DuList IN

PIŠE PAVO JANČIĆ ‘Stubište’ – serija o kojoj se trenutno najviše priča

stubiste

Nakon sjajnih serija ‘Turist’ s Jamiejem Dornanom u glavnoj ulozi i ‘Netko negdje’ inspirirane životom komičarke Bridget Everett, u kojima smo mogli uživati tijekom travnja i svibnja, HBO Max nam je za mjesec lipanj ponudio svoj ovogodišnji dramski flagship, kriminalističku mini seriju ‘Stubište’ (The Staircase). Samo za čitatelje Dulista donosimo recenziju ove ‘true crime’ dramske uspješnice.

Piše: Pavo Jančić, prof.

‘Stubište’ je serija bazirana na istinitoj priči o slučaju pisca Michaela Petersona o kojoj je redatelj Jean-Xavier de Lestrade 2004. godine snimio nagrađivani dokumentarac “Suspicions”. Kao kreator i redatelj ovu najnoviju HBO-ovu seriju potpisuje Antonio Campos, a u glavnim ulogama nastupaju Colin Firth, Toni Collette, Juliette Binoche, Michael Stuhlbarg, Dane De Haan, Rosemarie DeWitt, Patrick Schwarzenegger, Sophie Turner. Radnja serije istražuje život Michaela Petersona i njegove brojne obitelji u Sjevernoj Karolini te sumnjivu smrt njegove supruge Kathleen Peterson. Godine 2001. spisatelj i lokalni političar u usponu Michael Peterson uputio je uznemirujući poziv hitnoj službi, tvrdeći da je na dnu stubišta obiteljske kuće pronašao na smrt ozlijeđenu suprugu. Nakon očevida lokalna policija vrlo je brzo počela sumnjati da je riječ o ubojstvu, a ova smrt s vremenom je postala jedan od najzanimljivijih slučajeva suvremenog američkog pravosuđa, o kojem se do dan danas nije prestalo nagađati. Već spomenuti Netflixov dokumentarac i ova najnovija HBO-ova osmodijelna TV serija, samo su dodatno ”podgrijali” interes za ovu nikad do kraja razriješenu misteriju.

Film u filmu

Serija vjerno rekonstruira moguće uzroke smrti Kathleen Peterson, ali i Michaelovemotive kao potencijalnog ubojice, obiteljska raslojavanja uslijed prvotne sudske presude, ponovnog suđenja, Petersonovog izlaska iz zatvora, uvodeći u cijelu priču francusku dokumentarističku ekipu koja priprema film o Michaelu, stvarajući svojevrsni ‘film u filmu’. Tako se tijekom svih osam epizoda promišljeno kombiniraju inscenirani dokumentarni i igrani segmenti radnje, a narativno tkivo serije obogaćeno je  isječcima iz televizijskih vijesti, scena suđenja, novinskih reportaža, intimistički ispovjednih dijelova razgovora s glavnim protagonistima. Kroz nekoliko vremenskih linija ispremiješane kronologije, kroz različitu optiku likova, a opet ekvilibristički i ambivalentno, redatelj analitički sagledava što se dogodilo te kobne večeri, prikazuje događaje koji su prethodili smrti Kathleen Peterson, kao i one nakon, održavajući dramsku napetost i misterioznost radnje de samog kraja.

Iako je ‘Stubište’ imanentno žanrovski određeno kao kriminalističko-sudska drama, ona je naravno i puno više od toga. Ona je ujedno i kompleksno zamišljena psihološka studija, u kojoj jedna smrt postaje pokretač svih zatomljenih frustracija složenih obiteljskih odnosa. Serija emotivno uvlači gledatelja u ovu tešku priču, priču jedne kaotično ustrojene obitelji, ali i pripadajućeg joj okruženja, prepunog moralističkog licemjerja, ludila, odanosti, intriga, stihije, reda, strasti, žudnje, smicalica, laži, patnje, neočekivanih obrata. Kao u pravoj klasicističkoj tragediji i ovdje je dramski interes pomjeren s fizičkih zbivanja na psihološka stanja likova, a o događajima koji su se dogodili izvan scene saznajemo samo iz njihovih monologa. U ovoj višeslojnoj priči, bogatoj zapletima, svi karakteri na pragu su emotivnog pucanja, tabui se ruše jedan za drugim, a svi naizgled beznačajni događaji imaju skrivena, dodatna značenja.

