Autocesta do Dubrovnika2030. godine? Ako je pitati vladajuće, koji su to i najavili netom prije Dana državnosti, to će se i ostvariti. Ako je pitati gradske vijećnice i vijećnike, neki od njih (s pravom) izražavaju skeptičnost po pitanju realizacije projekta prometnog povezivanja juga Hrvatske na sustav mreže autocesta do navedenog razdoblja. Posebno s obzirom na činjenicu da su radovi na čvoru Osojnik otvoreni sad već davne 2009. godine. Naravno, Pelješki most je već veliki iskorak spajanju Dubrovnika i dijelova naše županije s ostatkom Lijepe naše. No, izgradnja autoceste bi sigurno zaokružila cijelu priču i napokon nas, jednim dijelom, oslobodila osjećaja – odsječenosti.
Radi se projektna dokumentacija
Hrvatske autoceste su za DuList istaknule kako se pripremaju za refinanciranje kreditne zaduženosti. Za nacionalne medije su krajem svibnja potvrdili kako bi do kraja rujna ove godine s deset hrvatskih banaka trebale potpisati ugovor o refinanciranju kreditnog zaduženja u iznosu od 1,572 milijarde eura. Također, sa sedam bi hrvatskih banaka trebale potpisati ugovor o novom kreditu od 600 milijuna eura. Tim refinanciranjem i novim zaduženjem osigurat će se 1,350 milijardi eura sredstava za dovršetak autoceste od Metkovića do Dubrovnika te od Križišća do Žute Lokve.
— HAC se priprema za refinanciranje kreditne zaduženosti. Novim refinanciranjem produžuje se otplatni rok do 2040. godine sa svrhom završetka cjelokupne mreže autocesta u Republici Hrvatskoj (A7 Križišće-Žuta Lokva i A1 Metković-Dubrovnik). Što se tiče projekta izgradnje autoceste do Dubrovnika, a kako bi se Pelješki most s pristupnim cestama mogao spojiti na autocestovnu mrežu u Republici Hrvatskoj, Hrvatske autoceste 2020. godine izradile su studijsku dokumentaciju za povezivanje Južne Dalmacije na sustav mreže autocesta u Republici Hrvatskoj, na potezu od čvora Metković do budućeg mosta Pelješac i od čvora Doli do Grada Dubrovnika (Osojnik) – navode iz HAC-a za DuList.
— U veljači 2021. godine pokrenuta je javna nabava za izradu projektne dokumentacije. Nakon više žalbi u postupku javne nabave, u prosincu 2022. godine je potpisan ugovor te je izvršitelj uveden u posao. Slijedom navedenog u izradi je projektna dokumentacija – naveli su iz Hrvatskih autocesta. Iako smo imali još neka pitanja, na njih nismo dobili odgovore.
Bonačić Obradović: ‘Predizborno obećanje’
Gradska vijećnica Anita Bonačić Obradović (SDP) ističe kako smo puno postigli Pelješkim mostom te da smo napokon jedinstvena zemlja. Autocesta nam, kako kaže, definitivno treba…
— No, još uvijek smatram da smo ‘što južnije, to tužnije’ ili ‘zadnja rupa na sviralu’, upravo zato što nismo spojeni jer se taj dio do Dubrovnika trebao završiti kad se općenito radila autocesta do Ploča. Neću ulaziti u detalje zašto nije. Osobno mislim da nam je autocesta definitivno potrebna, ali će do 2030. teško biti napravljena. Zašto? Jer ako je netko obećavao neku stvar jedanput, i nije ju ispunio, kao ni drugi ni treći put, svaka normalna osoba će početi sumnjati. Vidite da su obećanja luda radovanja pretežno, pogotovo sa strane vladajućih. Iskreno mislim da je to sve skupa predizborno obećanje zato što sad ulazimo u te dvije izborne godine. Mislim da je njima sad svaki glas važan jer znamo da nisu u idealnoj situaciji bez obzira na to koliko pumpaju svoje ankete – naglasila je Bonačić Obradović.
— Imamo mnogo stvari koje nisu ispunjene, imamo ministre koji se mijenjaju brzinom svjetlosti pa se sad hvataju za svaku slamku spasa. Uvijek idu na emocije ljudi. Da im je stvarno stalo do Dubrovnika i spajanja autocestom, onda bi to odradili dosta ranije. Sad će krenuti predizborna obećanja te mi je žao ako će ljudi opet početi vjerovati u to. Uvijek ću se pitati: ‘Zašto ne radite to na početku mandata, tijekom prve dvije godine, nego se netko sjeti raditi kapitalne projekte u trećoj ili četvrtoj godini’. Opet kažem, to nama treba i bilo bi fenomenalno da se to ostvari do 2030. godine. I nitko sretniji od svih nas! Mislim da to više nije stvar kojoj stranci pripadate te mislim da to svi žele i svi trebaju. Svi živimo u istom gradu i interesi bi nam trebali biti jednaki što se tiče toga. Samo, s obzirom da smo dosta puta nasjedali i da je dosta toga bilo obećano, a nije ispunjeno, onda je sasvim logično da krećemo razmišljati hoće li se išta ovaj put ostvariti – istaknula je.
