Na Korčuli je ljubav prema glazbi nadjačala prepreke koje su se ispriječile svim umjetnicima svijeta. Sredinom kolovoza održao se prvi Fermata festival klasične glazbe. Razgovarali smo s umjetničkom direktoricom i inicijatorom festivala, Lorenom Milina. Iako je široj publici poznata kao nekadašnja violinistica i prateći vokal benda Silente, Lorena je konstantno njegovala i karijeru u klasičnoj glazbi. Publici u svom rodnom mjestu Lumbarda i gradu Korčuli odlučila je predstaviti dinamičan program s ciljem popularizacije klasične glazbe. Ispred crkve Sv. Roka, po sumraku, na binu je izašao gudački orkestar te započeo s notama hrvatskog kompozitora Luke Sorkočevića i njegovom poznatom simfonijom u D-duru. U nastavku publika je uživala u izabranim djelima Brahmsa, Mozarta, Bartoka, Schuberta, Hatzea te se oduševila poznatom skladbom Vivaldija ‘Četiri godišnja doba’ u izvedbi ansambla ff i Lorenom kao solisticom. Drugi koncert festivala održao se u crkvi sv. Marka u Korčuli gdje su recital održali Lorena i njezin kolega pijanist Domagoj Gušćić.
Odakle ideja za Fermata festival?
Ideja se kuhala već godinama, ali kako sam stalno u pokretu, nikada nije bilo dovoljno vremena da se potpuno posvetim realizaciji. Još za vrijeme studija sam zamišljala kako bi bilo lijepo svoje iskustvo i kreativnost usmjeriti prema rodnom kraju koji mi, s obzirom na stalno odsustvo, nedostaje. Sreća u nesreći je da me ove godine epidemiološka situacija primorala na slabiju koncertnu aktivnost što mi je napokon osiguralo slobodno vrijeme za stvaranje ove lijepe priče. Moram priznati da sam posustajala u organizaciji zbog konstantnih promjena preporuka Stožera civilne zaštite RH te bila uvjerena da je nemoguće ostvariti zamišljeno. Međutim, početkom srpnja, vrativši se na otok, snažno sam motivirana od strane kolega glazbenika i prijatelja te odlučno dajemo 100 posto od sebe da realiziramo festival u jako kratkom roku!
Sigurno je bilo teško okupiti toliki broj glazbenika na otoku… I inače, a pogotovo u ovakvom novo normalnom vremenu?
Iako je vizija bila ugostiti veći broj međunarodno priznatih glazbenika te koncerte održati na više različitih lokacija na otoku, program je prilagođen te je većina sudionika iz Hrvatske. Čak više od polovice izvođača od ukupno 22 glazbenikasu studenti muzičkih akademija! Zaista su se iskazali kao dorasli zadatku u zahtjevnim komornim izvedbama te sam ponosna na njih. U vremenu kada je izvoditi koncert luksuz, sudjelovanje na festivalu će im poslužiti kao izvrsna profesionalna referenca. Ovim putem zahvaljujem svim izvođačima, prijateljima i kolegama na entuzijazmu i vremenu koje su izdvojili. Ansambl je pripremala moja kolegica, vrsna violinistica iz Sarajeva Anamarija Marić, a iznimno mi je drago što smo ostvarili suradnju s višestruko nagrađivanom lumbarajskom klapom Korda i njihovim svestranim voditeljem Rokom Radovanom te izvanrednim pijanistom Domagojem Gusćićem.
Gudački orkestar i klapa? Neobično…
Tako je! Lumbarda, moj rodni kraj, već dugi niz godina njeguje tradicionalan dalmatinski stil a cappella pjevanja te su klape iz Lumbarde često nagrađivane na znamenitom festivalu klapa u Omišu. Moj kolega i sumještanin Roko Radovan osim što je upisan na odsjek pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, voditelj je klape Korda te piše i sklada tradicijsku vokalnu glazbu. Za ovu prigodu aranžirao je narodni napjev „Lumbarda, Lumbarda“ za gudački orkestar, klavir, klapu i tenor solo. Izvedba je popraćena ovacijama i snažnim emocijama. Iako neuobičajena, mislim da je bila izvrsna suradnja.
