Bespovratnim sredstvima Ministarstva za demografiju, obitelj i socijalnu skrb u iznosu nešto manjem od 13 milijuna kuna kroz tri smo godine zadovoljili sve potrebe Župe dubrovačke za jaslicama i vrtićem – rekao nam je načelnik Općine Župa dubrovačka Silvio Nardelli.
— S tim smo novcima zakupili prostor u zgradi u vlasništvu Hotela Dubrovačka Rivijera i tako osigurali veći kapacitet Dječjeg vrtića Župa dubrovačka. Osigurali smo i stručni tim te dodatne odgojiteljice i na taj način poboljšali uvjete boravka djece u vrtiću. Omogućen je i produljeni rad vrtića kao i rad subotom – govori nam župski načelnik.
Što se napravilo po pitanju osnovnog školstva?
— Kako bismo zadržali rad Osnovne škole Župa dubrovačka u jednoj smjeni uspjeli smo bez sudskog postupka riješiti iseljenje obitelji iz stana u staroj zgradi škole na Kantulama. Stan je u zadnjem dijelu godine rekonstruiran i prilagođen za potrebe škole sredstvima Općine i manjim dijelom Županije te će se u drugom dijelu školske godine krenuti s njegovim korištenjem. Nastavili smo s tzv. produženim boravkom za prvi i drugi razred što velikim dijelom financira Općina. Krećemo i u izradu projektne dokumentacije za izgradnju dodatnih učionica na zemljištu pored nove škole, a sve kako bismo omogućili da se cijelo osnovno školstvo odvija na jednoj lokaciji. Također ćemo krenuti u izradu projektne dokumentacije tzv. tople veze između zgrade škole i školske dvorane.
Najavljivali ste projekt tzv. Bettermenta Hrvatskih cesta, a s obzirom da su dijelovi magistrale kroz Župu u dosta lošem stanju, kad će krenuti njegova realizacija?
Još krajem 2018. godine održan je sastanak u nadležnom Ministarstvu na kojem je dogovorena izrada projektne dokumentacije tzv. Bettermenta, što znači pojačano održavanje dionice državne ceste kroz Župu. Kroz sam projektni zadatak predviđeno je projektirati sve što je moguće od nelegalnih kolnih prilaza, izgradnje autobusnih ugibališta, pothodnika i nathodnika, oborinske odvodnje, nogostupa, javne rasvjete, sanacije pokosa i klizišta… Sve je to predmet izrade projektne dokumentacije i s tim se započelo u 2019. No, kako sve to neće ići jako brzo od Hrvatskih cesta smo tražili da se s dijelovima koji ne podliježu dobivanju građevinskih dozvola krene čim prije. Na taj smo način uspjeli prošle godine riješiti dva semaforizirana pješačka prijelaza, rađena je i rekonstrukcija križanja Dubac gdje se još ima napraviti pješački prijelaz. Postavljena je i svjetlosna signalizacija na skretanju za Hotel Astareu i na Smokovjencu, a još će se s istočne strane Župe, u Platu postaviti signalizacija bez pješačkog prijelaza. Ukupno je sedam lokacija s dva semafora. No, nisam sretan, volio bih da smo u svim naseljenim mjestima uspjeli napraviti semaforizirane pješačke prijelaze, ali to nije bilo moguće. Započeli su i radovi na završetku izgradnje raskrižja Srebreno, gdje je ostao spoj s Ulicom Bruna Bušića s istočne strane raskrižja.
Gdje se stiglo s brzom cestom?
Završena je studija varijantnih rješenja izgradnje brze ceste te smo došli do određenih spoznaja koje se tiču Župe dubrovačke. Naime, u našem prostornom planu u zapadnom je dijelu Župe zamišljena trasa i osiguran koridor iznad svih župskih naselja. No, studija je pokazala kako to rješenje nije dobro jer bi u tom slučaju brza cesta privukla svega 30 posto prometa, što znači da bi 70 posto ostalo na cesti D-8. Ona u tom slučaju za Župu ne bi bila funkcionalna jer bi je koristio mali broj stanovnika. Novo varijantno rješenje u zapadnom dijelu Župe predviđa prolazak ispod naselja Postranja kroz nenaseljeni dio. Trenutno je u izradi Studija utjecaja na okoliš nakon čega očekujem da ćemo morati definirati najpovoljniju varijantu. To će značiti i izmjene prostornog plana. Možemo samo očekivati da će Hrvatske ceste to staviti u prioritet i da će se krenuti s projektiranjem i dobivanje potrebnih dozvola, otkupom zemljišta i konačno s izgradnjom ceste. Siguran sam da nas do izgradnje dijeli dugi niz godina, usuđujem se reći i minimalno osam godina.
A dotad?
Do tad nam treba Betterment koji bi koliko toliko poboljšao postojeće stanje, koje je neizdrživo. Neki nam prigovaraju da sa semaforiziranim pješačkim prijelazima dodatno usporavamo promet. Duboko sam uvjeren da je cijela dionica državne ceste sličnija gradskoj ulici nego ozbiljnoj državnoj cesti. Mi moramo ovdje živjeti i cestu napraviti funkcionalnom, ali i sigurnom.
Jedan od većih infrastrukturnih projekata je Groblje Dubac. Rokovi se stalno pomiču, zašto se taj projekt toliko odužio?
