To su stvarni ljudi, ljudi koji su činili povijest – reći će nam iskreno arheologinja i povjesničarka umjetnosti Ljiljana Kovačić i etnologinja Barbara Margaretić, kustosice Dubrovačkih muzeja. Susreli smo ih u Žitnici Rupe, gdje vrijedno pripremaju najnoviju izložbu – izložbu o fantastičnoj, brižno čuvanoj svakodnevici konavoskog kraja, uhvaćenoj u ‘kliku’ fotografskog stroja, nazvanoj jednostavno ‘Moje Konavle’. Najveća vrijednost ove izložbe leži u, pričaju za ovaj broj tjednika DuList, volji, želji nesebičnoj motivaciji jedne osobe – čuvene liječnice, jedne od prvih, Katice Radić i njenoj želji da privatne zbirke skupi, posloži, umnoži i na taj način konavosku svakodnevicu očuva unutar jednog medija.
Stoga ne čudi kako smo prvo htjeli saznati priču o ovoj empati, a koju nam je rado ispričala gospođa Ljiljana. Kasnije ćemo čuti i nešto više o fantastičnom životnom putu prvog konavoskog amaterskog fotografa Vuka Klaića – Krtice čiji će se dio opusa prvi put izložiti upravo u Žitnici Rupe, 4. studenog.
Konavle u fotografiji
— U Domovinskom ratu obiteljska kuća Radić u Popovićima je u potpunosti izgorjela. Upravo s ovim trenutkom počinjem jer je on ključan za zbirku preslika koje je vrijedno skupljala nakon samog rata. Oduvijek, od malih nogu, pokazivala je interes za stare fotografije, moglo bi se reći kako su one bile Katičina strast. Osim njih, prikuplja i dan danas konavoske riječi, brižljivo notira, a ja prepisujem – govori nam gospođa Ljiljana – radi se o osobi širokih interesa, zaljubljenici u svoj kraj. Obitelj Radić se nikada nije dijelila pa se omiljena konavoska liječnica odgajala i rasla u okruženju koje je generacijama baštinilo tradicijsko bogatstvo. To ju je motiviralo za istraživanje i proučavanje.
Brižljivo je čuvala priče iz djetinjstva, spremala ih u memoriju, jednostavno – otimala zaboravu. To i dan danas čini, te su naše sugovornice složne: ‘Gospođa Katica jedna je vrsta fantasta!’.
Zatiranje kulture, klasični kulturocid
Ova živa konavoska enciklopedija, proučavala je svakidašnjicu, arhitekturu, pamtila sve – od godina rođenja Konavljana, do važnih obljetnica. Budući da je kao liječnica liječila i pomagala Konavljanima, uživala je njihovo nesebično povjerenje pa su joj u vrijeme sakupljačke aktivnosti rado ustupali fotografije koje su u Domovinskom ratu uspjeli sačuvati.
Ona je fotografije preslikavala, ali i preko razmjene preslika povezivala ljude. Nerijetko bi se dogodilo da bi umnoženu fotografiju davala ljudima koji nisu ni znali da su na njima zabilježeni njihovi preci. To radi i danas – naglašava dalje.
Šezdesetak fotografija već je izložila jednom u Cavtatu u sklopu događaja ‘Konavle u prošlosti i sadašnjosti’, a kasnije je surađivala s gosparima Nikom Kapetanićem i pok. Nenadom Vekarićem oko velike publikacije o konavoskim rodovima čije su priče popraćene obiteljskim fotografijama.
Izložba ‘Moje Konavle – Stare fotografije iz privatnih zbirka – Prikupila Katica Radić’ kao i katalog, koji se zbog financijske situacije momentalno neće tiskati, donose dvjestotinjak fotografija Konavala iz privatnih konavoskih albuma koje su nastale od kasnog 19. do 60-ih godina 20. stoljeća. Kao baštinski predmeti koji nose memorijsku vrijednost na njima je zabilježena vjerna slika kulture življenja Konavala i ljudi koji su činili tu kulturu.
Veliki izazov je bilo ispričati priču uz fotografije koje najvećim dijelom nisu atelijerske nego amaterske, a neprimjereni uvjeti čuvanja i ratna stradanja imali su utjecaj na njihove interpretacijske mogućnosti – govori nam Barbara Margaretić.
