Još uvijek se čeka mišljenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja vezano za inicijativu Udruge Ragusa Bus za pokretanje postupka utvrđivanja zlouporabe vladajućeg položaja protiv poduzetnika Libertas Dubrovnik d.o.o. Podsjetimo, kako je DuList pisao u svom prošlom broju ova Udruga podnijela je prijavu ovoj Agenciji protiv Libertasa zbog ‘shuttle’ prijevoza putnika s cruisera koju ova gradska tvrtka obavlja po tržišnim cijenama ‘neznatno skupljim od privatnih prijevoznika’, kako su istaknuli sredinom 2020. iz Udruge Glas poduzetnika kada su ukazivali na ovu situaciju.
Vrtići plaćaju komercijalne cijene
I dok se čeka pravorijek Agencije po ovom pitanju, donosimo jedan paradoks u koji je ponovno uključen Libertas, a na drugoj se strani ovog puta nalaze Dječji vrtići Dubrovnik. Dakle, ponovno je riječ o dvije gradske tvrtke. Naime, nekolicina roditelja čija djeca pohađaju dječji vrtić Palčica istaknula nam je kako su njihovi mališani nedavno išli na izlet u Grad, konkretno u posjet novootvorenom Akvariju. Krenuti iz Palčice, iskrcati se na Pilama, pogledati film, obići Akvarij te se s Pila ponovno vratiti u Palčicu – to je bio njihov plan. Za to su, kao i obično, vrtići željeli angažirati autobus javnog gradskog prijevoznika Libertas. Vrtići su kontaktirali Libertas, naglasili su nam roditelji, te su za prijevoz djece od Palčice do Pila i natrag dobili ponudu od 700 kuna! Roditelji su se zapitali što vrijedi tolike novce za tako kratku vožnju, a usput budi rečeno, s Vojnovića je autobus skrenuo ravno preko Boninova na Pile jer mu je to i dozvoljeno što je vrijeme vožnje još dodatno skratilo. Provjerili smo s ravnateljicom Dječjih vrtića Dubrovnik Franicom Lasić zbog čega su od Libertasa dobili tako visoku ponudu. Lasić nam je naglasila kako to ništa nije neobično te kako je to uobičajena cijena za tu relaciju koji redovito plaćaju Libertasu po ponudi kada ih odluče angažirati za izlete djece. Naglasila je kako su na izlet išle dvije grupe djece te da su roditelji po svakom djetetu platiti 20-ak kuna.
— Složit ćete se da to nije veliki iznos. Za djecu uvijek moramo angažirati poseban prijevoz, ne možemo ih tek tako ukrcati u neku od redovnih linija. Moramo naglasiti i kako nam Libertas nije dizao cijene u posljednje vrijeme iako su porasle cijene goriva – istaknula je ravnateljica Dječjih vrtića Dubrovnik. Kontaktirali smo svakako i Libertas za komentar na ovu temu, međutim, bili su spriječeni poslati nam odgovor do zaključenja ovog teksta (utorak, 26. travnja 2022.).
Javni prijevoz za mališane besplatan
Dodajmo i kako ovo svakako nije ni jedini primjer kada je skupoća ove Libertasove usluge ‘natjerala’ vrtiće ili škole da dva puta promisle kako će djecu prevesti na izlet ili neku od aktivnosti. Kako neslužbeno doznajemo, jedna od gradskih škola nedavno je svoje osnovnoškolce vodila na terensku nastavu u Konavle te su za to Libertasu ‘iskeširali’ preko četiri tisuće kuna za prijevoz djece s dva autobusa. U vrtićkim krugovima može se također čuti i da je velika sreća kada netko od roditelja ima svoj privatni autobus pa se često pribjegne i tom rješenju u slučajevima kada zbog udaljenije relacije Libertasova cijena bude prevelika. Ali, raščlanimo na trenutak ovu situaciju. Konstatirali smo već uvodno kako su Libertas i Sanitat gradske tvrtke te je po toj logici Sanitat oslobodio Libertas od plaćanja na početku teksta spomenute naknade za zaustavljanje na Pilama. Dodajmo da se u ovom slučaju Libertasov autobus nije ni zaustavio na Pilama kako bi čekao djecu dok ne obave svoje posjet Gradu, već ih je samo iskrcao i vratio se po njih. Nameće se jednostavno pitanje zbog čega po istoj logici i Dječji vrtići Dubrovnik kao gradska tvrtka nisu oslobođeni plaćanja Libertasovog prijevoza za izlete djece po komercijalnim cijenama? Zbog čega dubrovačka djeca i njihovi roditelji plaćaju komercijalne cijene za prijevoz jednako kao i turisti, odnosno turističke agencije? Podsjetimo i kako djeca do 6 godina inače uopće ne plaćaju kartu u autobusima javnog gradskog prijevoza, već je on za njih u potpunosti besplatan. A, vrtićka djeca svakako pripadaju toj kategoriji. Može se reći kako se ne radi o istoj vrsti prijevoza jer u prvom slučaju se radi o javnom gradskom prijevozu, a ovdje o izvanrednom ili posebnom prijevozu. Ali, ipak! Dodajmo i da cijena autobusne kartice ako je putnik kupi na trafici iznosi 12 kuna. Djeca iz vrtića Palčica platila su za ovaj mali izlet i vožnju od nekoliko minuta oko osam kuna više po komercijalnoj cijeni. Ako se već govori da će se komercijalnom djelatnosti dubrovačkog javnog gradskog prijevoza poboljšati usluga građanima, možda bi se prvo trebalo krenuti od naših najmanjih i ne naplaćivati komercijalne cijene za prijevoz vrtićke djece koja pohađaju ustanovu koja također, među ostalim, pripada Gradu Dubrovniku kao i navedeni javni gradski prijevoznik.
PRIJEPORI OD TRAVNJA 2020. 'Povremeni prijevoz s povlasticama javnog’ Prijepori između prijevoznika u povremenom prijevozu i Grada Dubrovnika, odnosno Libertasa Dubrovnik, podsjetila je za DuList predsjednica ove Udruge Vesna Lukić, krenuli su kada je Grad Dubrovnik putničkim agencijama uputio dopis u kojem je navedeno da će Libertas Dubrovnik od travnja 2020. preuzeti u potpunosti prijevoz putnika iz gruške luke do Pila. Lukić je nadalje ustvrdila kako ‘Libertas vozi povremeni prijevoz s povlasticama javnog’. Naime, podsjetila je, autobusi Libertasa jedini su koji smiju do Pila prometovati preko Boninova, dok ostali prijevoznici u povremenom prijevozu moraju do iste destinacije ići preko Ilijine Glavice. Također, Sanitat Dubrovnik je Libertas oslobodio obveze plaćanja naknade za zaustavljanje na Pilama koju privatni prijevoznici još uvijek moraju plaćati. Dakle, jedna gradska tvrtka oslobodila je drugu gradsku tvrtku od plaćanja ove naknade, a sve se to odvilo pod tvrdnjom da će zarada od ove komercijalne djelatnosti Libertasa ‘ići na ruku’ i građanima kako bi usluga za građane bila još bolja te kako bi im se u budućnosti osigurao čak i besplatan javni prijevoz.
Objavljeno u tiskanom izdanju 26. travnja 2022.