Koliko je teško organizirati jedan takav glazbeni festival u ovakvim okolnostima?
Oni koji me znaju sigurno će reći da je organizacija moje područje, ali priznajem da nisam očekivala toliko ‘izvanrednih’ situacija; od svjetla na pozornici, razmještanja stolica zbog epidemioloških mjera, popisivanja publike, razglasa, programskih knjižica pa sve do proba usred tog kreativnog kaosa ipak smo napravili dva jako uspješna koncerta i iznimno sam sretna što je publika prepoznala trud i popratila u iznenađujuće velikom broju. Iskoristila bih priliku i zahvalila pokroviteljima festivala Općini Lumbarda, TZ Lumbarda, Centru za kulturu Korčula, Udruzi Hrvatsko-talijanski mozaik Rim, Udruzi Jedna musika, K.U Ivo Lozica te Ivani Milina koja je iskustvom stečenim kao predsjednica udruge Hrvatsko-talijanski mozaik Rim pomogla u organizaciji festivala.
Hoće li se ponoviti festival i idućeg ljeta?
Moje želje su da ovaj festival postane tradicija i uklopi se u ponudu otoka kao destinacije. S obzirom na to da smo ove godine kolektivno oduševljeni suradnjom i zainteresiranošću publike, to nam je potvrda da ima mjesta za ovakvu manifestaciju. Unatoč skromnom buđetu ove godine smo napravili mnogo. Nadamo se da će javne ustanove u kulturi to prepoznati i podržati nas u idućoj godini kako bismo otočanima i gostima pružili još više užitka u glazbi!
Kako izgleda život profesionalnog klasičnog muzičara?
Bez obzira na to što radim kao viši asistent na Muzičkoj akademiji Univerziteta u Sarajevu još uvijek studiram. Priroda ove profesije je da konstantno trebaš ulagati i vježbati ako želiš biti u formi. Nakon završenog studija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Borivoja Martinića-Jerčića i prof. Martina Draušnika nastavila sam postdiplomske studije u Parizu u klasi prof. Violete Smailović-Huart te sam od ove godine upisana i na doktorski studij, također u njenoj klasi u Sarajevu. Sretna sam jer je moj posao i moja strast. Glazba u nama budi plemenite emocije i čini nas boljima – mogućnost da prenesem dio toga na ljude oko sebe me zaista ispunjava.
I jedno kratko pitanjce za kraj, zašto Fermata?
Tehnički fermata je glazbeni znak koji označava produženje trajanja note ili pauze. Obično se postavlja na kraju fraze, kompozicije ili na vrhuncu djela. Za mene, ovaj festival predstavlja jedan poseban dio ‘kompozicije’ mog izričaja stoga mi se vrlo prirodno ime nametnulo kao logično. Drugo ime za taj znak je korona – vjerujte, zaista nije ciljano jer tetovažu korone imam na nozi već godinama. Tetovažu ne planiram micati, ali nadam se da ćemo skoro imati staro normalno vrijeme bez korone, a s Fermatom.
Na prvom Fermata festivalu nastupali su: Lorena Milina (violina), Domagoj Gušćić (klavir), Roko Radovan (tenor), klapa Korda koju čine Romano Šestanović, Mateo Milina, Nedo Lipanović, Stipe Milina, Josip Ivančević, Damir Vlašić, Ante Nobilo, Petar Šegedin te Gudački ansambl ff kojeg čine Anamarija Marić (violina), Marija Lalović (violina), Lucija Paleka (violina), Marija Žanetić (violina), Jakov Sekula (violina), Iva Pecotić (violina), Meri Anastasov (violina), Dubravka Balent (violina), Lucija Marinović (viola), Adrian Ivičević (violončelo) i Martina Vuletić (violončelo).
Uredila: Marija Klisura
Foto: Marija Klisura, Marko Sitar