Plan nabave 10 novih ISUZU niskopodnih autobusa, sa 70-ak mjesta, od najavljenih sveukupno 16, doveo je ponovno do nesuglasica na relaciji radnici – Uprava Libertasa. Radnici smatraju kako ti novi autobusi nisu adekvatni za dubrovačko područje.
Marko Mišić, glavni sindikalni povjerenik za promet u Libertasu i zamjenik sindikalnog povjerenika Balda Kovačevića, ističe kako svojim kapacitetom ISUZU autobusi neće biti korisni kao veliki MAN-ovi autobusi.
– To su autobusi koji nisu ni mali ni veliki. Veliki autobus može ukrcati 100 ljudi, a ovaj 60, maksimalno 70 ljudi. Matematički gledano, umjesto velika dva autobusa, nama je potrebno takvih tri. To automatski povećava troškove, broj autobusa, vozača. Mi vozimo u 3 smjene, za posao kojeg odradi 6 ljudi, sada će nam trebati njih devet. Ionako smo uvijek „na knap“ s ljudima. Ove smo godine primili nekoliko novih vozača, otvaraju se nove linije, imamo i bolovanja, zaostalih slobodnih sati. Libertas ionako nema ljudi, i nabava ovakve flote traži nova zapošljavanja – naglašava Mišić. Također dodaje kako se takav tip autobusa može koristiti na svega dvije do tri linije.
SLABI MOTORI
– Ta flota je krajnje neekonomična. Možemo ih koristiti na jednoj, dvije linije, primjerice na brojevima 5 i 2. No, počela je škola pa će i te linije biti opterećene, a oni svojim kapacitetom neće moći pokupiti ljude koji gravitiraju toj liniji – mišljenja je Mišić. Dodaje kako su MAN-ovi autobusi oduvijek bili u Libertasovoj floti, zato jer su provjereni.
– MAN je provjeren autobus, s njemačkom licencom. Provjerena je marka, tvornica, dijelovi su pod rukom, nema problema s njihovom nabavom. Naši autobusi prosječno rade 20 do 22 sata dnevno, to je nenormalna eksploatacija. I tako svaki dan, svaki mjesec. Najnoviji autobusi koji su pristigli u flotu, već su prešli 350 tisuća kilometara u Gradu. Niskopodni ISUZU autobusi imaju nejak motor, sa 200 konja, dok MAN-ovi imaju motore s više od 300 konja. To je velika razlika. Problem je što se uzima puno autobusa koje dosada nismo imali u floti, a koji nam ne odgovaraju niti kapacitetom niti su provjereni. Mi nemamo informaciju da ih itko u Europi ima ogroman broj – dodaje Mišić i napominje kako je logičnije bilo uzeti jedan takav autobus na probnu vožnju tijekom sezone.
– Mi nismo protiv nabave novih autobusa, ali neka kupe MAN-ove, da imamo s čime raditi kada dođe sezona. Kada dođem na Poštu Lapad znam da mogu ukrcat 50, 60 ljudi, a kad dođem na Pile da mogu ukrcat 100 ljudi i da on ide – dodaje i naglašava kako svaka turistička sezona znači i veći broj putnika koje prevoze Libertasovi autobusi.
– A umjesto da kupujemo veće, mi kupujemo manje autobuse. Nije mi jasno – ističe Mišić. Problem su naglašava i dijelovi za ISUZU autobuse.
PROBLEMI S NABAVOM DIJELOVA
– Imamo informacije da je Presečki grupa u nekakvim problemima, valjda kasne s plaćanjem, pa dolazi do zastoja u isporuci dijelova, a nama autobusi leže – dodaje te napominje kako su ISUZU autobusi nepoznati Libertasovim mehaničarima.
– Kada dođu pokvarit će se prvi dan, to vam je uvijek tako. Trebaju se i mehaničari prilagoditi novom tipu autobusa. A MAN je MAN. Još nisam upoznao marku kao što je MAN. Njega možeš pregrijati, a da motoru ne bude ništa. Svi ostali se raspadnu čim ga malo pregriješ – pojašnjava Mišić.
– Libertasu nedostaje 6 novih niskopodnih MAN-ova kako bi ljeti Grad bio u potpunosti pokriven klimatiziranim autobusima. Tada bi imali još jednog s klimom u rezervi. Ako sada kupimo 16 autobusa, što ćemo raditi s njima. Nekakav životni vijek autobusa je minimalno 10 godina, a prosječna starost naših autobusa koji voze je 6 godina. Sada ćemo plaćat kredit za nove autobuse, a nama će isplaćeni autobusi ležat. Riječ je o kreditu tvrtke, koji će nama izaći na nos. Brzo su izbori, tko zna što će biti? – ističe. Mišljenja je kako bi se Uprava prije svega trebala pozabaviti preseljenjem Libertasa.