Bijeg u poroke pohlepe, požude, strasti

Sugestivnost emotivnih blizina i daljina, višestruke narativne perspektive, kao i psihološke mijene glavnih protagonista, pretvorile su ovu filmsku priču u djelo iznimne umjetničke vrijednosti, u kojem nema jednoznačnih odgovora, i u kojem ono neizgovoreno, nepredvidivo i neopisivo, poput neke nevidljive sile upravlja životima likova. Kroz zlosutni diptih svjetla i tame ti okamenjeni životi nijansiraju između dobra i zla, otkrivaju svoja prava lica, svoje karakterno i psihološko zaleđe, ali i naličje one suvremene slike obiteljskog života, svih  njenih izopačenosti i izokrenutosti. Pričaju tužnu priču o očevima i djeci, o ljubavi i mržnji, izdaji i lojalnosti, o erosu i thanatosu, o društvu karikaturalnog morala, koje spremno dokida emocije i nudi samo bijeg u porok pohlepe, požude i tjelesne strasti.

Pomno odabranim scenarističkim i montažerskim postupcima, redatelj Antonio Campos analitički pristupa filmskoj građi, stvarajući složeno, tematski i sadržajno  izazovno djelo, na snovitoj razmeđi između spokojnog i jezovitog. Fabularni zaplet gradi zanimljivim redateljskim stilom i nelinearnom naracijom, impresivno slažući složene psiho profile protagonista radnje. Raščlanjujući sve važne trenutke priče,

Banner 300x250 DU 1

izvedbeno i sadržajno ih povezuje u koherentnu cjelinu uslijed kaotično ustrojenog svijeta u kojem žive, ne želeći dati eksplicitne odgovore na brojna pitanja koja se u seriji postavljaju.

Maestralni Firth i Collette

Glumačka postava iznijela je ovaj zanimljivi televizijski projekt uvjerljivo i moćno, bez natruha plošnosti ili nedorečenosti, čemu je zasigurno pogodovala sporija i smirenija žanrovska forma serije. Glavni likovi koje su utjelovili Colin Firth i Tony Collett, kao groteskne paradigme svih anomalija suvremenog neokapitalističkog društva, svoj posao odradili su maestralno. Finim nijansiranjem cijelog niza tjelesnog spektra emocija, prolazeći kroz veliki raspon konfliktnih situacija i transformacija, glumački fokus stavljaju na fizičku izvedbu i gestualnost, mimiku, razlomljen govor, pokret, šutnju. Posebno je dojmljiv Colin Firth u, za njega pomalo atipičnoj, ulozi manipulatorskog pater familiasa, čiji pasivno-agresivni obrasci ponašanja, patološka posesivnost i autoritarnost potenciraju dramski krešendo serije. Ostatak glumačke postave, uključujući uvijek sjajnu, senzualnu Juliette Binoche (zanimljivo ju je vidjeti u potpuno sijedom izdanju), svojim izvedbama doprinose atmosferi težine, nelagode, ugroze, kojom odiše svih osam epizoda ove limitirane TV serije. Dojam tjeskobe pojačava odličan soundtrack, koji sugestivno opisuje karaktere protagonista, njihova trenutna psihička stanja, ali i sve teškoće svijeta u kojem žive.

Ukratko, ‘Stubište’ je intrigantna serija, kronika jedne razorene obitelji, nakrcana scenama eklektične neuralgičnosti svih lomnih točaka ovog nepredvidivog zemaljskog života. Ona je prije svega sočni psihološki krimi triler, manje sudska drama, a ponajviše kritička analiza ideološkog licemjerja na kojem počiva suvremeno zapadnjačko društvo. Naravno, ona je i posveta temeljnim ljudskim vrijednostima, kao kontrapunktu svemu lošem što se događa na toj tužnoj mizansceni jedne obitelji. Koja se zasniva, opstaje i na kraju propada zbog prešućivanja i laži, jedinih konstanti  njihovih života. Preporuka: obvezno pogledati, uz dobro rashlađeno piće (najbolje kad se vratite s kupanja, a nemate u planu večernji izlazak).

Naziv: THE STAIRCASE,

Mreža: HBO MAX, 2022.

Žanr: Kriminalistička drama, Psihološki triler

Foto: www.hbomax.com

Pročitajte još

KINO TJEDAN Na platnima se prikazuje film Dražen Petrović

Dulist

Tibor iz grupe Silente dočekao drugo dijete, otkrili su i ime prinove

Dulist

Zoran Đukić nominiran za Veliku nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva za vizualni identitet Dubrovačkih ljetnih igara

Dulist