Poznati dubrovački odvjetnik Marko Rašica stekao je nedavno akademski stupanj doktora znanosti obranom doktorskog rada na poslijediplomskom doktorskom studiju ‘Povijest Stanovništva’. Fokus njegovog istraživanja dubrovačke su bratovštine od 1808. do 2015., a radu je svakako dao i zanimljiv pravni pečat. U razgovoru za DuList otkrio je više o ovoj fascinantnoj temi koja ga je zaintrigirala, a dotaknuli smo se i uvijek aktualnih pravnih tema.
Zbog čega ste za fokus Vašeg rada odabrali upravo dubrovačke bratovštine i to specifično u razdoblju od 1808. do 2015.?
Pravna povijest uvijek me je privlačila, osobito kad imamo izazovne institute u koliziji s pozitivnim pravnim propisima, a s čime se susrećem i kao odvjetnik. Uz mentorstvo akademkinje Nelle Lonze bilo je gust istraživati ovu temu. Bratovštine ili ‘bratstva’ kao institut duboko ukorijenjen u tradiciju hrvatskih i dubrovačkih prostora unatoč modernizaciji društva i nadalje žilavo opstaje u svom specifičnom obliku. I danas smo u dubrovačkoj svakodnevici svjedoci djelovanja bratstva i vjernom čuvanju tradicije. O bratovštinama prije 19. stoljeća u Dubrovniku i Dalmaciji, postoje brojni prilozi u starijoj historiografiji, a i novija istraživanja pokazuju zanimanja za njihovo tadašnje društveno i gospodarsko značenje, crkveno i svjetovno djelovanje, imovinu te unutarnji ustroj. Sva ova istraživanja i povijesne rasprave u bitnome ističu značajnu crkvenu i svjetovnu ulogu bratovština kao i činjenicu da je povijest bratovština neizostavan dio društvene, crkvene i kulturne povijesti Hrvatske, osobito njenog priobalnog i otočkog dijela.
U historiografiji su tek dotaknute teme sudbine bratovština nakon pada Dubrovačke Republike. Stoga je cilj istraživanja bio utvrđivanje djelovanja dubrovačkih bratovština nakon pada Republike, posebno njihovih organizacijskih oblika, pravnog statusa i režima imovine, sve do najnovijeg vremena, te primjene Zakona o udrugama 2015. godine kada su se brojna bratstva našla u raskoraku – jesu li udruge u smislu svjetovnog prava ili privatna vjernička društva u smislu kanonskog prava? Dulji vremenski obuhvat, u kojem se na dubrovačkom području izmijenilo više država i pravnih sustava omogućuje praćenje dinamike u odnosu ove forme udruživanja i njezinog društvenog i institucionalnog okoliša.
Zapravo, ono što je izazovno jest da su bratovštine imale značajnu vjersku i svjetovnu ulogu u Dubrovačkoj Republici. Padom Republike započinje pravno turbulentno razdoblje u kojem državne vlasti koje su se izmjenjivale kroz stoljeća nisu pronašle odgovarajući pravni okvir za stvarni status i značenje bratovština. I danas je tako.
Kako je tekao Vaš istraživački proces? Koliko dugo je trajalo samo istraživanje i koliko je bogata građa o bratovštinama koja Vam je bila dostupna?
