Ovo je najnapredniji svjetski integrirani sustav upravljanja prometom i pješacima. Samoisplativ je i samoodrživ, utemeljen na dubrovačkoj pameti, a nema plaćenog znanja ‘sa strane’ – izjavio je gradonačelnik Andro Vlahušić na današnjem predstavljanju integriranog upravljanja pješacima i vozilima u povijesnoj jezgri i kontaktnoj zoni grada.
-Želimo riješiti ključni problem Dubrovnika, a to su gužve pješaka i vozila u i oko povijesne jezgre. To je cilj ovog sustava – dodao je Vlahušić, istaknuvši kako je ukupna vrijednost projekta oko tri milijuna kuna te zasad neodređena cijena godišnjeg održavanja.
-Taj trošak će biti smiješno mali, jer je sve u tom sustavu dubrovačko, rađeno i osmišljeno u Dubrovniku – istaknuo je gradonačelnik.
Inače, sustavom je obuhvaćeno područje koje pokrivaju prometnice u Zagrebačkoj ulici prema Ulici II. Dalmatinske i Vidikovcu, preko Ulice Frana Supila, Branitelja Dubrovnika do Čingrije. Sastoji se od nekoliko sastavnica, kao što su videonadzor, sustavi upravljanja pješacima, parkiralištima, osobnim vozilima, taksi vozilima i autobusima te ‘DuAdvisor’ totemi za informiranje.
-Sustav video nadzora javnih površina postoji već dvije godine, a uveden je u suradnji s Policijskom upravom te je pridonio podizanju razine sigurnosti. Imamo 81 kameru na 37 lokacija, uglavnom na križanjima prometnica te na javnim prostorima. Naravno, sve u skladu sa Zakonom o zaštiti privatnosti. Još čekamo dozvolu konzervatora za postavljanje pet kamera u povijesnoj jezgri te ugradnju opreme u centru pri PU – istaknuo je viši savjetnik u Odjelu za obrazovanje, šport, socijalnu skrb i civilno društvo Grada Dubrovnika Marko Grgurević.
-Upravljanje pješacima osmišljeno je uz pomoć pet kamera na lokacijama ulaza u povijesnu jezgru: Pile, Ploče, Buža te dva ulaza kroz Porat. U svakom trenutku ćemo znati koliko je posjetitelja ušlo, a koliko izašlo. Imat ćemo tri modusa: slobodan ulaz s opterećenjem do šest tisuća, usporavanje kretanja i preusmjeravanje na opterećenju do osam tisuća te zabrana organiziranog ulaska iznad osam tisuća posjetitelja – izjavio je stručni suradnik DURA-e Nikša Vlahušić.
Inače, od 1. travnja 2017. godine i taksi služba radit će po ‘diktatu’ senzora, kojima će u prvoj fazi biti pokrivena tri mjesta na Taboru, pet na Pločama, sedam na Pilama te dvadeset ispod Minčete.
-Taksi vozilima će biti dozvoljen ulaz u zonu, ako postoji slobodno mjesto. Ako ne postoji, bit će preusmjereni – rečeno je na predstavljanju.
-Totemi DuAdvisora već su postavljeni na šest lokacija, a osim vanjskog oglašavanja projekt će uključivati i poseban software te web aplikaciju. Na njima će se na jednom mjestu moći saznati sve informacije o događanjima i drugim sadržajima – riječi su direktora Sanitata Vedrana Kunice, koji je najavio kako se do 1. travnja 2017. godine očekuje pokrivanje senzorima parkirnih mjesta s područja ispod Žičare (123 mjesta) na područje Tabora (56).
-Kad uspostavimo taj sustav u cijelosti, onda će kretanje vozilima u kontaktnoj zoni biti omogućeno samo ako ima mjesta za parkiranje – ustvrdio je Kunica, dok je gradonačelnik Vlahušić dodao kako će se za domaće uvijek naći do deset posto mjesta.
Na prostoru Ilijine Glavice i zagrebačke ulice do 1. travnja 2017. godine trebao bi biti uveden ITS – inteligentni transportni sustav, kojim ćemo upravljati sustavom informiranja, kontrole semafora, ulazaka i izlazaka te parkiranja – objasnio je stručni suradnik u Odjelu za promet Ivo Cvjetković.
Gradonačelnik Vlahušić ovom je dodao kako će postojati tri trake (za osobna vozila, autobuse te traka za okretanje prema Gružu), a da će na Pilama od devet zaustavnih mjesta za shuttle busove, koji će također biti pokriveni senzorima, tri biti moguće unaprijed rezervirati.
-Ostali će morati čekati u Gružu – dodao je Vlahušić.
-Želja nam je kroz projekt ‘E-Libertas’ do 2030. godine u vozni park Libertasa uvesti samo električna i hibridna vozila te proširiti mrežu skutera i punionica – smatra direktorica Razvoje agencije grada Dubrovnika DURA-e Andrea Novaković.
-Ne smijemo sebi onemogućiti život u gradu – istaknuo je u zaključku gradonačelnik Vlahušić, dodavši kako se projekt radi uz suglasnost svih nadležnih institucija te uz pomoć Prometnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, koji je recenzent svega zamišljenog.
-Do ljeta 2018. godine sustav bi trebao biti u potpunosti integriran – najavio je na kraju Vlahušić.