U ovo vrijeme podudaraju se dvije značajne obljetnice za Zavod za povijesne znanosti u Dubrovniku Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti koji je utemeljen 1949., međutim prvi broj časopisa Anali je objavljen 1952. godine. Dakle, Zavod uskoro bilježi 70 godina svog uspješnog i aktivnog djelovanja zahvaljujući kojem je postao prepoznatljivo ime, ne samo u Gradu, već u Hrvatskoj te šire pa ne čude činjenice da je posrijedi jedna od najcitiranijih ustanova Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti te jedna s najbogatijom izdavačkom djelatnošću. Također, 2021. navršilo se pet stoljeća od dovršetka gradnje ljetnikovca Sorkočević na Batali, dugogodišnjeg doma Zavodu kojim nas je ovim povodom proveo znanstveni savjetnik Relja Seferović.
Klasičan primjer renesansne gradnje
— Sam ljetnikovac spomenik je umijeću i geniju jednog čovjeka – Petra Junija Sorkočevića. Odvjetnik ugledne obitelji, budući da su Sorkočevići bili jedni od 30 patricijskih klanova koji su upravljali Dubrovačkom Republikom, Sorkočević je bio čovjek koji je naslijedio značajno bogatstvo. Njegov je djed bio Pasko Junijev Sorgo, vrlo ugledan diplomat u državama balkanskog zaleđa, a njegov otac Junije Paskov Sorgo poklisar i diplomat u službi Republike. Sam Petar razvio je veliku političku karijeru, radi se o čovjeku koji je više puta bio knez Republike, član Senata i Vijeća umoljenih te što je osobito značajno za našu priču – nadzornik javnih radova. Naime, koncem 15. i početkom 16. stoljeća bio je jedan od nadzornika tadašnje obnove kapitalnih građevina kao što je Knežev dvor. On je iskoristio tu činjenicu da sklopi osobna poznanstva s meštrima koji su neposredno vodili te radove – klesarima, arhitektima i drugim stručnjacima, kako bi ih potom angažirao na vlastitom projektu izgradnje ovog velebnog objekta koji bi u današnjim suvremenim terminima bio nazvan vikendicom. Međutim, svakako se slažemo s uglednim stručnjacima koji su se njim bavili, akademikom Cvijetom Fiskovićem, povjesničarom umjetnosti Radovanom Ivančevićem i povjesničarkom umjetnosti Nadom Gruić, kako je riječ o biseru ladanjske arhitekture okarakteriziranom nultom kategorijom spomenika kulture – priča Seferović.
Poznato je iz arhivskih dokumenata kako je Petar Sorkočević bio vlasnik ovdašnjeg ribnjaka već 1514. i sklopio je ugovore s Petrom Petrovićem, majstorom arhitektom koji je bio odgovoran za kolonade u trijemu ljetnikovca i uredio kamenu plastiku.
— Ugovori se još uvijek mogu pronaći u Dubrovačkom arhivu. Međutim, čini se da je tempo radova bio toliko brz pa je Petrović preminuo od napora i njega je zamijenio Silvije Antunović koji je posao priveo kraju. Kamen je dopremljen s Korčule i taj protok je olakšavala činjenica kako u ono vrijeme nije bilo puta duž Lapadske obale koji je nasut tek u 19. stoljeću. U gruškom zaljevu vršio se pretovar. Uplovljavale su nakrcane galije građevinskim materijalom i radnicima pa su oni to pretovarivali na manje brodovlje koje je onda pristajalo uz orsan koji se ovdje nalazi. On je sve do nasipanja ove ceste služio kao lučica. Ribnjak je dan danas ostao povezan s vanjskim morem. Postoji poseban kanal zaštićen rešetkom kroz koje more slobodno ulazi pa su nam cipoli redoviti gosti, a zna se vidjeti i male gruje. To je možda najjezgrovitije opisao gospar Tomislav Kuljiš u svojoj popularnoj monografiji Mletci na Lapadu zapazivši da je cijeli splet ljetnikovaca od Sorkočevića na Batali pa ostali duž obale do Orsana slično uređen. To su imanja koja se sastoje od glavne zgrade ljetnikovca, ribnjaka i kapelice u stražnjem dijelu objekta – tumači naš sugovornik.
