Gradski niskopodni autobus od 12 metara, kapaciteta 77 putnika, uskoro bi se mogao voziti ulicama Dubrovnika. Radi se o novom MAN-ovom električnom vozilu čiji je doseg 300 do 350 kilometara dnevno u realnim uvjetima, pojasnio je predstavnik tvrtke Auto Hrvatska Zvonko Gabud svim prisutnima na današnjoj prezentaciji i probnoj vožnji koja je počela iz Komolca. Punjenje ovog MAN-a je prekonoćno, a ovime prijevoz, pa tako i javni gradski prijevoz, ulazi u sasvim novu eru, dodao je.
Direktor JP Libertas Franko Mekišić istaknuo je kako već određeni niz godina traje uvođenje električnih vozila u promet, a Libertas u tome sudjeluje.
– Tako je EU sredstvima već financirano 11 novih autobusa. Dodatnih 18 je u dolasku, kroz narednih 2, 2 i pol mjeseca trebali bi pristići. Dodatni iskorak predstavlja elektrifikacija koja će biti obiman poduhvat, jer osim autobusa samih, bit će potrebno osigurati i punjenje istih. Međutim, kao što se kaže, i najdulji put počinje prvim korakom. Mi smo te prve korake, odnosno određena mjerenja i testiranja, već napravili – istaknuo je Mekišić. Studija je naručena i u izradi, a na njoj radi gradski Odjel za EU fondove. Elektrifikacija je budućnost i Libertas je toga svjestan – naglasio je Mekišić.
– Važan je i simboličan dolazak MAN-a s električnim autobusom u Dubrovnik. Zašto Dubrovnik? Jer je naš grad jedan od gradova koji je predvodnik i po pitanju smart city tehnologija, ali i svakako po pitanju uvođenja električnih vozila u sustav javnog prijevoza. Kako bi isti zaživio i u potpunosti opravdao naša očekivanja, prethodno je bilo potrebno napraviti sve studije i analize, uočiti sve mane koje zasigurno imamo jer takav sustav dosada nije postojao na području grada Dubrovnika, vidjeti s HEP-om što i kako napraviti za osigurati adekvatne punionice i sve ono što je bitno kao osnovni preduvjet za dolazak ovakvog autobusa – naglasio je gradonačelnik Mato Franković tijekom probne vožnje. Prisjetio se i probnih vožnji mini električnih autobusa, istaknuvši kako ‘ništa ne rade napamet’. Električni autobus predstavlja zeleno i održivo, zelenu i održivu budućnost, dodao je.
– Varirajuća cijena goriva nije se odrazila na cijenu javnog gradskog prijevoza. Grad Dubrovnik je svojim proračunskim sredstvima stao iza Libertasa i osigurao da se sugrađani, bez obzira na gotovo dvostruko veću cijenu goriva i dalje voze po istim cijenama. Budući prijevoz sigurno će ovisiti o električnoj energiji, postoje značajne mogućnosti i obnovljivih izvora energije, a istodobno i kreiranje samostalnih izvora proizvedenih u okviru naših vlastitih resursa. Zasigurno možemo postići punu održivost koju u konačnici i želimo postići – istaknuo je Franković.
Odgovarajući na pitanje novinara, još je jednom naglasio kako unatoč poskupljenju goriva, nije došlo do korekcije cijena autobusnih karata, a što je bilo najavljeno.
-Napravili smo krajnji napor da ne dođe do nikakvih promjena cijena. Vidite da se cijeli niz prijevoznika odlučio ili na redukcije ili na povećanje cijena, a mi to nismo napravili. Unutar sebe smo pronašli snagu da naši građani ne osjete taj udar povećanja troškova energenata, a oni su značajno porasli. Cijena goriva prije godinu dana i danas poskupljuje vožnju za duplo, ali smo se restrukturirali, ne da taj trošak ide na uštrb Libertasa nego da ide na teret proračuna Grada – rekao je među ostalim.
Na pitanje jesu li zadani određeni rokovi za nabavu električnih autobusa, rekao je kako oni nisu precizni.
– U procesu smo razrade programa te ćemo kroz njega i ostale programe koje će raspisivati resorno Ministarstvo osigurati potrebne preduvjete s naše strane. U ovom trenutku, mogu reći kako je rok od godine dana – nadalje – dodao je gradonačelnik, još jednom naglasivši kako su osnovni uvjeti – dokumentacija, testiranja… Već osigurani. No, nabava električnih autobusa zahtijeva i potrebnu infrastrukturu, prije svega punionice. Franković je rekao kako su Grad i Libertas spremni za to, no da se ne žele napraviti samo punionice, već ići i korak dalje te energiju osigurati foto naponskim ćelijama.