Samo istraživanje i pisanje trajalo je s prekidima oko pet godina. Na temelju dostupnih izvora i propisa koji su se izmjenjivali u vremenu nakon pada Republike, u svrhu stjecanja suvremenih pouka, moje istraživanje je pokazalo kako se tražio odgovarajući pravni okvir za bratovštine, kao na izvjestan način ‘strano tijelo’ u sukobu s modernim pravnim shvaćanjima. Koliko jedna norma, zabrana, kao konkretna Napoleonova, stvarno može promijeniti stoljetnu tradiciju i izaziva li to konflikte? Koliko je uistinu riječ o činjeničnoj zabrani u doba Napoleona ili samo o refleksiji općih društvenih promjena? Što je s vjerskim, moralnim, društvenim odrednicama kao bitnim dijelovima društvenog sustava bratovština u situaciji novog pravnog sustava? Izdvaja li se time pravo od stvarnih društvenih svrha i vrijednosti? To su samo neka pitanja koja sam sebi postavljao u istraživanju. U radu su korišteni opći znanstveni postupci analize i komparativne analize. Primjenom komparativne metode proučen je povijesni i današnji pravni okvir bratovština u drugim europskim zemljama te uspoređen s dubrovačkim iskustvima. Povijesna kontekstualizacija omogućila je sagledavanje pravnih rješenja iz perspektive društvenih i pravnih vrijednosti određenog povijesnog trenutka i time izbjegavanje zamke ahistoričnog pristupa povijesnom materijalu.
Pristupio sam istraživanju mozaično s obzirom na zahtjevnost i posebnost teme, a i slabu dostupnost izvora. Primjerice, pregledom matrikula poput pravila i statuta kao temeljnih akata bratovština, može se kroz vrijeme pratiti utjecaj svjetovnih i crkvenih vlasti na ustroj i ‘zakonito’ djelovanje bratovština. Arhiv Biskupijskog ordinarijata u Dubrovniku pruža značajnu arhivsku građu o ovom institutu, osobito od kraja 19. stoljeća nadalje, kao na primjer traženja biskupovih odobrenja za određeno djelovanje pojedinih bratovština ili potvrde pravila. Literatura i povijesne rasprave o bratovštinama prije pada Dubrovačke Republike daju smjernice o prostornom položaju i vrsti imovine. Popisi stanovništva, katastri, uključno Arhiv mapa za Istru i Dalmaciju u Državnom arhivu u Splitu te zemljišne knjige pružile su mogućnost stvaranja baze podataka o imovini bratovština. U radu sam koristio primjere iz bratovština neovisno o njihovoj prostornoj smještenosti i području djelovanja dubrovačke mikrocjeline. Imao sam pristup vrelima pojedinih bratovština iako nažalost mnoge bratovštine nemaju toliko obilato zabilježenu pisanu povijest, osim samih matrikula. Na skromnost materijala utjecalo je i to što je ustroj i djelovanje bratovština glavninom utemeljen na običajnom pravu koje se poziva i legitimira iz zatečene tradicije, a ne na pisanim izvorima i okvirima.
Istraživanje pravnog slijeda vlasništva na nekretninama provedeno je izdvajanjem određenih nekretnina koje su nekada pripadale bratovštinama kako bi se metodom uzorka dubinski analizirao pravni status bratovština i režim imovine kroz vrijeme. Kroz pojedine slučajeve problematizira se odnos pravnog sljedništva. Pretežiti temelj rada jesu neobjavljeni materijali, što znanstvenom radu daje nužnu izvornost. Ukazuje se na činjenično postojanje pravnog pluralizma utemeljenog na različitim pravnim nasljeđima, što pravni sustav pokušava ignorirati. Osobito je analiziran odnos bratovština prema ‘bratskim’ grobovima te sukob državnog zakona i realnog običajnopravnog poretka. Rad zapravo pokazuje kako pravnu normu nije dostatno promatrati u njenom zakonskom izričaju, već treba uočiti njeno stvarno značenje i funkciju u pravnoj i društvenoj okolini.
Na našem području mijenjale su se države i pravni sustavi, ali bratstva su uspjela sve to nadvladati i svoje barjake ponosno nositi na Festi sv. Vlaha. Po nekima relikt prošlosti, po drugima vjerni čuvar tradicije. Bilo mi je to iznimno zanimljivo pravno putovanje kroz povijest Dubrovnika.
Kako se u dubrovačkim bratovštinama ogleda upravo taj pravni aspekt? Je li se on s godinama mijenjao?