U prizemlju se ističe kamena plastika koja je bila karakteristična i za srodne gradnje u Rijeci dubrovačkoj.
— Iznad ulaza je natpis ‘Mir ovome domu’ tipičan za cijelu obalu. Na više mjesta se nalazi u dubrovačkom kraju, primjerice na franjevačkom samostanu u Stonu. U sredini se smjestio grb obitelji Sorkočević. Iznad njega je Isusov simbol koji se može naći u Sponzi, a tu vidimo i inicijale P. S. – Petar Sorgo koji obilježavaju graditelja objekta. Iako obitelj Sorkočević nije dugo uživala u ovom posjedu, Petrovog sina Junija je naslijedila vlasteoska obitelj Giorgi, kasniji vlasnici su toliko poštovali njegovog graditelja da su ostavili Sorkočevićev grb svuda – iznosi.
Nije sačuvan izvoran primjer namještaja
Ljetnikovac pripada razdoblju renesanse i klasičan je primjer tog razdoblja, no nažalost unutar njega nije sačuvan niti jedan izvoran primjer namještaja.
— On je tako temeljito napravljen pa je unatoč relativno kratkom vremenu gradnje dovoljno čvrst da odoli Velikoj trešnji 1667. Namještaj je uglavnom iz 18. te ranog 19. stoljeća i može se reći da je time barok utisnuo jedan snažan pečat u lice renesansne zgrade. Ustanova je inače surađivala sa Zavodom za restauraciju HAZU i oni su brinuli za njihovo održavanje. Inače, cijeli objekt je pod neposrednom ingerencijom HAZU-a i da smo mi kojim slučajem ovaj razgovor vodili prije 300 godina, onda bi vi u trenutku kad ste zakoračili kroz naša vrata stekli pravo utočišta u slučaju progona – kaže nam Seferović.
Nosiljke koje se nalaze u prizemlju samog ljetnikovca pripadale su obitelji Pucić i može se pretpostaviti kako su one ovdje smještene zahvaljujući rodbinskim vezama između Giorgija i Pucića.
— Naime, nakon samog Petra Junija Sorkočevića možda je najglasovitiji vlasnik ovog objekta bio Marinica Giorgi, domoljub i političar iz 19. stoljeća te poslanik u Dalmatinskom saboru koji se kao pristaša narodnjačke stranke zalagao za pripojenje Dubrovnika hrvatskim zemljama. Preko svog rođaka, također uglednog Dubrovčanina Nika Pucića Velikog, Giorgi je bio u kontaktu sa samim biskupom Josipom Jurajem Strossmayerom. Dopisivali su se i već u ono vrijeme bilo je prijedloga da se objekt proda Strossmayeru. To se nažalost nije realiziralo, dijelom zbog ponosa Marinice Giorgija koji se trudio sačuvati objekt u obiteljskom vlasništvu unatoč materijalnim žrtvama koje je morao podnositi, a dijelom zbog biskupovog opreza. Međutim, da se to jest realiziralo, možda bi HAZU već onda došla u posjed ljetnikovca te bi to odigralo značajnu ulogu u razvoju i zaštiti dubrovačke starine, ali i buđenju znanstveno-umjetničkog interesa za njeno vrednovanje – objašnjava znanstveni savjetnik Relja Seferović.
Voda je odigrala značajnu ulogu u ovom zdanju pa su na nekoliko mjesta razmještene gustijerne, a tu su i izvorne posude.
