Očuvanje radnih mjesta i financijska stabilnost strateški su ciljevi koje je za mandat od četiri godine zacrtao novi direktor Libertasa Franko Mekišić. Ovaj pravnik relativno je nepoznat dubrovačkoj javnosti iako je prethodno u ovoj gradskoj tvrtki proveo sedam godina. Svoju je karijeru započeo u bankarskom sektoru, a od 2012. do 2019. godine radio je u Libertasu kao samostalni referent,
voditelj kadrovske i pravne službe, ali i kao pomoćnik bivšeg direktora Ante Vojvodića. Krajem 2019. godine napušta ovu gradsku tvrtku te odlazi u privatne vode. Radi kao kontakt menadžer za grčku tvrtku Avax na projektu izgradnje pristupnih cesta Pelješkog mosta. No, ponovno se vraća u Libertas. Na naše pitanje zašto se odlučio vratiti na čelo tvrtke s 295 zaposlenika, koja je često na meti kritike oporbe i javnosti, posebno u posljednjih godinu i pol dana zbog reduciranog voznog reda, odgovara:
Profesionalni izazov
— Situacija je u Libertasu dosta kompleksna zbog koronakrize. Međutim, Libertas je stabilan, podmiruje svoje obveze i vjerujem u tim ljudi u ovoj tvrtki, koji može odgovoriti izazovima. Dovoljno dobro poznajem stanje u Libertasu i mislim da sam dobro procijenio da ovaj tim može iznijeti posao, izaći iz krizne situacije i napredovati. Povratak u Libertas je profesionalni izazov, znajući njezin značaj u vrijednost za lokalnu zajednicu.
Naše sljedeće pitanje odnosilo se na trenutno financijsko stanje, tim više što se uz Libertas uvijek nekako veže minus na računu. No, 2020. godinu tvrtka je završila s dobiti većom nego rekordne 2019. godine.
— Stanje na računu je i u ovom trenutku pozitivno. Ključno je održati stabilnost poslovanja i radnih mjesta, to je strateški prioritet. Sve ovisi o razvoju Covid situacije, no mislim da ćemo i ovu godinu završiti uspješno, u pozitivi. Na poslovanje tvrtki kakva je ova dosta utječu Vladine mjere poticaja, vezani smo dijelom na njih, ali ne možemo utjecati na to kako će se distribuirati sredstva i koji će uvjeti biti za dobiti poticaje. Financijsku konstrukciju ćemo vjerujem zatvoriti i ako se mjere ne nastave. Bit će teže, naravno, ali mislim da ćemo uspjeti – uvjeren je Mekišić.
‘Obveze podmirujemo’
Vladine potpore za kolovoz bile su dijelom uvjetovane i postotkom
tom dijelu nije prošao dobro, o čemu je na Gradskom vijeću govorio i sam gradonačelnik Mato Franković te iznio podatak o samo 37 posto cijepljenih djelatnika javnog gradskog prijevocijepljenosti zaposlenika. Libertas u znika. No, Mekišić navodi kako nije to bio jedini kriterij za potpore, već i pad prihoda.
— Tu smo imali nešto veći postotak, odnosno, nije zabilježen toliki pad pa smo i tim kriterijem ostali bez potpore za kolovoz – objasnio je. Manjem padu prihoda je pridonio veći broj turista koji su ovog ljeta odlučili odmor provesti u našem gradu. Brojke, govori nam Mekišić, nisu na razini 2019., čak niti na razini prosjeka 2017. – 2019., ali je sezona bila bolja nego lani. Upravo zbog toga pad prihoda nije bio toliki da bi Libertas ‘upao’ u Vladine potpore za kolovoz. Na naše pitanje koliko je Libertas opterećen kratkoročnim i dugoročnim obvezama, odgovara tek kako se sve obveze uredno podmiruju.
— Nemamo nikakvih dugovanja prema dobavljačima, kreditnim institucijama i leasing kućama. U tom je dijelu stanje dobro – poručuje.
Linije nisu ukinute, u mirovanju su
Naš razgovor nije mogao proći bez ukinutih autobusnih linija, zbog kojih građani negoduju već godinu i pol dana. Povezanost Libertasovim autobusima itekako utječe na svakodnevni život građana. Prisjetili smo se tek brojnih apela koje su uputili stanovnici Gorice, koji su ostali bez linije 2 na relaciji Gorica – Pile, ali i negodovanja koja stižu s Nuncijate zbog linije 3A koja stanovnicima ovog gradskog predjela uvelike olakšava svakodnevicu. No, novi direktor Libertasa ističe kako te linije nisu ukinute već su u – mirovanju.
— Poduzimali smo mjere jer smo na to bili primorani. Mi na te linije ne gledamo kao na ukinute, već su one, dok traje krizna situacija, u mirovanju. Svakodnevno pratimo stanje i analiziramo kako ostvariti da pojedini dijelovi grada, koji su bili povezani određenom linijom, budu povezani i dalje. Gledamo i da se ta povezanost poveća, odnosno da standard usluge bude što veći. Ali isto tako imamo i odgovornost očuvati stabilnost poslovanja. Toj je temi posvećena pažnja. U ova tri dana od mog dolaska s kolegama iz odjela za promet i odjela zaduženog za financije bavio sam se upravo ovom temom – rekao je novi direktor. Napomenuo je kako je za područje Gorice intervenirao u liniju broj 9 koja prometuje Goricom te da se ne može reći kako to naselje nije povezano.