U svojoj biti moj rad je pravna analiza i sinteza. A on pokazuje kako pravno velike razlike zapravo i nema! Naime, bratovštine od 19. stoljeća do danas koevoluirale su s transformacijama koje su provodile svjetovne i crkvene vlasti regulirajući institute kao što su udruge, vjerske zajednice i slično. Zakonodavce je zanimao isključivo vanjski nadzor nad djelovanjem bratstava u zajednici i definiranje nositelja prava na imovinu, što je posebno važno u slučaju prestanka djelovanja bratstva. S druge strane, dubrovačka bratstva koja su opstala ili su obnovljena strukturalno nisu mijenjala svoj integrativni sustav kakav su imala još u doba Republike. On u ova tri stoljeća iznutra ostaje neizmijenjen i zapravo moderan. Ima jasnu trodiobu funkcija unutarnjeg djelovanja, od ‘zakonodavnih’ do izvršnih i nadzornih tijela.
Što Vas je posebno iznenadilo ili zaintrigiralo tijekom Vašeg istraživanja o dubrovačkim bratovštinama?
To što bratovštine čine pravnu i formalnu činjenicu ukorijenjenu u društvenom tkivu, ali nema odgovarajućeg pravnog rješenja ili volje za njegovim nalaskom. Pokušaji usklađenja bratovština s crkvenim i svjetovnim propisima tijekom posljednjih stoljeća nisu donijeli stvarnu promjenu, već se bratovštine nalaze u ‘miroljubivoj koegzistenciji’ s predstavnicima svjetovnih i crkvenih vlasti. Kako je moguće da bratovštine u bitnom segmentu njihovog djelovanja ne zahvaća modernizacija? Bi li ‘uspjeh’ modernizacije zapravo značio kraj bratovština? Je li tome, u slučaju dubrovačkih bratovština, razlog što se smatralo da je riječ tek o lokalnim slučajevima koji ne zahtijevaju izuzetke u propisima, ili se smatralo da je riječ o reliktu prošlosti koji će ionako izumrijeti ili, pak, nitko nije posebno vodio računa o tome, a tom sam mišljenju najbliži, rezultat je u konačnici isti.
Naš pravni sustav nije sposoban na odgovarajući način inkorporirati elemente sa zasebnom tradicijom, a to se onda preslikava od propisa o njihovoj pravnoj osobnosti pa do propisa o njihovom djelovanju. Jer sve da su bratovštine i registrirane kao privatna vjernička društva u smislu kanonskog prava, čemu sam sklon, ili privatne udruge po građanskim propisima, u čemu nema neke razlike između bratstva iz Župe i npr. nogometnog kluba ‘Dinamo’ Zagreb, prema postojećem zakonskom okviru sustav im ne daje poluge javne službe ili javnu ovlast kad su, na primjer, groblja u pitanju. S druge strane, njihovo djelovanje je općeprihvaćeno u strukturama običajnog prava bez obzira na propis ili njemu unatoč, a tradicionalna zajednica niti nema normativnih inicijativa ili očekivanja kad su bratovštine u pitanju.
Koji su glavni naglasci i zaključci Vaše doktorske disertacije i koliki doprinos ste njome donijeli znanstvenoj zajednici?
Na jednom mjestu prvi puta imamo analizu pravnog statusa, imovinskih prava i djelovanja dubrovačkih bratovština te sintezu njihovog djelovanja na dubrovačkom području, njihove pravne osobnosti i primjenjivih propisa, od Napoleonove zabrane pa do danas. Istraživanje je pokazalo kako sve bratovštine nisu ukinute Napoleonovom zabranom, već samo one najbogatije. U čitavom razdoblju od 1808. do 2015. godine državne vlasti nisu uspjele pronaći odgovarajuće rješenje za pravni status i institut bratovština, pokušavajući ih podvesti pod druge oblike vjerskog i društvenog udruživanja u svih šest pravnih sustava koji su se izmijenili na tom području. To je relevantno za razumijevanje povijesti prava i povijesti odnosa Crkve i države u razdoblju ubrzane društvene modernizacije, a nije bilo istraženo. Bratovštine su, zapravo, izvrstan uzorak za istraživanje sposobnosti adaptacije starih društvenih i pravnih oblika na nove socijalne okolnosti i novi društveni poredak. Budući da niti danas nije pronađen odgovarajući pravni okvir za bratovštine, ovim se radom također budućim zakonodavcima željela dati podloga za njihovo bolje razumijevanje ovog specifičnog pravnog i društvenog fenomena.
