Osnovna škola Lapad postat će prva škola u županiji sa snoezelen sobom, posebnom učionicom opremljenom najsuvremenijim didaktičkim uređajima potrebnim za pravilan razvoj, rad i učenje djece s teškoćama u razvoju. Ovaj hvalevrijedan projekt potaknuli su roditelji lapadskih učenika, a škola ga je svesrdno odlučila podržati i učiniti sve što mogu kako bi učenici, ali i djeca u Dubrovniku koja ne pohađaju ovu školu, imala ono što im je potrebno kako bi se što više osamostalila. Snoezelen soba, otkrivaju za DuList ravnateljica OŠ Lapad Nikolina Soko, socijalna pedagoginja Ivana Klarić Ivančić i učiteljica djelomične integracije Ines Kiseljak, od presudnog je značaja za djecu s teškoćama u razvoju, a posebno jer su teškoće kod djece sve više prisutne. Tome svakako svjedoči i novo razredno odjeljenje za učenike s teškoćama koje je od ove godine započelo s radom u lapadskoj školi.
-Pokazala se potreba za otvaranjem novog, posebnog razrednog odjeljenja s obzirom na povećani broj djece s teškoćama. Kapaciteti u odjeljenjima za djecu s teškoćama u OŠ Ivana Gundulića maksimalno su popunjeni, a OŠ Lapad svojim prostornim i organizacijskim mogućnostima mogla je ispuniti sve uvjete za rad jednog takvog odjela. Zato smo se i odlučili ponuditi to našoj djeci u gradu. Želeći ovoj, ali i svoj drugoj djeci s teškoćama u razvoju integriranoj u redovnoj nastavi u našoj školi, omogućiti školovanje i podršku u razvoju, odlučili smo osim ove učionice opremiti još jednu s najsuvremenijom opremom za opuštanje djece i za individualni rad s učenicima. Riječ je o snoezelen sobi koja svojom didaktičkom opremom omogućava ostvarivanje obrazovnih ishoda. Ona je zamišljena kao sigurno okruženje koje ne samo da opušta učenike s teškoćama, već i sam boravak u njoj potiče komunikaciju, socijalnu interakciju, istraživanje i učenje. Učenik sam bira koje će materijale i kada koristiti – govori ravnateljica Soko naglasivši kako su potrebe za snoezelen sobom velike posebno zbog sve veće učestalosti poremećaja počevši od onih iz autističnog spektra, motoričkim poteškoćama, cerebralne paralize, govorno-jezičnim teškoćama, poremećajima u ponašanju kao i onima u učenju.
Za sada tri učenika u posebnom razredu
Socijalna pedagoginja Ivana Klarić Ivančić ističe da su se generacije promijenile pa tako svake godine i u redovnom osnovnoškolskom obrazovanju svjedoče sve većem broju djece koja imaju određene teškoće od poremećaja koncentracije do poremećaja u ponašanju.
-Novost je da nam sve više djece dolazi s kašnjenjem u području jezično-govornog razvoja, što je posljedica pretjerane izloženosti ekranima. Već za sljedeću godinu u najavi imamo dolazak neke djece u novi poseban razredni odjel. OŠ Ivana Gundulića već godinama ima nekoliko razrednih odjeljenja za učenike ovog profila, a bilo je samo pitanje vremena kada će takve odjele biti potrebno osnovati i u drugim školama. U posebnom razrednom odjelu ograničen je broj učenika pa ih mi trenutno imamo troje, a na sreću, svaki od naših učenika ima svog pomoćnika u nastavi što znatno pridonosi kvaliteti obrazovanja učenika s teškoćama. Spremno ćemo primiti svu djecu koja budu zadovoljavala kriterije za pohađanjem nastave unutar posebnog razrednog odjela. Pitanje je vremena kada će još jedan odjel biti otvoren u našoj školi kako bismo zadovoljili sve potrebe – istaknula je Klarić Ivančić naglasivši kako su djeca s teškoćama u razvoju zaslužila i znatno više, ali, u tome im se često na putu nađe inertnost sustava koji je jednostavno prespor za djecu sa teškoćama i njihove potrebe. Oni trebaju pomoć odmah.
Sustav je inertan, ne prati potrebe djece
-Ministarstvo za djecu s teškoćama osigurava 50 kuna mjesečno, a cijena didaktičke opreme iznosi i po nekoliko stotina kuna. To je jednostavno nedovoljno. Tu uskaču roditelji koji svu tu opremu kupuju za svoju djecu. Sada zajednički pronalazimo načine kako djeci s teškoćama omogućiti ono što im je neophodno i tu ćemo uključiti sve naše snage. Osim što bi ova snoezelen soba služila djeci naše škole, bila bi i edukacijski centar za roditelje djece s teškoćama u razvoju na širem dubrovačkom području i stručnjake. Ideja je da zajednički doprinesemo boljitku djece s teškoćama u razvoju, a to ne možemo bez suradnje s kolegama iz drugih škola, stručnjacima izvan škole i drugima. Ovo je financijski jako veliki zalogaj, ali vjerujem da ćemo iznaći način za njegovo ostvarenje. To je naš viši cilj – osamostaljivanje djece i poboljšanje njihovog života, kvalitete rada i školskog uspjeha – naglašava Klarić Ivančić.
