nekima se odmah digne kosa na glavi. No, Matušić Došen ističe kako je za nju, djecu te roditelje to razdoblje prošlo na najbolji mogući način.
—Koliko god je to bilo sve novo i čudno, kako nama, tako i djeci, sve je prošlo u najboljem redu. Organizacija je zahvaljujući ravnateljica i stručnoj razrednoj službi bila odličpna te se sve uspjelo izrealizirati po planu i programu. Zoom nam je postao neizbježan online alat. Radili smo blok satove te bismo im nakon odrađene lekcije dali zadatke da ih odrade. To mi je bilo stvarno odlično – rekla je. U cijeloj toj online priči, za nju je najbitnija organizacija. Smatra kako je djeci bilo teško izaći iz svoga normalnog ritma.
—Ogromna je to ipak razlika jer ne vidiš uživo dijete, ne vidiš kako se ono ponaša ili kako reagira. Bili su presretni kad su se vratili u realnu nastavu. Kad su se vratili u školu, ponavljali smo neke dijelove gradiva. Posebno su im bili dragi kvizovi. Vraćanjem u klupe, shvatili su koliko im znači škola i taj dio djetinjstva kroz školu – navodi. Neizmjerno joj je drago kad djeca ‘sama kreiraju sat’, a sve kroz komunikaciju s njome, sa svojom profesoricom. U prenošenju svoga znanja, voli kombinaciju knjiga i digitalnih ‘alata’.
—Shvatila sam da dosta stvari djeca usvoje preko tableta. Također, i ja sam dosta znanja saznala, a koje i danas koristim kroz nastavu – reći će Matušić Došen te dodaje da je djeci sigurno teško učiti u ovom razdoblju koronavirusa, a u kojem su bili zakinuti za druženje ili igru. Potrebno je prema njima imati razumijevanja, no s druge strane od njih očekuje poštovanje.
Objavljeno u tiskanom izdanju 7. srpnja 2021.