Planira li Grad Dubrovnik vratiti subvencioniranje zrakoplovnih karata do Zagreba, ali i cestarinu za autocestu? Pitanje je koje u zadnje vrijeme postavlja sve više naših sugrađana. Subvencije su, podsjetimo, na snazi bile sve do 2020. godine kada su uslijed koronakrize obustavljene. Tada se isticalo kako će se s mjerama nastaviti u trenutku financijskog oporavka. No, iako se turizam vratio i Grad se počeo financijski oporavljati, subvencije nisu još došle na red. Pitanje je hoće li se pravilnici koji su ih regulirali ikad ponovno i aktivirati, ali i u kojem obliku. Naime, iz pojedinih rasprava na Gradskom vijeću moglo se zaključiti kako prevladava stav kako se zrakoplovne karte ili pak cestarina ne bi trebali subvencionirati baš svim sugrađanima. Vidjelo se to još na sjednici kada su i obustavljene. Spominjalo se i uvođenje imovinskog cenzusa.
— Došlo je vrijeme da za sve treba uvesti imovinski cenzus. Imovinski cenzus apsolutno i za udžbenike i za vrtiće i za sve sve što postoji kao dio programa Grada. To je i zbog socijalne pravednosti jer nismo svi isti niti nastupamo svi s iste ekonomske mogućnosti. Nije to populistički, ali prošla su vremena populista i populizma. Svi su oni pali na ispitu odgovornosti – govorio je prije tri godine gradonačelnik Mato Franković.
U ožujku ove godine vijećnik DDS-a Jasmin Deraković potaknuo je ovo pitanje te je predložio izradu nove odluke koja bi sugrađanima u potrebi osigurala ove subvencije. Gradonačelnik je tada istaknuo kako smatra da su to bili dobri projekti, ali da su trebali biti usmjereni prema ljudima u potrebi. ‘Odluku moramo izmijeniti’, utvrdio je tada.
U Zagreb se odlazilo na Advent i praznike
Njegov tadašnji stav potvrdili su nam i iz Grada Dubrovnika.
— Subvencije avio karata i autocestarina bez propisanog cenzusa uvest će se samo za potrebe liječenja naših sugrađana izvan Dubrovnika. Za sve ostale sugrađane bit će definiran imovinski cenzus kako bi subvenciju u konačnici dobili najpotrebitiji – ističu iz Gradske uprave za DuList.
Subvencije avio karata i autocestarina bez propisanog cenzusa uvest će se samo za potrebe liječenja naših sugrađana izvan Dubrovnika. Za sve ostale sugrađane bit će definiran imovinski cenzus kako bi subvenciju u konačnici dobili najpotrebitiji.
Iznijeli su i koliko se novca izdvojilo iz gradskog proračuna za ove dvije mjere od uvođenja programa. Tako je za zrakoplovne karte ukupno isplaćeno 11.570.300,00 kuna (1.535,643 €), a za cestarine cestarine 2.195.425,96 kuna (291.383,10 €). Ukupno je to više od 13,7 milijuna kuna, odnosno više od 1,8 milijuna eura.
— Potrebno je istaknuti kako su se subvencije najviše koristile u 12. mjesecu u vrijeme Adventa u Zagrebu kao i za vrijeme trajanja školskih praznika (zimskih, uskrsnih…). Primjerice, 2018. isplata za zrakoplovne karte za prosinac iznosila je 158.241,00 kuna, a 2019. za prosinac isplata je iznosila 185.042,00 kuna. Takav trošak nije opravdan i mogao je biti uložen u prioritetnu infrastrukturu i programe Grada Dubrovnika od kojih će imati koristi svi građani, istovremeno provodeći mjere pomoći za sve one kojima je liječenje neophodno, dok će se za druge potrebite propisati imovinski cenzus – zaključili su na ovu temu iz Gradske uprave.
Muratti: Da, ali za liječenje
Da se mjera mora vratiti, ali u izmijenjenom obliku smatraju gotovo svi naši sugovornici iz redova Gradskog vijeća. I oni u prvom redu navode liječenje izvan Dubrovnika.
Gradska vijećnica Hrvatske stranke umirovljenika Olga Muratti rekla je kako se zalagala, a to isto i predložila na Gradskom vijeću, da se svim našim sugrađanima koji idu u Zagreb na liječenje, a kojima HZZO iz nekog razloga ne priznaje trošak puta, omogući pokrivanje tog troška iz gradskog proračuna.
— Za sve drugo sam sklona razmišljanju da se uvede imovinski cenzus, jer ako netko ima astronomske plaće i ide po garderobu u Zagreb smiješno je da mu se išta subvencionira. Dakle, po meni bi trebalo subvencionirati odlazak na liječenje i tu bih skoro stavila točku, osim u izuzetnim situacijama koje bi se pojedinačno odobravale ovisno o imovinskom cenzusu. Osim toga, za odlazak na liječenje sklona sam razmišljanju da se trošak pokrije u cijelosti – ističe za DuList Muratti.