NEKA SE POBRINU ZA PRESELJENJE
– Libertas je beskućnik, nemamo našu garažu. Neka stanu na loptu, i ostave nas što više kreditno slobodne da danas – sutra, kad se bude radila garaža, možemo uzeti veliki kredit i napraviti svoju. Imamo Komolac u kojeg ne ulazimo, a ne znamo zašto. Pa bilo bi dobro da nam se, barem privremeno, tamo napravi montažna hala koja se kasnije može razmontirat. Tamo ima 15 tisuća kvadrata, a treba par milijuna kuna da se uredi kako bi mogli useliti. Ne tražimo mi idealne uvjete. Pa naši mehaničari danas gledaju kako će ih ubiti struja, sve otpada, nemaju osnovne sanitarne ni higijenske uvjete. Nama bi Komolac bio solidno privremeno rješenje. Osojnik će se riješiti, napravit će se ceste- zaključuje.
Naglašava kako je u poslovanju Libertasa doneseno nekoliko krivih odluka. Osim prodaje Remize, to je i odustajaje od pojedinih linija mišljenja je Marko Mišić.
NAKON OREBIĆKE, UKIDAJU SE I ŽUPSKE LINIJE
– Ostali smo bez Orebićke linije gdje smo ovo ljeto mogli zaraditi dosta novaca, dok je ostavljena linija koja ima isti broj polazaka u danu, samo ne vozi do Orebića već do Dubrave. Umjesto da vozimo do Orebića i da kupimo strance koji dolaze tamo. Da ne govorim da će se sada povećati subvencije Općinama Ston i Dubrovačko primorje. To je van pameti. Naime, načelnik Općine Orebić Tomislav Jurjević i predsjednik NO Pero Vićan se ne mogu podnijeti zbog nogometa, i Libertas je ostao bez linije – ističe Marko Mišić. Najnoviji primjer je i ukidanje Libertasovih linija kroz Župu.
– Problem je što je Libertas uzet u kontekstu ukupnog odnosa Grada i općina. Mi smo se jako trudili oko Konavala koje su na kraju potpisale ugovor. Sličan model treba primijeniti u Župi. Čelnici općina moraju shvatiti da autobusi voze i dok mi spavamo, te da postoje određeni troškovi. Župa se trebala držati više s Općinom Konavle, kao jedna cjelina. Tako bi bolje prošli i Libertas, i Župa, i Konavle jer bi se kvalitetnije iskoristile linije. To mi zagovaramo od samog početka. Da se izradi novi cjeloviti vozni red i nove formulacije linija. Jer je nepotrebno da 3, 4 konavoske linije prolaze jedna za drugom kroz Župu u Grad. Mogu se one malo raširit kroz pola sata, pa neka jedna krene kroz staru Župu, druga kroz zonu. Falilo je malo više koordinacije. Predlagao sam i da se izradi kvalitetni vozni red, da se napravi šestomjesečna anketa među stanovništvom. Pa mi imamo vozni red još iz doba kada je TUP radio u dvije smjene. Danas toga više nema. Treba vidjeti kada su udarne špice, kuda pojačati linije, kako ih pojačati, pitati ljude – zaključuje Mišić.
„Ako nas nagaze, idemo u štrajk“
Još uvijek nije postignut ni dogovor oko Kolektivnog ugovora, između Uprave Libertasa i sindikata
– Mi iza najave štrajka i suđenja, nismo otpočeli pregovore o Kolektivnom ugovoru. Zakonski rokovi su ispucani, potvrdio je to i Vrhovni sud, a prema njemu mi možemo odmah u štrajk i nitko nam ne može ništa jer su svi uvjeti ispunjeni. Nećemo počinjati pregovore dok se ne razjasni najteža stvar, a to je plaća i neki dodaci. Naime, direktor Deranja kaže da će nam dati veću plaću, ali želi koeficijent ostaviti tako da ga može samostalno donositi Pravilnikom o radu. Ako mi iz Kolektivnog ugovora izvučemo vrijednost boda, dozvolili smo mu da nam da plaću kako je njega volja. Jedan mjesec tako možemo imati koeficijent 1,0, a drugi 0,8. Također je htio staviti raspone plaće unutar Kolektivnog ugovora. Onda bi moja plaća sa svim dodacima jedan mjesec bila 4 i pol, a drugi mjesec 7 tisuća kuna. Ja na to ne mogu pristati jer je meni kredit svaki mjesec isti. Ne tražimo veću plaću, premda imamo najmanju plaću u svim komulalnim društvima – napominje Mišić. Dodaje kako Libertasovi vozači sa svim dodacima imaju plaću oko 5,8 tisuća kuna, dok plaća mehaničara ne prelazi 5 tisuća kuna.
– Ako nas nagaze, i ukinu neko naše pravo, mi idemo u štrajk – jasan je Mišić.