— Radimo na tome da u što je većoj mjeri izađemo ususret zahtjevima, ali vezani smo razumnim procjenama i prosudbama – smatra.
Korekcija cijena?
Dotaknuli smo se i eventualnih korekcija cijena usluge, ali i gradonačelnikovog obećanja o besplatnom prijevozu za sve građane. No, o tome novi direktor nije mogao govoriti jer, kaže, u tri dana na novom radnom mjestu nije uspio detaljnije ući u financijsku situaciju. Tek je napomenuo kako Libertas dugo nije mijenjao cijene.
— Našu financijsku konstrukciju jednim dijelom zatvaramo i od prodaje karata. Drugi dio je od subvencija te sa suvlasnicima moramo naći ravnoteža i zajednički jezik. U dogovoru s njima poduzimat ćemo korake, no tu temu u ovom kratkom vremenu nismo otvarali – rekao je.
Pitanje subvencija s gradom te općinama na čijem području Libertas obavlja javni prijevoz regulirano je ugovorima, a svi suvlasnici, napomenuo je, servisiraju svoje obveze prema Libertasu.
Ne radimo protivno zakonu
Dosta prašine u dijelu javnosti podignuo je prijevoz putnika s cruisera, odnosno komercijalna djelatnost koju obavlja ova gradska tvrtka.
— Teza je u ovom slučaju malo okrenuta jer ničim to Libertasu nije zabranjeno. Libertas je za to registriran i sukladno zakonu ima osnovu da osim javnog prijevoza obavlja i povremene prijevoze za što imamo potrebne licence – naglašava Franko Mekišić.
Međutim, pitali smo ga smatra li da se time otvara mogućnost za brojne tužbe, s obzirom na to da agencije i prijevoznici plaćaju dolazak na Pile, a Libertas ne. Zar uvjeti ne bi trebali biti jednaki za sve?
— U ovom trenutku i prema informacijama koje imam ne vidim da bi u našim djelatnostima bilo ništa protivno zakonu pa ne vidim i zašto bi neke eventualne tužbe mogle biti usvojene – dodaje. Ne misli niti da je ovdje riječ o nelojalnoj konkurenciji.
— Papir svašta istrpi. Naša je procjena da ne radimo ništa protivno zakonu i izvan okvira propisa. Vjerujem da se službe Grada i bivši direktor ne bi niti upuštali u nešto takvo da sve nije u skladu s propisima. Ne vidimo osnove za tužbe. Tužiti se može, ali je dobiti tužbu ipak nešto drugo – navodi.
— Važno je naglasiti kao ovaj oblik prijevoza od Libertasa ‘naručuju’ agencije pod ranije naznačenim uvjetima, to jest prema onim parametrima koje agencije odrede i Libertas na njihov input da ponudu, koja može biti prihvaćena ili ne. Tako da, Libertas de facto i de jure, pruža usluge povremenog prijevoza i/ili usluge najma vozila s vozačem pod ranije određenim uvjetima – pojasnio je Mekišić te dodao kako je ovaj oblik prijevoza jasno odijeljen od onog javnog koji je definiran nizom zakona, Direktivama EU-a kao i PSO ugovorom.
Vozni park i modernizacija sustava naplate
Modernizacija voznog parka te nadogradnja i implementacija novih sustava, uz očuvanje stabilnosti i radnih mjesta i financija, njegovi su ciljevi za četverogodišnji mandat. Modernizaciju sustava naplate, o kojoj se govori već neko vrijeme, omela je Covid kriza. Mekišić ističe kako se projekt nije zaustavio već se i dalje radi na tome.
— Uskoro ćemo napraviti daljnje korake u smjeru realizacije tog projekta. Struka će odrediti kojom dinamikom ćemo ići u nadogradnju jer ne možemo preskakati etape. Ide se s tim i cilj je da to bude što prije implementirano – rekao je te napomenuo kako je i stanje na globalnom tržištu prolongiralo rokove isporuka hardverske opreme. No, smatra kako ih to ne bi trebalo previše usporiti te bi se prvi iskoraci mogli napraviti već do iduće sezone.
Kad je riječ o modernizaciji voznog parka, ističe kako je u tijeku pregled i ocjena pristiglih ponuda za 18 novih autobusa financiranih iz EU fondova. Daljnja nabava ovisit će, kaže, o obujmu pruženih usluga.
U Libertasu danas radi 295 ljudi
— U proteklom dvogodišnjem razdoblju imali smo nešto veći odljev zaposlenika. Prerano je nakon tri dana koliko sam na mjestu direktora točno ocijeniti stanje, no strateški cilj je očuvati sva radna mjesta – zaključio je odgovor na naše pitanje ima li u Libertasu viška zaposlenika i u kojim sektorima.
PRIZNANJE Hrvatska se pokazala kao jedna od najboljih država koja je upravljala s turističkim prometom u ovoj godini. To je posljedica i odluka Vlade na čelu s premijerom, nadležnog ministarstva, ali i turističkog sektora i sustava TZ-a – rekao je prošlog tjedna u Dubrovniku direktor HTZ-a Kristjan Staničić.
Objavljeno u tiskanom izdanju 29. rujna 2021. godine.