Aktualno

POVEZIVANJE GRUŽA S NUNCIJATOM I SRĐEM Vlahušić: Novci za žičaru su osigurani, turisti plaćaju pogled!

vlahusic zicara

Sredinom kolovoza ove godine, nakon svega 13 mjeseci od polaganja kamena temeljca, otvorena je žičara Kotor – Lovćen s trasom dugom oko 4 kilometra. Vratilo nas je to u ne tako davnu prošlost kad su medijske stupce punile dubrovačke žičare! I to ne samo ova koja s Ploča ide na Srđ, a koja je u javnom fokusu dugo bila zbog (ne) plaćanja koncesije, već i nova, dubrovačka žičara prema Nuncijati, ali i dalje prema Srđu.

Ideja je to koju je nebrojeno puta spominjao bivši dubrovački gradonačelnik, danas gradski vijećnik Andro Vlahušić. Sastajao se on čak i s potencijalnim investitorima, točnije s predstavnicima tvrtke Doppelmayr Seilbahnen GmbH kojima je izložio svoju ideju nove dubrovačke atrakcije koja, po njegovoj viziji, nije
trebala služiti samo turistima, već i lokalnom stanovništvu. Upravo zbog toga želio je upravljanje prepustiti javnom gradskom prijevozniku Libertasu. Otišlo se čak i korak dalje te je s ovom tvrtkom dogovoreno kako će se pristupiti izradi studije izvedivosti. No, sve je ostalo zapravo samo na tome.

Inače, trasa žičare od Gruža do Nuncijate uvrštena je u prostorno plansku dokumentaciju. Tako u Urbanističkom planu uređenja Nuncijata piše da se na sjevernom dijelu obuhvata ovog UPU-a, nalazi dionica planirane trase žičare, koja će u širem okviru povezivati morsku luku međunarodnog značaja Gruž i plato Srđa (prijevoz pretežito turističkih putnika). Trasa žičare je prikazana načelno, kao koridor u istraživanju, u skladu s odredbama GUP-a Grada Dubrovnika. Točan položaj i pozicija koridora žičare trebalo bi se utvrditi daljnjom projektnom dokumentacijom.

Trasa do Nuncijate je u planovima

Nismo ovom prigodom mogli propustiti priliku i podsjetiti Vlahušića na ovu ideju. On, smatra, kako se taj projekt mora sagledavati kroz rješavanje gužvi u gradu, upravljanje destinacijom te terminal u Gružu.

—U GUP-u Grada Dubrovnika se za žičaru nalazi koridor od terminala do Nuncijate, kao i gornja postaja s trgovinom i nekim centrom. Donja može biti na vrhu novog mogućeg autobusnog kolodvora, a bilo je predviđeno da s njom upravlja Libertas. Na taj bi se način njome vozili svi naši sugrađani koji imaju pokaz, a Nuncijata bi bila spojena s Gradom. Drugu žičaru, onu od Nuncijate prema Srđu smo samo istraživali, prvenstveno jer smo u to vrijeme ‘ratovali’ s Excelsa nekretninama za koncesiju za postojeću žičaru za Srđ. To nije bilo do kraja riješeno – prisjeća se Andro Vlahušić.

I danas su aktualne

U međuvremenu mu je, dodaje, Vido Bogdanović donio projekt tvrtke Leitner, koja je uključena i u priču o novoj crnogorskoj žičari.

Došli su njihovi predstavnici i napravili u Gradu prezentaciju za žičaru kruzerski terminal – Nuncijata
– Strinčjera. Primili smo to na znanje, nismo rekli da ne može, ali morali smo prvo riješiti koncesiju za postojeću žičaru. Drugi korak bi bio prvi dio kraka do Nuncijate i tek onda ići na tu treću. To je priča o dubrovačkim žičarama koje su aktualne i danas. Ova za Srđ vozi, imamo od nje 15 posto minus zaustavljanje autobusa, ali to donosi Gradu desetak, dvanaest milijuna kuna godišnje – ističe Vlahušić koji nije mogao ne spomenuti kako je uspio ispregovarati da prihod od koncesije bude prihod grada, a ne države. Upravo se s tim novcima, mišljenja je, treba izgraditi nova dubrovačka atrakcija koja bi bila besplatna za Dubrovčane, ali i posjetitelje s DU Pass-om. To bi bio model ‘žičara za žičaru’.

—Na relaciji Gruž – Nuncijata išle bi samo dvije kabine i one bi vozile stalno, dok bi ona od Nuncijate do
Strinčjere vozila po potrebi, kad treba i kad ima putnika – razradio je ideju Vlahušić. Donja postaja, odgovara na naše pitanje mora li ona nužno biti na krovu terminala, može biti i samostalna ili kao dio novog autobusnog kolodvora.

Turisti plaćaju pogled

Još je jednom naglasio, kao i nedavno u priopćenju za javnost, kako je turistima Dubrovnik umjetničko djelo
koje treba gledati iz ptičje perspektive, a ne s ulice.

—Ono što turisti plaćaju u Dubrovniku su vidikovci, pogledi na povijesnu jezgru. Njih nije briga za muzeje, kneževe dvorove, riznice katedrale… To gleda manje od 10 posto ljudi koji dođu u Dubrovnik. A Dubrovnik kao skulpturu, kao urbanističko čudo, kao jedinstveni dragulj, želi gledati 90 posto naših posjetitelja. Ljudi žele plaćati pogled na Grad – ističe dalje naš sugovornik. Stoga je računica oko isplativosti nove dubrovačke žičare i više nego jasna.

— Ako je žičara Kotor – Lovćen koštala 20-ak milijuna eura, trasa do Nuncijate bi mogla koštati dva do tri
milijuna eura, a do Strinčjere maksimalno 10 milijuna eura, manje nego što košta TUP. To su bačene pare jer
nitko do sad za njega nije dao nijednu novu ideju. Osim toga, na taj se način gosti s cruisera mogu zadržati u Gružu te ih žičarom popeti na Srđ.

—Nije problem upravljati gostima s cruisera ako imaš sadržaje u Gružu i Rijeci dubrovačkoj. A žičara omogućuje neslućene vidikovce. Kad bismo još imali i vidikovac na Mostu d. Franja Tuđmana, pa Guggenheimov muzej na ponti od Kantafiga, koja je ostala slobodna… – počeo je nizati ideje dalje.

Inače, upravo je ovih dana u javnost plasirao ideju o vidikovcima na mostu.

—Bratislava ima panoramski most. Koja bi tek bila atrakcija panorama s vrha dubrovačkoga mosta za sve kruzerske putnike, ali i sve građaane i turiste? S moguće ili nemoguće panorame vidjela bi se i povijesna jezgra te cijeli Dubrovnik s akvatorijem. Bilo bi zanimljivo ispitati tehničke i zakonske mogućnosti. Jedinstvena atrakcija koja bi smanjila gužvu u gradu – mišljenja je gradski vijećnik.

Vratimo se još na trenutak na žičaru do Nuncijate i Strinčjere.

—Žičara do Nuncijate se nalazi u Prostornom planu, a u nove izmjene i dopune GUP-a trebalo bi uvrstiti i koridor Nuncijata – Strinčjera. Ako nitko ne da takav prijedlog, dat ću ga ja jer su financije već osiguranje – zaključio je.

Pročitajte još

UDARAN VIKEND Prometni kolaps u gradu, stanje na autocestama ništa bolje

Dulist

Ljetna škola brodogradnje na Lokrumu

Dulist

IZ GRADA PODSJEĆAJU U tijeku je završno testiranje sustava zone posebnog prometnog režima

Dulist