Posljednji dramski naslov na 71. Dubrovačkim ljetnim igrama, Držićeva komedija ‘Grižula’ u režiji Saše Božića i Petre Hrašćanec te izvedbi Festivalskog dramskog ansambla u suradnji s Akademijom dramske umjetnosti u Zagrebu odigran je ovog četvrtka u parku Gradac.
‘Grižula’ Marina Držića komedija je koja, s igrom zaljubljenih parova koji se traže u začaranom krugu, nalik onoj iz Shakespeareova ‘Sna ljetne noći’, dijelom pripada pastoralnoj tradiciji. Držićeva moralna pouka i opomena publici je da kad obični ljudi prijeđu granice koje su im kao ljudima određene i dođu u dodir s nadnaravnim vilinskim svijetom, postaju komične žrtve nemira i nesporazuma. No ta vječita ljudska potraga za ljubavlju u novom čitanju Saše Božića i Petre Hrašćanec dijelom je studija lokalnog mentaliteta te će kroz nju biti protkani motivi dubrovačkih narodnih napjeva, pjesama i plesova.
– Činilo nam se zanimljivim istražiti taj etnološki podtekst ‘Grižule’ i dubrovačkog kraja uopće. Scenski je jezik uronjen u folklorno ruho no ne kako bismo kreirali razglednicu Dubrovnika nego kako bismo istražili koje atavističke, paganske i nesvjesne geste skrivamo u sebi. Što je uopće folklor i baština nama danas? Je li to neki strani, zaboravljeni jezik ili još uvijek postoji u nama, izvan matrice reprezentacijske forme folklora danas. Naš koncept aktivira prostor ‘Grižule’ kao prostor zarobljenosti, on ne pruža utočište onima koji teže za skladom, čistoćom i ljepotom, nego postaje mjesto nespokoja i opreza – vile se boje Kupida, Plakir se boji vila, Gruba se boji da će baš tu izgubiti Dragića, Dragić u tom prostoru gubi sebe, Omakala bježeći od jednoga zla upada u drugo, Grižula biva ismijan i zasužnjen – pojasnili su redatelji Saša Božić i Petra Hrašćanec.
Naslovnu ulogu igra hrvatski kazališni, televizijski i filmski glumac Ozren Grabarić. U razgovoru za DuList je istaknuo kako ovogodišnja ‘Grižula’ nosi uzbudljiv svijet koji suprotstavlja i spaja tradiciju, ljude iz grada koji su proizašli iz tradicije i nove tendencije suvremenog teatra kroz svijet vila i Plakira koji kao da proizlaze iz bowijevske Ziggy Stardust faze koja je svojedobno rušila konvencije, mamila imaginaciju mladih i sablažnjavala starije.
-‘Grižula’ je preteča ‘Sna ljetne noći’ i budući da sam igrao i u jednom i u drugom komadu i poznajem ih sada već vrlo dobro, imam osjećaj kao da je Shakespeare vodio neku vrstu tihog intimnog dijaloga s Držićem. U oba djela glavni lik je zapravo šuma i sve ono što je skriveno u tami te šume i skriveno u nama samima. Ali zanimljivo je da je ta šuma zapravo blizu grada i da ta dva suprotstavljena svijeta, svijet ulica, trgova, zakona i reda, hijerarhije i tradicije i svijet šume vila, satira, požude, strasti, snova zapravo ne mogu jedan bez drugog. Mislim da grad treba šumu i šuma grad – istaknuo je Grabarić.
Posebnost projekta je i u tome što osim značajnih imena hrvatskog kazališta u njemu sudjeluju studenti glume završnih godina Akademije dramske umjetnosti koji su prošli kroz proces radionica i audicija i kroz rad s glumcima i redateljima vježbali svladavanje jezika Držićevih djela te se tako upoznali sa širom slikom dubrovačke starije književnosti. Grabarić je za DuList naveo da su ‘studenti su vrlo marljivo i predano zagrizli u izazov Držićeva svijeta, pomalo i gladni ovakvih prilika kojih nema puno, pogotovo u ovo naše korona vrijeme kad prilika za rad, a pogotovo prilika s ovakvim tekstovima, ima sve manje i manje’.
Festivalski dramski ansambl tako čine Ozren Grabarić kao Grižula, Nataša Dangubić kao Omakala, Kristijan Petelin i Leon Dubroja kao vlasi Radoje i Dragić, Anica Kontić i Iva Jerković kao vlahinjice Gruba i Miona, Branimir Vidić kao Staniša te Perica Martinović kao Vukosava. Boris Barukčić u ulozi je Kupida i Plakira, a vile su Lucija Alfier, Viktorija Bubalo, Danijela Evđenić, Lana Meniga i Dea Presečki. Scenografiju i kostimografiju potpisuje Zdravka Ivandija-Kirigin, autor glazbe je Nenad Sinkauz, svjetlo je oblikovao Martin Šatović, a asistentica kostimografije je Ana Mikulić. Jezični savjetnik za dubrovački govor glumcima je bio Maro Martinović.
Nakon premijerne izvedbe 20. kolovoza, predstava se izvodi u još četiri termina, 21., 22., 23. i 24. kolovoza, također u 21.30 sati u parku Gradac.