Nitko ne može doći pred novinare i obećati čuda u obrazovanju preko noći. No, ova tema je važna i istovremeno zanemarena kako na lokalnoj tako na državnoj razini pa smo se odlučili o njoj progovoriti. U obrazovanju počinju korjenite promjene. Neke ćemo vidjeti tek za nekoliko desetljeća, ali moramo s njima početi danas – poručila je na konferenciji za medije Mariela Markovića ispred političke stranke Srđ je grad.
Kako je objasnila, veliki dio njihovih članova dolazi iz prosvjete te znaju sve ljepote i poteškoće tog poziva i što lokalna zajednica može napraviti kako bi se situacija unaprijedila.
– Kaže se da je sve u ingerenciji resornog ministarstvo, što veliki dio jest. Međutim, smatramo da lokalna zajednica može napraviti dosta. To stoji i u smjernicama našeg programa – rekla je i dodala kako grad ili županija mogu premostiti sve vidljive nedostatke te osmisliti strategije i projekte koji će nas voditi u pravom smjeru.
– Taj smjer je definitivno prema društvu u kojem ćemo odgajati mladi ljudi koji će biti aktivni građani svjesni svoje uloge. Željeli bi smo živjeti u društvu inkluzivnosti gdje će svaka diskriminacija biti svedena na najmanju moguću mjeru – iznijela je.
Navedeno se, ponovila je, može postići odgojem i obrazovanjem naših najmlađih za aktivno građanstvo te iako je Građanski odgoj predmet kojeg u škole mora uvesti resornog ministarstvo, grad i županija mogu financirati aktivnosti i projekte kroz javno-privatna partnerstva i u suradnji s udrugama civilnog društva koji će do toga konačno dovesti pa čak i u obliku fakultativnog predmeta.
No, podvukla je, kako bi imali aktivnog građanina trebamo se pobrinuti da je on zadovoljio svoje potrebe, a tu prvenstveno misli na mentalno zdravlje.
– Svjedoci smo da raste broj depresije, samozljeđivanja i destruktivnog ponašanja što je dijelom uzrokovano pandemijom koronavirusa. Pojačana je potreba za psihološkom pomoći, no tu je ministarstvo sporo i tromo te ne odgovara na potrebe. Zapošljava se relativno mali broj psihologa u školama i tu je opet mjesto gdje grad i županija mogu doskočiti – komentirala je Markovića.
Potrebno je i poboljšati brigu o djeci s teškoćama u razvoju, nadovezala se Kiti Korda.
– Tu imamo niz problema od nepravovremenog postavljanja dijagnoze do neadekvatne podrške roditeljima i pomoći toj djeci u školama. Trenutno se u školama zapošljava jedan stručni djelatnik na 17-oro djece kojima je dijagnosticirana teškoća u razvoju. To je zaista nizak standard – kazala je.
No, i tu bi grad i županija mogli odraditi svoje, a jedna od stavki za koje se zalažu je otvaranje novih obrazovnih programa pri obrtničkim i srednjim školama baš za ovu skupinu.
– Posebnu prozornost treba posvetiti i nadarenoj djeci koja su jednako zanemarena. Programi u školama su jako opširni i vode u u neku prosječnost. Nastavnik se nema prostora njima posvetiti nadarenog i često ih ne prepozna, a upravo bi ona bi trebala pomoći razvoju društva – naglasila je.
Na gradu i županiji je da kroz javno-privatna partnerstva i u suradnji s udrugama civilnog društva ostvari uvjete da se njima bave stručnjaci i to ne samo u STEM područjima nego npr. u umjetnosti. Izvrstan primjer toga je grad Varaždin koji ima centar za izvrsnost gdje nadarena djeca rade odlične projekte, ispričala je Korda.
– Generacije mladih koje obrazujemo danas u desetljećima će se koja slijede suočavati s posljedicama globalne klimatske krize i klimatskih promjena. Zato naše obrazovanje mora sadržavati komponente zelene tranzicije i transformacije ekonomije i osjetljivosti prema prirodnim vrijednostima i bioraznolikosti – poručio je Đuro Capor, kandidat stranke za gradonačelnika Dubrovnika.
– Škole moraju biti mjesto gdje će nastajati održivi, otporni i otvoreni Dubrovnik. Zagovarat ćemo da se za svaki objekt osmisli i realizira projekt transformacije u zelene i održive zgrade. Zelena transformacija zgrada uključuje niz zelenih rješenja poput ishođenja energetskog certifikata, mogućnos ti pasivnog dizajna, mini- solarne elektrane, ugradnje proizvoda kojima se štedi potrošnja vode, planova za odvojeno i sigurno prikupljanje otpada, poticanja vrtićkih i školskih vrtova – iznio je.
Sve osnovne škole, nadodao je, moraju osigurati obrok učenicima. Potrebno je stoga iskoristiti potencijale zelene javne nabave hrane za osiguravanje zdravog i toplog obroka djeci u vrtićima i školama te poticanje razvoja lokalnih OPG ova.
– Za uspješno obrazovanje potrebno je rješavati problem nedostatka nastavnika i učitelja pojedinih nastavnih predmeta, naročito STEM područja.
Kao rješenje ovog problema, vidimo u poboljšanje modela stipendiranja studenata za deficitarna zanimanja, ali u rješavanje stambenog pitanja zainteresiranim kandidatima za ova radna mjesta – zaključio je.
Izbori 2021.