Direktor Čistoće Marko Iveković predstavio je gradskim vijećnicima prijedlog novog cjenika u skladu s Uredbom o gospodarenju otpadom u gradu Dubrovniku.
Istaknuo je kako se novim prijedlogom ispravljaju dosadašnje anomalije, a sve se vodi načelom kako onečišćivač plaća. Postoje tri grupe korisnika, fizičke i prave osobe te privatni iznajmljivači.
-Prvi put smo u prilici ispraviti anomalije gdje je bio korišten kvadratni metar stambenog prostora. To nema logike jer kvadratura ne može utjecati na stvaranje otpada i to ne može biti glavni kriterij za količinu otpada. Dugo smo razmišljali u kojem smjeru krenuti. Broj članova domaćinstva je najpošteniji način jer otpad proizvode osobe, a ne kvadrati stambenog prostora – objasnio je Iveković. Za start je po članu kućanstva uzeto 70 litara otpada.
-Prosječna osoba dnevno proizvede 5 litara otpada u što ulaze sve vrste otpada te smo uzeli da je prosjek za miješani komunalni i bio otpad 2,5 litre. Kad to pomnožimo s 30 dana dolazimo do zaduženja od 70 litara za prvog člana. Samac bi tako minimalno za fiksni dio računa plaćao 18,19 kuna, a promjenjivi dio ovisit će o stvarnoj količini otpada. Ako samac dnevno proizvede 2,5 litre otpada, maksimalni račun je 23,25 kuna – rekao je Iveković.
-Nova kategorija su privatni iznajmljivači, za koje je također uzet start od 70 litara otpada. Oni opterećuju sustav s velikom količinom glomaznog otpada. Tako bi minimalna cijena po ležaju bila 25,31 kunu s PDV-om, a s promjenjivim dijelom po ležaju bi se plaćalo 30,37 kuna – objašnjavao je dalje Iveković.
-Vidite povećanja i za privatni smještaj i za poduzetnike, prvenstveno za hotele. On je maksimalno uravnotežen u odnosu na prvotne prijedloge. Nije nam cilj da Čistoća zarađuje nego da završi na pozitivnoj nuli, a da se sugrađani potiču na razvrstavanje otpada i to je ključ. Nitko ne očekuje da se to dogodi preko noći – rekao je gradonačelnik Franković.
-Ima velik broj i onih koji ne plaćaju jer nemamo najbolji sustav kontrole – rekao je dalje gradonačelnik.
-Mislim da je ovaj sustav pravedan, ali obitelji s više djece su kažnjene s ovim – smatra Ivo Lučić.
-Uredba Vlade RH ne radi razliku po spolu, dobi i drugi način. Otpad proizvode ljudi, i ne mogu ja kao davatelj usluge odlučiti da ne naplaćujem uslugu na takav način. To bi se trebalo drukčije riješiti – rekao je Iveković.
-Ako ste vlasnik nekretnine i ne koristite je 12 mjeseci, morate donijeti dokaz da istu niste koristili i na osnovu toga mogu vam vratiti uplaćeni iznos. Svi iznajmljivači su registrirani. Ako nam netko donesen dokaz da je prijavljen šest mjeseci, to ćemo uvažiti – objasnio je direktor Iveković vijećnici Marini Vučković Matić.
Predloženi cjenik tek treba dobiti suglasnost gradonačelnika, a onda ide na javno savjetovanje.
Vijećnik Raguž postavio je pitanje kako stati u kraj onima koji ne plaćaju odvoz otpada.
-Nažalost imamo problema s prikupljanjem podataka jer je u prošlom zakonu ostavljeno korisniku da se dođe prijaviti. Ako to ne napravi, nemamo suvisli aparat za to sankcionirati – rekao je Iveković.
-Moramo presjeći i svjesno ići u rizik, boriti se s nekulturnim i neadekvatnim ponašanjem jer ako to ne napravimo proći će jako puno vremena – mišljenja je direktor Iveković.
-Razvrstavanje će biti stimulans. Pozovite sve građane koji nisu evidentirani da se sutra ne nađu u situaciji, kad krenu kartice i naplata po stvarnoj količini otpada, da moraju plaćati kaznu – rekla je Terezina Orlić.
Račun će se ubuduće formirati iz dva dijela – fiksni (minimalna javna usluga) i promjenjivi dio koji će se primjenjivat kad sustav bude u punom pogonu.
-Oprema je užasno skupa. Nisam se htio upuštati u njenu nabavu dok god postoji mogućnost da nam Fond sufinancira dio. I zato kasnimo – objasnio je direktor Čistoće.