Ima li prostora za daljnji nastavak istraživanja i planirate li nastaviti?
U smislu osnovnih zaključaka mislim da je tema dostatno istražena. Prostora za daljnja istraživanja svakako ima unutar djelovanja pojedinih bratstava i njihovih odnosa s vlastima. Bilo bi zanimljivo popratiti društvene mreže toga doba i povijest svakodnevnice. U tome je 20. stoljeće sa svojim povijesnim i društvenim mijenama osobito izazovno.
Uspjeli ste pronaći vremena posvetiti se doktorskoj disertaciji unatoč iznimno odgovornom odvjetničkom poslu kojim se bavite. Je li bilo zahtjevno ipak uskladiti sve i izdvojiti vrijeme za analizu arhivske građe, ali i samo pisanje?
Apsolutno. Bio je to osobni i profesionalni izazov. Nešto što odabirete kako biste dali doprinos svojoj struci, ali i potvrdili želju cjeloživotnog učenja i osobnog razvitka. I kad ste jednog trenutka ‘unutra’, u temi, počnete sumnjati i dalje istraživati. Osobno sam se ‘borio’ sa strukturom rada i načinom kako posložiti priču od tri stoljeća. Dobra organizacija i potpora obitelji i kolega bila je svakako odlučna. No, sve se može uskladiti ako imate dobre volje, ako ste organizirani i ako vam je gust.
Vaš odvjetnički tim posebno je posvećen pravu osiguranja, hotelskoj industriji, zaštiti intelektualnog prava vlasništva, medijskog prava i prava industrijskog vlasništva. Tu je i GDPR… Koji biste od ovih segmenata ocijenili trenutno pravno najizazovnijim?
U okviru europskih integracija svjedoci smo potpune promjene pravnog sustava kakvog poznajemo. Građani će najveće promjene doživjeti u informatizaciji te ubrzanju parničnih postupaka. Izazov će biti održati kvalitetu i pravosudnu pismenost građana u tom novom ustroju. Razvoj osigurateljne djelatnosti daje novu dimenziju i pravno je najizazovniji. Nadalje, mediji se nalaze pod stalnim izazovima europske normizacije koja pokušava balansirati između odgovornosti napisane ili izrečene riječi te prijetnje slobodi riječi. Implementacija zaštite osobnih podataka (GDPR) u vremenima kada je informacija moć također je izazov. U vremenima epidemije možda i još više. Ipak, pravo i u demokratskom društvu često kasni za stvarnošću tako da očekujem da ćemo sljedećih godina najviše svjedočiti promjenama u radnopravnom zakonodavstvu.
U 2020. dobili ste i nagradu za najuspješnijeg odvjetnika u medijaciji. Koliko ste sporova do sada riješili mirenjem i što je sve zapravo potrebno da bi do mirenja došlo?
Bilo je lijepo primiti nagradu struke. U sudskom sporu netko dobije, netko gubi. I rijetko ti ljudi nastave dalje zajedno kao da spora nije bilo. Nisam brojao dosadašnje provedene medijacije… No, moje iskustvo u medijaciji je da je sudski postupak samo vrh problema – reklo bi se, on dolazi kad su zakazale sve druge mogućnosti, njime rješavamo posljedice, ne i uzroke. Uvijek ističem kako je medijacija – prilika za novi početak. I treba vam samo dobra volja.
Foto: Privatna arhiva Marka Rašice
Iz tiskanog izdanja DuLista od 3. kolovoza 2022.