Muratti: ‘Idemo biti optimistični’
Sretna sam zbog tih najava, a bila bih još sretnija da se u zadanim rokovima to i izgradi – naglasila je gradska vijećnica Olga Muratti (HSU) ističući kako jer riječ o značajnom pomaku.
— Neću reći da sam sumnjičava jer u nas sve kasni, ali idemo biti optimistični i vjerovati da će tako biti. U svakom slučaju, smatram da je dobro da se to pokrenulo. Isto tako smatram, kad se u ovo krene, da svi budući gradonačelnici i gradski vijećnici moraju inzistirati da se to realizira što je moguće prije. Ne bih voljela da to bude samo ‘mrtvo slovo na papiru’, da ‘leži’ godinama kao što imamo iskustva s Pelješkim mostom. Dugo se čekao, ali na kraju je napravljen. Ovo je preduvjet koji se trebao dogoditi i dobro je da se dogodio. Ponavljam, sad je na svima nama i onima koji dođu iza nas da inzistiraju da se rokovi poštuju – barem ovo što je najavljeno. Iako, o rokovima se ne volim izjašnjavati, vrlo sam skeptična. Uči me iskustvo. No, bit ću optimistična pa ću reći da vjerujem. Jer, želim vjerovati da će se to i ostvariti – kazala je.
Doršner: ‘Prometna povezanost nema cijenu’
Gradska vijećnica HDZ-a Katarina Doršner u izjavi za DuList ističe kako je izgradnja autoceste ‘zaista veseli’. Među ostalim navodi kako je prometna povezanost preduvjet za gospodarski rast jedne zemlje.
— Vlada Republike Hrvatske nas je dan prije Dana državnosti razveselila s vijesti da su osigurane 1,3 milijarde eura za završetak cijele autoceste do Dubrovnika. Prometna povezanost nema cijenu. Dubrovnik i cijela Južna Hrvatska to zaslužuju. Povezivanje zemlje označava ravnomjeran razvitak zemlje, kao i laganu migraciju ljudi, putovanja, opskrbu… I u ratu, i u koroni smo vidjeli što znači razdvojenost i izoliranost. Ceste su ‘krvožilni sustav’ jedne zemlje. Ovo je signal da Vlada ide u dobrom smjeru. Ovo je i domoljuban, i suverenistički potez. Uz posljednje poteze Vlade, zaista dokazuje pravilnu, dobru i mudru politiku. Izgradnja autoceste će pomoći i našim susjednim zemljama, u prometnoj povezanosti, ali i u boljem suživotu te toleranciji. To je nešto što svako moderno društvo treba. Iza ove autoceste priželjkujem i željezničku povezanost s Dubrovnikom – istaknula je Doršner.
Kao bolnički liječnik naglašava kako će realizacija projekta puno značiti za hitan transport ugroženog bolesnika na liječenje u Zagreb ili Split.
— Osobito u Zagreb, kad bolesnika nije moguće prevesti helikopterom. To će puno značiti za bolju zdravstvenu zaštitu ovog područja – naglasila je dodajući kako ‘apsolutno’ vjeruje u izgradnju autoceste do Dubrovnika do 2030. godine.
— Vjerujem u ovu Vladu i vjerujem u ispunjenje obećanja – naglasila je.
Raguž: ‘Nužan projekt’
Gradski vijećnik Željko Raguž (DUSTRA) smatra da se radi o projektu koji je – nužan.
— Nema ništa što bi bilo u ovom trenutku važnije, a što se tiče prometne povezanosti. Nema čovjeka koji ne bi objeručke prihvatio da to bude što prije. No, s obzirom da se već puno puta govorilo o tome, normalno da sam, i kao vijećnik, i kao građanin Dubrovnika – skeptičan po tom pitanju. Nadam se da će se ostvariti i da nije u obliku nekakvih predizbornih obećanja. Podržavam apsolutno projekt, ali dok ne vidim miješalice i bagere na samom terenu, neću povjerovati da će se i to ubrzo ostvariti – naglasio je.
Cetinić: ‘Aleluja!’
Nezavisni gradski vijećnik Ivan Cetinić za DuList je također komentirao najave o izgradnji autoceste.
— Moj komentar na sve je: ‘Aleluja!’.
Ako će se autocesta izgraditi do 2030. godine, odmah bih sad potpisao. S obzirom da se nije izgradila do sada, to mi i fenomenalno zvuči. Naravno, sumnjičav sam jer smo u predizbornoj godini. Tijekom svih ovih godina su se davala obećanja, a skoro ništa se nije napravilo. Sva ta obećanja više ni ne doživljavamo. Mi znamo najbolje koliko nam nedostaje autocesta. Svi koji živimo u Dubrovniku, odnosno na jugu Hrvatske, stvarno smo ‘odsječeni’ po pitanju prometne povezanosti. Opet, izgrađen je Pelješki most, koji je po mom osobnom mišljenju, jedan od najvećih događaja u povijesti ove države. Još kad bismo se uspjeli povezati autocestom, to bi bio vrhunac. Strašno navijam za to i molim Boga da bude što prije – kazao je Cetinić.
Foto DuList Arhiva