— Saloča je tipičan primjer ladanjske arhitekture koja je Mlečanima dala povoda za rugalicu na naš račun ‘Četiri sobe u četiri ugla te jedan salon, i eto kuće jednog Slavena’. U novije vrijeme radili smo na preuređenju unutrašnjeg dijela zgrade. Naše zidove rese odgovarajuće slike pa je tako tu ikona iz 16. stoljeća. Donedavno se nalazila pohranjena u trezoru, a pod njom je klecalo iz 18. stoljeća. S portreta nas gleda i jedan dubrovački vlastelin iz 18. stoljeća, a njemu nasuprot je dama iz građanske obitelji Andrović prikazana s bogatom frizurom koja je produhovljena. Kako je umjetnik pokazao u desnici drži pismo, a u ljevici nož za otvaranje čime se želi reći da je bila osoba od pera. Gledajući ne bi znali da se radi o pučanki ili vladiki. To potvrđuje pravilo da su pučani bili ne samo brojniji, nego u kasnijem razvoju Republike i materijalno moćniji od vlastelina, ali nisu pomišljali na društveno-politički prevrat već je cilj bio uklopiti se u cjelinu, tj. ući u plemićke redove koliko je to bilo moguće. Može se pretpostaviti da je u staro doba ova prostorija služila za ples, ali budući da je relativno mala onda su to vjerojatno bila neka obiteljska ili prijateljska okupljanja. Postojanje renesansnog kamina govori da su tu dolazili i u zimskom razdoblju. Ovdje je i rad Vlaha Bukovca ‘Fantazija’ posvećena hrvatskim kulturnim velikanima na kojem je paralelno s junacima Ilirskog narodnog preporoda uklopio i dubrovačke velikana. Osobito je zanimljivo što je umjetnik dodao ‘oca hrvatske književnosti’ Marka Marulića jer ne postoji ni jedan izvorni njegov prikaz. Drugim riječima ne zna se kako je izgledao. Ne zna se ni tko je bio model Bukovcu. Neki kažu da je to čak autoportret – ističe Seferović.
Lođa ljetnikovca je urešena freskama i predstavljaju idealizirane prizore iz rimskog života s natpisima.
— Najviše rasprava je vođeno oko natpisa ‘nepoznatom bogu’ iznad kojeg je prazan friz. Tri su tumačenja – prvi je da je riječ jednostavno o citatu iz Djela apostolskih vezan uz sv. Pavla i njegovu raspravu s atenskim uglednicima i filozofima kako ima samo jedan žrtvenik koji nije posvećen niti jednom Bogu pa im je sv. Pavao rekao da moraju štovati Isusa jer je on jedini pravi Bog. Drugo moguće tumačenje je vezano uz dubrovačku trgovačku prevrtljivost. Dakle, kada je o trgovini riječ može se trgovati s neznabošcima i hereticima, ne samo s vjernicima. Treće je donekle vezano uz povijest obitelji Sorkočević. Jednog od kasnijih njihov potomaka se u 18. stoljeću optuživalo za određene masonske sklonosti. Marin Sorgo je bio književno društvo i njegovi protivnici u Senatu su ga pred samim papom optužili i kardinalom zaštitnikom Dubrovačke Republike u Rimu da su promicali slobodno zidarske ideje. Na to je papa preko kardinala opomenuo Dubrovčane da se to zlo valja iz korijena iščupati. Sorgo se opravdao da je nevino optužen i iskupio se značajnim novčanim iznosom – govori naš sugovornik.
Bogata knjižnica
Iz lođe vrata vode u Neptunovu sobu koja je to ime dobila po stropnim oslicima. Tapete su restaurirane u Veneciji sredinom 19. stoljeća, a u prostoriji se nalazi dobar dio knjiga koje čuva Zavod.
— U ustanovi se možemo pohvaliti vrlo značajnom knjižnicom koja po skromnim procjenama broji više desetina tisuća svezaka – od jedne inkunabule do izdanja iz ove godine. Knjižnica se sastoji od više različitih zbirki. Među njima su osobito važne dvije – Zbirka Bizzaro i Zbirka Rendić Miočević. Apostrofirao bi njih zbog obuhvatnosti i jer imaju sređene inventare. Ivan Bizzaro bio je ugledan pjesnik koji je napravio sjajnu karijeru u Italiji krajem 18. i u ranom 19. stoljeću. Živio je na prijelazu vremena i potjecao je iz pomorske obitelji iz Orebića koja je stekla značajan kapital kojeg je on kasnije kanalizirao kroz vlastiti umjetnički rad te kako bi stekao knjižno blago. On je osobno počeo pisati njegov inventar. Nastavio ga je njegov sin Baldui, a kasnije su ga nadopisivale druge ruke. Zanimljivo što inventar ne sadrži samo opis knjiga autora već i cijene po kojima su tada bile nabavljane. Tiskane su uglavnom u Italiji, a ima nešto i francuskih izdanja. Uglavnom je riječ o djelima iz književnosti, filozofije, teologije te ima dosta enciklopedijskih izdanja, raznih priručnika te leksikona. Zanimljiva je priča kako je ova knjižna građa dospjela ovdje. Ivan Bizzaro se udao u našem kraju. Zbirka je bila smještena u ljetnikovcu u Brsečinama. Međutim, stradanja Drugog svjetskog rata su ostavila velikog traga i tadašnji ravnatelj Dubrovačkog arhiva Vinko Foretić je dobio informacije da je gotovo uništena. Onda se zauzeo kod tadašnjih vlasti da se ona spasi. Dio je završio u Dubrovačkom arhivu, a dio je premješten k nama. Pri tom valja naglasiti da su uoči osnutka Zavoda dobili zgradu praznu. U njoj nije bilo niti jedne knjige ili police – objašnjava Seferović.