— Generalno sam protiv subvencioniranja i zrakoplovnih karata i cestarina svima. U redu ako imamo novaca za svih, ali ako nemamo, onda treba napraviti kriterije. Moj prvi jest liječenje – rekla je te napomenula kako se to lako može dokazati potvrdama. Naravno tu su, dodala je i djeca s teškoćama u razvoju. Takve odlaske treba ‘pokriti’ u cijelosti.
Istaknula je i kako je subvencioniranje zrakoplovnih karata sugrađanima ispalo pomaganje Croatia Airlinesu, koja je zapravo dignula cijene. Na taj su način, istaknula je, zbog viših cijena bili kažnjeni oni na koje se subvencije nisu odnosile.
— I to je s druge strane jedna nepravda. To je bilo lijepo zamišljeno i to je po meni dobra mjera i mjera za pohvalu, ali mi se s vremenom dosjetimo sve zlorabiti pomalo. Od dobre mjere ispadne nešto što je loše. Šteta da je tako – rekla je. Smatra kako se iz proračuna trebaju pomagati oni koji doista nemaju.
— Nije u redu da dijete plaća članarinu sportskom klubu dok netko tko ima bijesna auta dobiva subvenciju za cestarinu. Nisam za to. Ali onome kome treba, njemu treba dati sve. I djetetu, i bolesnom čovjeku – rekla je te napomenula kako smo dosta vezani i za Split po pitanju zdravstvenih usluga. Sve su to veliki troškovi.
— Ljudi moraju ići po ne znam koliko puta zbog liječenja i tu bih bila široke ruke na uštrb ovih drugih koji šetaju – zaključila je naša sugovornica.
Vlahušić: Subvencije svima!
Za razliku od nje, nezavisni gradski vijećnik Andro Vlahušić, u čijem je gradonačelničkom mandatu i uveden Zračni most, kao i subvencioniranje cestarine, smatra kako se mjere trebaju vratiti te ostati dostupne svima!
— Treba povećati i iznose. Cestarina neka ostane na 50 posto, a subvencije za avio karte treba uskladiti i trebaju ići na više. Da se dva puta ide na 50 posto, što je nekih 500 kuna, a za ostale odlaske neka ostane kao i dosada po 250 kuna. Dakle, prva dva puta kad ideš za Zagreb imaš pravo na 500 kuna, a ostale pute po 250. Odakle sredstva? Vrlo jednostavno. Zračna luka Dubrovnik ove godine ima 90 milijuna kuna dobiti i ne zna što će s time. Franković ne želi da Zračna luka Dubrovnik kupi Luku Dubrovnik, odnosno da otkupi udjele privatnih vlasnika. Grad Dubrovnik je suvlasnik Luke 52 posto, a 48 posto su privatni vlasnici. Moj prijedlog je bio da tih 48 posto kupi Zračna luka i tada imamo novu Luku Dubrovnik u idealnom suvlasništvu Grada od 60 posto jer mi smo 10 posto vlasnici ZLD, država je 26 posto što je idealno jer je onda 25 plus jedan, županija je nekih 10 posto, Općina Konavle 4 posto. No, Franković to ne želi nego se dobit Luke daje Matiću i privatnim dioničarima. Zašto to Franković želi davati privatnicima? Jer su mu privatnici draži od građana – objašnjava nam Andro Vlahušić.
— Ako se to već ne želi napraviti, Gradu Dubrovniku pripada 10 posto dobiti Zračne luke, a to je 9 milijuna kuna ove godine. To služi za cestarine, Zračni most i za najvažniju stvar koju nisam uspio dovršiti, a to je kupnja trećinu kapaciteta na relaciji Dubrovnik – Zagreb kroz cijelu godinu za sve stanovnike, ne samo Grada nego i županije. Na taj bi se način, uz ovih 500 kuna subvencije za Zagreb išlo za 200 kuna – smatra Vlahušić.
Kad smo ga pitali kako on, dakle, nije za uvođenje svojevrsnog imovinskog cenzusa, odgovorio je protupitanjem.
— Pitanje je sljedeće: je li putovanje osjećaj slobode ili nije? Nemam nikakvih problema s imovinskim cenzusom, ali hoćemo li tada umirovljenici procijeniti vrijednost stana. Jer imovinski cenzus je upravo to. Jesu li imovina neke obitelji samo mjesečna primanja ili i imovina. Koliki bi broj ljudi u Dubrovniku, umirovljenika imao tada pravo na ikakvu subvenciju Grada? – objasnio je svoj stav te napomenuo još jednom kako se ovdje radi o ‘osjećaju slobode, osjećaju da građani imaju Grad koji vodi računa o njima’.
— Zašto uvoditi imovinski cenzus ako imamo novce koje leže na podu i koje nitko u gradu ne vidi osim mene? Zašto? Ovo se ne uvodi zato što je to Vlahušićev projekt – mišljenja je ovaj gradski vijećnik i bivši gradonačelnik. Smatra kako ga Franković i HDZ žele ‘izbrisati kao Voldemorta, onoga čije se ime ne smije spominjati’.
— Vlada panika Frankovićeve ekipe da se moje ime nigdje ne spomene – dodaje.
