Nove stvari u gradu ljudima poprilično brzo ‘zapnu’ za oko, a to se isto dogodilo i s električnim motorima zelene ‘mint’ boje koji od proteklog tjedna điravaju po dubrovačkim prometnicama. Naši sugrađani ‘susreli’ su ih parkirane na Buži, na Pilama, u gruškoj luci, na Vojnoviću…, a mnogi od njih zapitali su se i zašto je odjednom toliko ovih motora na javnim parkirnim mjestima na koja svoje motore parkiraju naši sugrađani? Odgovor na ovo pitanje stigao je vrlo brzo. Iza električnih ‘MYNT’ motora stoje dva mlada poduzetna Dubrovčanina Frano Lubura i Pero Barkidžija koji su upravo u njima prepoznali poslovnu priliku te u Grad doveli nešto novo. Sve je počeo s odmorom u Barceloni gdje se Frano Lubura prvi put susreo s ovom vrstom električnih motora i mobilnosti koju nude. Ideja ga je, ističe, oduševila te je odmah pomislio da ovakvo nešto Hrvatskoj nedostaje i odlučili su se s njima okušati u rodnom Dubrovniku. Dva mlada Dubrovčanina objasnila su nam koncept koji se krije iza ovih motora, gdje ih sve sugrađani mogu pronaći, ali i gdje ih trebaju, odnosno smiju parkirati.
— Parkinzi za motore su u gradu slobodni, odnosno ne naplaćuju se. Nije nam cilj zauzimati sugrađanima parkirna mjesta, već pokušavamo napraviti određenu ravnotežu. Imamo ukupno 50 motora, ali nije nam cilj držati ih sve na jednome mjestu. Nastojimo ostaviti po dva, tri, najviše pet motora na jednom parkingu ako ima dovoljan broj parkirnih mjesta. Pokušavamo na to paziti. Ali, naravno, mi ne možemo utjecati na to gdje će naši korisnici parkirati. Obično motori svugdje ostaju vrlo kratko vremena. Netko ih parkira, drugi ih korisnik vrlo brzo i ponovno preuzme. Ako se s time pojavi bilo kakav problem, mi uskačemo i premještamo motore na neku drugu lokaciju. Ovi motori popularni su u svim većim turističkim mjestima. Odlučili smo krenuti s Dubrovnikom, kao našom startnom pozicijom, vidjeti kako sve funkcionira, onda se i širiti dalje, najprije duž obale – otkriva za DuList Frano Lubura.
Drži li priča vodu?
Glavni je izazov bio, govori njegov poslovni partner Pero Barkidžija, provjeriti kako će se model mobilnosti koju nude ‘MYNT’ motori uklopiti na našem području s obzirom da ih se uglavnom vozi u zemljama u kojima je teren ravan.
— Znamo kakav je teren kod nas, ni bicikli baš ne prolaze toliko. Htjeli smo dobiti testni model i provjeriti drži li ta priča vodu u gradu. Nakon što smo isprobali testni model, prošlo je sve bez ikakvih problema. Ispunio je sva naša očekivanja i to nam je bilo zeleno svjetlo. Frano je na tom odmoru do 4, 5 sati ujutro pisao poslovni plan, računao je ima li to sve smisla i uzbuđeno me zvao da mi sve kaže. To je bilo to. Ne bi on zagrizao za nešto što nema smisla – govori Pero Barkidžija.
Međutim, onda su naišli na niz problema na koje nisu mogli utjecati te je to odgodilo njihov plan da priču s motorima pokrenu 1. svibnja ove godine.
— Plan je bio uhodati se u predsezoni, da u srcu sezone budemo u punom naponu. Međutim, krajem siječnja je bila kineska nova godina pa je tvornica bila zatvorena neko vrijeme pa je i pandemija učinila svoje zbog čega je tvornica opet bila zatvorena. Zastoji u pomorskom prometu su utjecali na isporuku te su na kraju motori došli tek sredinom srpnja. Odlučili smo se prilagoditi i krenuti s našom pričom i u ovih tjedan dana otkako smo otvoriti našu tvrtku i pokrenuli posao, možemo reći da našu uslugu koristi 35 do 40 posto domaćih ljudi, dok su ostalo turisti. Domaći obično voze od ‘točke A do točke B’ jer s dvije kune po minuti to ispadne prihvatljiv iznos po gradu, a stranci se motorima obično upute u razgledavanje pa ih nekada iznajme i za cijeli dan. Drago nam je da smo odmah na početku uspjeli uspostaviti tu ravnotežu između domaćih i turista – priča nam Frano Lubura te otkriva kakav se koncept krije iza ‘MYNT’ električnih motora.