Izložba donosi dvjestotinjak fotografija Konavala iz privatnih konavoskih albuma koje su nastale od kasnog 19. do 60-ih godina 20. stoljeća. Kao baštinski predmeti koji nose memorijsku vrijednost na njima je zabilježena vjerna slika kulture življenja
Tematske cjeline konavoske svakodnevice
Fotografije kao takve, same po sebi, nisu predmeti ove izložbe već predmeti muzejske stvarnosti. One imaju više razina podataka, a mi smo iskoristile ovu etnološku temu, kroz koju smo na neki način ‘provukle’ i istraživanje Konavala – kaže nam naša sugovornica, ističući kako je osnovna misao vodilja bila ‘snimljenu stvarnost’ interpretirati kroz etnološka istraživanja budući da je konavosko selo, misleći pri tom na obitelj, tradicijsko odijevanje, običaje iz godišnjeg i životnog ciklusa, ekonomiju i tradicijsku arhitekturu, tijekom 20. stoljeća doživjelo velike promjene.Izložba je podijeljena u osam tematskih cjelina, počevši od obiteljskih fotografija jer je obitelj temelj društva. Slijede teme tradicijskog načina odijevanja, običaja iz godišnjeg i životnog ciklusa s pod temama radna svakidašnjica, crkvene svečanosti i narodni blagdani, te vjenčanja i sprovodi. Nastavlja se s naobrazbom, zatim društvenim životom kroz zabavu i razonodu kao što su ples i glazba, nogomet, lov, itd.
Prometna infrastruktura donosi priče o brodarstvu, željeznici i početcima zračnog prometa. Slijede politička zbivanja s fotografijama iz Prvog svjetskog rata. Završava se s fotografijama tradicijske ruralne arhitekture čije oblikovanje u skladu s prirodnim okruženjem svjedoče o kulturi stanovanja, poštovanju tradicije i osjećaju pripadnosti vlastitomu prostornom ambijentu.
Da je živ danas, bio bi itekako u trendu
Jedna od važnijih tema je i priča o prvom konavoskom amaterskom fotogrfau Vuku Klaiću – Krtici iz Popovića.
Vuko je djelovao u vrijeme amaterskog fotografskog pokreta u Hrvatskoj, osamdesetih godina 19 stoljeća. U obitelji čuvaju Obitelj Klaić – Vlaškovi, čuvaju njegov drugi aparat kojeg će posjetitelji moći vidjeti na izložbi. Prvi je nažalost, izgubljen, kao i mnoštvo stakala ovog vrijednog fotografa, ali i drugih vrijednosti ove čuvene bogate i moćne konavoske obitelji. Naime, upravo zbog navedenih razloga kod njih se često nalazila ono što bismo danas nazvali stožer, odnosno vojska, pa je tijekom premetačina i ostalih poguba puno toga nestalo – pojašnjava nam gospođa Ljiljana. Iako se dio njegovih fotografija objavljivao, rijetko se spominjao, pa i valorizirao, pa bismo ovo mogli nazvati i početkom, hommageom ovom vrsnom amateru fotografije ovog kraja.
— On je posebna točka ove izložbe, donosimo dio njegovih fotografija. Kao i svi iz toga doba, Vuko Klaić – Krtica ugledao se na ono što se događalo u Hrvatskoj i svijetu. Danas bismo rekli kako je bio u trendu! Pratio je ‘društvene mreže’ svog vremena, a uvijek nosio konavosku nošnju i torbicu. Izdvojili bismo zanimljivu ‘crticu’ iz Beča, kamo je često putovao jer je nabavljao strojeve za poljoprivredu. Gospođa Barbara dodaje: ‘Prilikom jednog posjeta Beču netko ga je zamolio da ga fotografira u živopisnoj tradicijskoj odjeći. Vuko je pristao, i nakon toga fotografa zamolio da on postane ‘njegov model’. Iz konavoske torbice je izvadio svoj fotoaparat i fotografirao, te tako od modela postao fotograf.’
— Ako napišete ‘Beč, kasno 19. stoljeće’, o trenutku zapravo niste ništa rekli. Zato smo stavljale priče uz fotografije – naglašava vrijedna kustosica.
— Crno – bijelu priču oživjeli smo žutom bojom koja nosi niz poruka, a one su: Konavle su bile žitnica Dubrovačke Republike, tekstilni ukrasi na tradicijskoj odjeći izrađeni su od svile i zlatne srme, a konačno izložbu priređujemo u žitnici Rupe – dodat će.
S ovime ćemo zaključiti te vas ujedno i pozvati kroz ovaj jedinstveni vremeplov konavoskog kraja. Pročitajte priču uz fotografije, ‘zadubite’ se u fotografiju i tko zna – možda i vi u njoj vidite nekoga poznatog.