— Ja im dajem način kako da ovo riješe, dajem im način kako da za sport izdvoje 4 milijuna eura. Evo ih, tu su i ništa ne mijenjamo. Postoje oni stihovi: Možeš uzet moje tilo, ali dušu ne. Franković i HDZ žele uzeti moju dušu, ali tilo ne. Žele prisvojiti sve moje projekte od Lapadske obale, place u Gružu, žičare…, a tijelo ćemo eliminirati – istaknuo je dalje te naglasio kako se svi gradski vijećnici i gradonačelnik bave politikom i njihovom pozicijom.
— Jedini čovjek trenutno koji se bavi Gradom i načinom kako da Grad ima više novaca za sve, a da to ne plaćaju građani iz poreza, jest Andro Vlahušić – zaključio je.
Raguž: Uključivanje svih nema smisla
Gradski vijećnik DUSTRA-e Željko Raguž smatra kako se subvencioniranje avio karata i cestarine ne bi trebalo odnositi na sve, kako je bilo do 2020. godine.
— Ja sam za pomoć, ali ne na način kako je to bilo prije, da svatko dobije subvenciju. Jer onda imamo situaciju da ja, kojemu to nije potrebno, dođem i uzmem ono što mi pripada, kao što to naprave gotovo svi. Ima ljudi koji su išli na proputovanje za New York preko Zagreba, pa su isto imali pravo na to, a u New York su išli radi užitka. To se na takav način ne bi smjelo financirati iz proračuna Grada Dubrovnika. Ja sam apsolutno, ne za subvenciju, nego za pokrivanje svih troškova našim sugrađanima koji moraju ići u Zagreb na liječenje. No, ne kroz subvenciju jer ona zapravo u tim slučajevima ne pomaže. Netko tko je lošeg financijskog stanja i tko treba ići kod doktora, njemu karta košta 600 ili 700 kuna, ili 70 ili 90 eura te on sebi ne može priuštiti ni jednu ni drugu. A ovdje bismo napravili najbolju stvar i omogućili da osoba može ići u potpunosti besplatno. Mislim da bismo na taj način potrebitima trebali pomoći 100 posto, uključivanje svih po meni nema smisla – mišljenja je Raguž.
Pitali smo ga hoće li takav prijedlog i iznijeti svojim programskim partnerima na Gradskom vijeću.
— Ako to pitanje dođe opet na sjednicu, moji će prijedlozi biti isključivo ovakvi – zaključio je.
Bonačić Obradović: Putovanje iz zdravstvenih razloga – prioritet
Vijećnica SDP-a Anita Bonačić Obradović ističe kako smatra da bi se subvencije za zrakoplovne karte i cestarinu trebale vratiti.
— Na Vijeću čujem svakakve planove sa svakakvim iznosima, tipa 1,8 milijuna eura za boćarski dom, a ne znam hoće li se to plaćati iz EU fondova ili iz proračuna. Ako imamo za takve stvari, ne razumijem zašto ne bismo imali za subvencije ovog tipa s obzirom da smo sa Zagrebom vezani i zdravstveno i poslovno i fakultetski. Više, manje se u Zagreb putuje zbog zdravstvenih razloga. To nam treba biti prioritet i to onkološki pacijenti i djeca s teškoćama u razvoju koji jako puno ovise o terapijama koje se pretežno odvijaju izvan Dubrovnika, dakle u Splitu ili Zagrebu. Cenzus ne bih sigurno uvodila za djecu s teškoćama u razvoju, kao ni za osobe s invaliditetom koji moraju putovati u Zagreb ili Split zbog rehabilitacija, a da ne govorim o onkološkim pacijentima koji moraju ići na zračenje ili kemoterapije, dijagnostiku ili potvrđivanje dijagnoze. Ako nama nije dostupno sve u Dubrovniku, a nažalost nije nam dostupno u našoj bolnici, naši ljudi su primorani ići dalje. Kako nemamo ni jasnu granicu između javnog i privatnog zdravstvenog sustava, primorani su ići i privatno. Ako već moraju privatno zbog nesređene države plaćati za svoje zdravlje, onda bi jedan Grad Dubrovnik morao, po meni, pomagati svojim sugrađanima na taj način – rekla je vijećnica Bonačić Obradović.
— Mi na najugroženijima bildamo mišiće. Ovo što se priča da je netko išao na kavu, ja za to nemam dokaza. Ako je netko išao na kavu, može se sramiti što je to iskorištavao. Ako je netko iskoristio sustav te otišao na kavu i šoping, zbog njih nekoliko ne trebaju ispaštati ljudi koji uistinu trebaju ići na putovanje zbog liječenja. Onkološkim bolesnicima, djeci s teškoćama u razvoju i osobana s invaliditetom otići u Zagreb nisu kava i šoping, već zdravlje i život – smatra gradska vijećnica.
— Ako se već nismo posložili u našim redovima što se tiče bolnice i znamo da nam liječnici odlaze, onda barem na ovaj način omogućimo našim sugrađanima taj nadstandard kojemu grad treba težiti – rekla je za kraj te napomenula kako se naša županija jest teritorijalno povezala Pelješkim mostom, ali nam to nije smanjilo troškove, odnosno pojeftinilo put.