Do motora putem aplikacije
— Radi se o električnim motorima koji se mogu voziti s dozvolom B kategorije. Spadaju u mopede s tri kilovata snage i jako dobro podnose vozača i suvozača pa čak i uzbrdo. Tihi su, a s jednom baterijom domet im je 100 kilometara. Izradili smo aplikaciju u koju se korisnici moraju registrirati, ‘uploadati’ svoju vozačku, napraviti selfie kako bismo usporedili da se radi o istoj osobi. Sve se plaća kartično. Korisnici otvore aplikaciju, vide gdje im je najbliži motor i kad dođu do njega, putem aplikacije pokrenu vožnju. Kad to naprave, motor im se sam upali, otključa se kufer u kojem se nalaze dvije kacige i krenu u vožnju. Kada dođu do odredišta, motor mogu ostaviti bilo gdje dokle god je on propisno parkiran. Parkiraju motor, vrate kacige i slikaju gdje su parkirali. Ta nam fotografija služi kako bismo provjerili da na motoru nema oštećenja i da vidimo gdje su parkirali. Ako dođe bilo kakva kazna, znamo točno kome je treba poslati. U slučaju bilo kakvih problema, sve motore konstantno pratimo GPS-om i znamo u kojem trenutku je netko uzeo motor, kuda se vozio, gdje ga je vratio. Imamo jako detaljne podatke. To nam pomaže raditi preinake unutar aplikacije na temelju ponašanja naših korisnika – govori Frano Lubura, a Pero Barkidžija naglašava da vode i računa o tome da korisnici ne bi negdje ‘zalutali’ gdje pak ne bi smjeli. Primjerice, u Uvalu Lapad.
— Ako vidimo da se netko parkira gdje nije baš najprihvatljivije, možemo unutar aplikacije zabraniti da se na tom mjestu parkira. Tako smo za Uvalu Lapad stavili da motor tu uopće ne može ući kako ne bi bilo problema s turistima koji nisu upoznati da tuda ne bi smjeli. Kada korisnik dođe s motorom do zone koju smo označili da u njoj ne mogu parkirati, motor im se ugasi i moraju izaći iz zone da bi ga opet pokrenuli i nastavili vožnju. To smo napravili i zbog prometa oko povijesne jezgre. Ne bismo željeli raditi ikakve probleme domaćim ljudima i to za sad funkcionira – ističe Barkidžija te objašnjava kako to sve izgleda navečer kada kreće akcija punjenja ovih električnih motora.
Ne ovisimo o punionicama
— Jedan motor može prijeći stotinjak kilometara i u sebi ima bateriju koja se može mijenjati. Imamo uvijek spreman određeni broj baterija sa strane koje su uvijek napunjene. Svaku večer obilazimo motore, posebno one koji imaju nizak postotak energije. Promijenimo bateriju, dezinficiramo kacige, očistimo motore, provjerimo imamo li dovoljno jednokratnih higijenskih mrežica za kosu te tako motore pripremimo za sljedeći dan i nove vožnje. Dogodi se da je na nekim pozicijama veliki broj motora pa ih želimo rasporediti da ih svugdje bude dovoljno, a da nigdje ne budu ‘natrpani’. Zna to sve potrajati do dugo u noć. Moramo sve to odraditi kasno navečer jer tada nema gužve u prometu, a i ljudi tada manje koriste motore. Inače, ne ovisimo o bilo kakvim punionicama, sve punimo na kućnim utičnicama. Za sad smo u ovome sami, a vidjet ćemo što će donijeti budućnost – ističe Pero Barkidžija.
S obzirom da je riječ o sasvim novoj i freškoj ideji, ova mlada dva Dubrovčanina sve prate putem svoje aplikacije kako bi točno proučili ponašanje svojih korisnika.
— Imamo točne podatke gdje ljudi najviše uzimaju motore i gdje ih ostavljaju. Trudimo se u skladu s time da ih na tim lokacijama i bude dovoljno. Pustimo ih dan, dva da vidimo je li netko motore uzeo pa ih odveo na neko drugo mjesto. Pratimo i koliko se motori zadržavaju na pojedinim pozicijama. Ako stoje predugo, mi ih prebacimo na novu lokaciju. Imamo i službu za korisnike i u svakom trenutku smo tu. Također, s obzirom da znamo kakva je situacija s prometom i parkingom u našem gradu, nadamo se da će i ova naša priča potaknuti otvaranje nekih novih parkirnih mjesta za motore. Naši motori mogu biti dio rješenja prometnih gužvi. Mnogi sugrađani koji bi inače sjeli u svoj automobil i uputili se u promet, sada znaju sjesti na naš motor i prevesti se do potrebne lokacije. Samim time, smanjuju se i gužve u prometu, a s obzirom da su motori električni pomažemo i da naš Grad bude tiši i čišći, te se nadamo da ćemo biti dobro prihvaćeni. Svakako, želimo biti dio rješenja, a ne problema – naglasio je Frano Lubura.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 3. kolovoza 2022.