Većinu toga nabavili su otkupom, a dijelom povjerenjem Dubrovčana koji su oporučno građu njima ostavljali.
— Danas se zbirka dijelom također uvećava kroz darovnice. Prisjetio bih se profesora Bariše Krekića, Dubrovčanina koji je ostvario izvrsnu akademsku karijeru u SAD-u, čovjeka koji je utemeljio katedru za povijest Sredozemlja na UCLA-u. Prije smrti ostavio nam je darovnicu s više od 300 knjiga. Od zbirki suvremene provenijencije moram spomenuti zbirku akademika Nenada Vekarića koji je bio dugogodišnji ravnatelj i upravitelj ustanove. Od manjih zbirki značajna je i ona Androvićeva. Androvići se u Dubrovniku ističu tijekom francuske uprave. Tu je zbirka povjesničara, arheologa i političara Vida Vuletića Vukasovića aktivnog na prijelazu 19. na 20. stoljeće – priča.
S tarace ljetnikovca pak puca pogled na čitav gruški zaljev. Ondje se svojedobno nalazilo jedno od brodogradilišta Dubrovačke Republike.
— Nakon Giorgija koji su bili vlasnici zdanja tijekom austrijske uprave objekt je došao u ruke dubrovačkih građanskih obitelji kao što je bila ona Nika Svilokosa. Činjenica je da je ljetnikovac imao dosta sreće iako je bio dosta zapušten i propadao je. Konkretno sreće jer tijekom Drugog svjetskog rata kad su Saveznici bombardirali Hotel Petku, on nije pogođen, kao što nije ni u Domovinskom ratu. Zub vremena je ipak ostavio svoj trag i može se procijeniti da je graditelj Petar Junije Sorgo i Marinica Giorgi kasnije imali značajnu vlastitu knjižnicu, ali od njih nije ostalo baš ništa. Kapelica u stražnjem dijelu objekta posvećena je sv. Križu. Do prije nekoliko godina u njoj se nalazio kip sv. Vlaha u prirodnoj veličini kojega je napravio Juraj Dalmatinac. Pretpostavlja se da je bio na južnoj strani zidina i onda je akademik Cvijeto Fisković želio zaštititi od daljnjeg propadanja i ostao je ovdje do organiziranja velike izložbe posvećene sv. Vlahu na molbu Dubrovačkih muzeja. Kapelica je izgubila svoju vjersku funkciju. Ona je dijelom stradala u Velikoj trešnji i valjalo je obnoviti. Po pravilima je bilo da su plemići i sluge zajedno prisustvovali službi Božjoj, ali nisu spavali pod istim krovom. Iako su bili jednaki pred Bogom, svi nisu smjeli biti jednaki pred ljudima – zaključio je naše razgledavanje kompleksa znanstveni savjetnik Relja Seferović.
OBNOVA KROVIŠTA Gorući problem bit će uskoro riješen’
— Prijavili smo se na natječaj Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Dobili smo sredstva za popravak jednog dijela krova ljetnikovca koji je zaista u lošem stanju. Taj gorući problem bit će uskoro riješen. Također, kad smo kod obnove čitavog kompleksa, razmatramo mogućnost prijave na fondove Europske unije i vjerujem da ćemo ići u tom smjeru – rekla je za DuList Vesna Miović znanstvenica savjetnica u trajnom zvanju i upraviteljica Zavoda za povijesne znanosti u Dubrovniku.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 29. rujna 2021.