Ustavni sud privremeno je obustavio Uredbu o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom i to do donošenja konačne odluke o suglasnosti s Ustavom i zakonom. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom podnijelo je više gradova i općina, komunalnih tvrtki te pojedinaca, a njihovi se prigovori u određenim dijelovima sadržajno podudaraju. Na tu temu za DuList prilikom svog boravka u Dubrovniku situaciju je prokomentirao ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić.
– Ne čudi me ovakva odluka zato što u pravilu Ustavni sud u ovakvim situacijama, u kojima postoji propitivanje ustavnosti određene uredbe zakona ili odluke, odnosno zakonitosti, kako ne bi došlo do povrede prava neke od strana, reagira tako da suspendira bilo kakvu promjenu, odnosno zadržava status quo do konačne odluke. Ovdje je bilo pitanje: Je li naša uredba u skladu sa zakonom o gospodarenju otpadom, a kojeg smo mi pisali? – ističe Ćorić i dodaje:
-Mi smo propitivanje ustavnosti ove uredbe doživjeli s dvije strane: jedna je udruga potrošača koja drži da bi se cijena miješanog komunalnog otpada prije svega trebala vezati na varijabilni dio miješanog komunalnog otpada. S druge strane, jedinica lokalne samouprave, odnosno komunalne tvrtke, smatraju da bi se cijena otpada trebala vezati uz broj kvadrata, odnosno broj članova kućanstva i dati im mogućnost da oni sami odrede koliko će koja pravna osoba, platiti tu nakanadu. Držimo da ni jedni ni drugi nisu realni u svojim zahtjevima. Kad govorimo o udrugama potrošača koje su se referirale na ustavnost ove uredbe, oni drže da bi ukupna cijena trebala biti varijabilnog karaktera, i ovisiti o onoj količini otpada koju stavite u kantu miješanog komunalnog otpada – kaže.
-Pitamo se iduće? Što je s infrastrukturom, otvorenim reciklažnim dvorištima, troškovima koje su jedinice lokalne samouprave, odnosno njihova komunalna društva potrošili za izgradnju infrastrukture – kupnju kamiona, kanti itd. Ti troškovi, odnosno njihovo refinanciranje nalazi se u ovom fiksnom dijelu koje smo mi propisali. S druge strane, kroz varijabilni dio smo otvorili svakoj jedinici lokalne samouprave i njezinom komunalnom društvu mogućnost da one koji odvajaju nagrade manjom cijenom, a oni koji ne odvajaju, koji su sebični prema svojoj životnoj sredini, da se na neki način penaliziraju. Komunalna društva traže potpuno obrnuto. Oni misle da cijena treba biti fiksna, ovisno o tome ima li vas u kućanstvu dvoje, pet ili sedam? Zašto bi, jedno kućanstvo s četiri osobe koje je savjesno i u kojem se odvaja otpad, plaćalo četiri puta veću cijenu miješanog komunalnog otpada, odnosno te naknade od kućanstva koje ima jednu osobu, jednog člana koji je potpuno nesavjestan i zapravo mu je svejedno kako će se ponašati. To nije pravedno, to nije u redu. Ministarstvo zaštite okoliša i energetike jednostavno iza takvog principa ne stoji. Mi smo izabrali, realan vis-à-vis prethodnih troškova, postojećih troškova i pravedan vis-à-vis varijabilnog dijela, put u kojem se određuje cijena. Potpuno nam je jasno da postoje protivnici toga puta, oni traže svaku dlaku u jajetu kako bi tu našu uredbu, odnosno naš put na sve moguće načine zaustavili – rekao je Ćorić.
Podsjetimo, svi predlagatelji, navodeno je u odluci Ustavnog suda, (osim podnositelja zahtjeva) predložili su Ustavnom sudu da do donošenja odluke privremeno obustavi izvršenje pojedinačnih akata i radnji koje se poduzimaju na osnovi Uredbe: 50/17-84/19, s obzirom na to da bi mogle nastupiti ‘teške i nepopravljive posljedice za korisnike javnih usluga, davatelje javnih usluga i jedinice lokalne samouprave na čijem se području usluge pružaju, a zbog same prirode komunalnih usluga koje obuhvaćaju mnoge sudionike i zasnivaju se na međusobnom povjerenju korisnika i davatelja usluge’.