Snoezelen soba nalazit će se tik do učionice razreda posebnog odjeljenja te će djeca u nju moći ulaziti kada im bude potrebna podrška. Ovaj razred trenutno pohađaju tri učenika i to dvoje s umjerenim intelektualnim teškoćama te jedno dijete s teškoćama iz autističnog spektra. Učiteljica Ines Kiseljak otkriva kako su se svi snažno povezali te da je velika radost raditi s njima svaki dan.
Svaki dan slavimo uspjehe
-Nastava s ovom djecom je svaki dan drukčija, nepredvidiva. Rad s njima je i vrlo izazovan. Ovi učenici uče isključivo na temelju vlastitog iskustva i osjetila. Upravo bi im snoezelen soba omogućila da se njihova osjetila što više razviju i onda bi senzornom integracijom mogli lakše svladavati gradivo i napredovati. Kako svaki učenik ima pomoćnika u nastavi, tako i ja mogu svakome od njih individualno posvetiti dovoljno vremena. Učenicima to jako znači. Razvila se jedna prekrasna sinergija i suradnja između nas, učenika, roditelja i pomoćnika u nastavi. Prezadovoljna sam. Nije nam lako, ali snalazimo se i svaki dan slavimo uspjehe – govori učiteljica Kiseljak koja nam je i opisala kako izgleda jedan tipičan sat u ovom veselom razredu. Naime, učenici su svojim kreativnim radovima ukrasili cijelu prostoriju, a posebno veselje nedavno im je donio i sveti Nikola kojeg jednostavno nisu htjeli pustiti iz učionice pa su se s njime i slikali te fotografije stavili na panoe u svome razredu.
-Učenicima s teškoćama veliki je izazov izražavanje emocija i upravljanje vlastitim ponašanjem. Zato je jako važno inzistirati na pravilima i ustaljenom rasporedu. Napravimo za svakoga od njih vizualne rasporede na kojima se nalaze sličice svih aktivnosti koje će tog dana raditi. Najprije svi jedni druge pozdravimo, damo si pet, onda razgovaramo malo o tome kakvo je vrijeme vani, na taj način također iskustveno uče, i krećemo s radom. Svatko od njih dobije neki zadatak ili listić za ispuniti, ja ih obilazim i objašnjavam sve što je potrebno. Kod ovih je učenika jako slaba koncentracija pa je stoga važno često mijenjati aktivnosti te one ne smiju trajati predugo. Sve što je dulje od 3 do 4 minute teško prate. Ovako planirano odradimo radije nekoliko zadataka, a onda učenici imaju vremena za mali odmor, crtanje ili ponavljanje slova koja smo učili. Pokušala sam raditi sa svima u isto vrijeme, ali je za sada to gotovo nemoguće, iako neprestano vježbamo. Ometaju jedni druge. Primjerice, jedan učenik stalno mora biti u pokretu pa napiše jedno slovo i onda mora, na primjer, napraviti koji đir po razredu. To je njegov ritam. U tom slučaju snoezelen soba bi mu pomogla da se umiri i da kroz iskustvo u njoj ‘uzme’ dovoljno podražaja da bi mogao pratiti nastavu smirenije. Kada procijenimo da je razina aktivnosti povišena, učenici bi unutar snoezelen sobe mogli dobiti podražaje koje im u tome trenutku nedostaju. Time bi im se povećala koncentracija kako bi mogli učinkovitije nastaviti s učenjem – govori učiteljica Kiseljak.
Terapeutski učinak snoezelen sobe
Snoezelen soba ima terapeutski učinak sama po sebi, naglašava Ivana Klarić Ivančić. Razmišljali su hoće li odabrati snoezelen sobu ili pak senzornu sobu, a presudno je bilo to što u senzornoj sobi s djecom moraju raditi terapeuti senzorne integracije, stručnjaci kojih trenutno nedostaje te bi ih bilo vrlo teško pronaći. Ovako će učiteljice i svi iz stručno razvojne službe škole proći potrebnu edukaciju kako bi i sami mogli djecu naučiti kako iz ove sobe izvući ono najbolje za njih i njihov razvoj. Snoezelen sobu mogu koristiti svi, bez obzira na dob te u jednom trenutku u njoj može biti više djece. Njezina učinkovitost može se primijeniti na sve vrste poteškoća, osim kod epilepsije i sličnih stanja zbog svjetlosnih podražaja unutar same sobe.
Ponuda za snoezelen sobu OŠ Lapad već je izrađena kao i idejno rješenje. Djeci će tako u njoj biti dostupne razne terapeutske ljuljačke, taktilni zidovi, setovi za dodir i njuh, svjetlosni efekti, UV lampe, svjetlosni stupovi, balončići, ali i težinski prsluci koji se uvelike koriste u školama diljem svijeta. Riječ je o prslucima težinom prilagođenim djetetu koji su odlični za smirivanje hiperaktivne djece i za djecu s manjkom koncentracije. Koncept otežanih predmeta koristi se u terapiji senzorne integracije. Bogata je to oprema, naglašavaju naše sugovornice te se nadaju da će dubrovačka javnost za nju imati sluha. Naime, za ostvarenje ovog lijepog i važnog sna djece, roditelja i škole potrebno je 140 tisuća kuna.
-Škola te novce nema pa računamo na podršku i donacije dobrih ljudi koji bi ovaj naš projekt podržali na dobrobit sve djece Dubrovnika – zaključila je za DuList ravnateljica OŠ Lapad Nikolina Soko.