Osobno sam zadovoljan s dinamikom izgradnje. Prije dva mjeseca potpisan je ugovor vrijedan nešto malo manje od 20 milijuna kuna. Odnosi se na prvu etapu izgradnje, unutar čega je i izgradnja nastavka na već izgrađenu cestu unutar obuhvata groblja, s dva velika parking prostora i trafostanice. Očekujemo da ćemo krajem 2020. krenuti s tzv. drugom etapom koja planira izgradnju grobnih polja, ali i svih pratećih objekata. Tad ćemo biti u mogućnosti pozvati sve zainteresirane građane kako bi dobili rješenja o pravu korištenja grobnih mjesta te izabrali tip grobnice. I tek tada ćemo znati i točnu dinamiku izvođenja radova. Moram naglasiti kako ima više tipova grobnica, a ostajemo pri cijeni od okvirnih 60 tisuća kuna. Odnosno, cijene se ovisno o tipu grobnice kreću od 50 do 80 tisuća kuna, dok se cijena od 60 tisuća kuna odnosi na najveći broj grobnica koje će se graditi. Kad bismo uzeli sve troškove nastale od formiranja tvrtke do danas te ih podijelili s brojem grobnih mjesta, cijena jedne grobnice penjala bi se i do 150 tisuća kuna. No, ovo je komunalni proizvod te će građani plaćati samo završnu fazu troškova grobnice, a ostalo snose Općina i Grad Dubrovnik.
Grad je svoj problem sa zamućenjem vode riješio. Kad će se vodoopskrbi sustav Župe spojiti na pročistač?
U ovoj fazi takva mogućnost ne postoji. Međutim, projektom kojim bi naselje Ivanica riješilo pitanje snabdijevanja vodom, ali i fekalne odvodnje, postoji mogućnost da se s tim vodoopskrbnim cjevovodom paralelno spoje dvije aglomeracije, Grad i Župa. Tada bi u slučaju zamućenja našeg glavnog izvorišta Duboka Ljuta ili Vrela, postojala mogućnost snabdijevanja vodom iz Omble, odnosno preko uređaja za pročišćavanje. To zasigurno neće biti ubrzo, ali je važno da se ovim projektom spoje dvije aglomeracije kako bi se u budućnosti to isto i izgradilo.
Ministar Cappelli najavio je kako će jedinicama lokalne samouprave prepustiti ograničavanje broja apartmana. Kako gledate na tu najavu i kakvo je stanje u Župi dubrovačkoj po pitanju smještajnih kapaciteta u privatnom smještaju?
U Župi je za razliku od predratnih godina veliki rast privatnog u odnosu na hotelski. Imamo disproporciju između privatnog smještaja, koji iz godine u godinu raste, u odnosu na hotelski smještaj. To nije dobro, ali očekujem da će se to dovesti u red kroz dva značajna projekta u narednim godinama, a to su Kupari i Plat. Nisam upoznat s najavama ministra u kojem bi smislu bile mogućnosti lokalne samouprave za ograničavanje kapaciteta pa mi je to teško komentirati. Međutim, sigurno postoji gornja granica mogućnosti izgradnje apartmana tako da već danas imate situacije da pojedini iznajmljivači svoje kapacitet daju na korištenje hotelskim kućama ili gospodarskim subjektima za smještaj radne snage. Mislim da će to tržište samo riješiti. Podržao bih da postoji mogućnost ograničenja i da to ne ide u nedogled kako ne bi došlo do određene devalvacije smještaja na određenom području.
Hidroelektrana u Platu ne radi već godinu dana, koliki su gubitci općine i ima li naznaka kad će proraditi?
To je najveća tragedija koja je pogodila Župu još od vremena Domovinskog rata. Sama nesreća prouzročila je veliku materijalnu štetu, koja je nemjerljiva s izgubljenim ljudskim životima. Budući da hidroelektrana ne radi već godinu dana, to se odrazilo i na sam proračun Općine, a obzirom na tzv. energetsku rentu. Taj je prihod bio već od 4 milijuna kuna, a prošle godine smo ostvarili vrlo malo. Prema najavama nadam se da će do kraja ožujka biti puštena u pogon i da će nastaviti sa svojim normalnim radom.
Iza nas je prvi Advent u Župi? Jeste li zadovoljni i možemo li ga očekivati i ove godine?
Zahvalio bih se novoj direktorici Turističke zajednice Anamariji Kusalo na pokazanom entuzijazmu. Zajedničkim smo sredstvima organizirali prvi Advent u Župi, a hvala i Mariju Zvoni, vlasniku Tutto Bene-a, koji je za simboličan najam ponudio kućice postavljene na trgu, baš kao i svim ugostiteljima koji su prvi put krenuli u rekao bih jednu avanturu. Hvala i tvrtki Hoteli Dubrovačka rivijera koja je bez naknade osigurala prostor na trgu kao i mogućnost priključenja na njihove energente te besplatno korištenje garažnog prostora za sve posjetitelje. Prema svemu što sam čuo ovo se pokazao kao izvrstan potez. To nam je argument i motiv da nastavimo i sljedeće godine i da budemo još bolji, a kroz proračun smo osigurali sredstva za 2020. Moramo spomenuti i obilježavanje 100 godina organiziranog turizma u Župi. I u tom smo cilju pripremili program i osigurali sredstva. Držim da je to prava prigoda da se Dani hrvatskog turizma ove godine održe u Župi. Očekujemo da će Ministarstvo turizma i HGK raspisati natječaj na koji ćemo se kandidirati i mislim da imamo jasan argument zbog čega to tražimo.
HDZ čekaju unutarstranački izbori, ima li Andrej Plenković Vašu podršku ili vidite nekoga drugoga na čelu stranke?
Podržavam gospodina Plenkovića. Mislim da je izvrstan premijer i ne dvojim da će on dobiti povjerenje i ako dođe do unutarstranačkih izbora prije parlamentarnih. Držim da će on i dalje uživati povjerenje i mislim da tako i treba biti.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 15. siječnja 2020.