Prije dvije godine tvrtka Uber stigla je sa svojim unikatnim načinom poslovanja u Dubrovnik.
Hvalili su se jeftinim i prihvatljivim cijenama te ponudama za građane. Od tada se puno toga promijenilo, tržište se liberaliziralo, a sama cijena prijevoza se povećala. No baš promjene u cijeni su nešto što je u zadnje vrijeme zabrinulo mnoge korisnike. Naime Uber je bez najave uveo fiksne cijene između određenih lokacija unutar samog grada, bez najave i obavijesti pa su tako brojni korisnici zbog mjesta gdje žive došli u situaciju gdje plaćaju skoro duple iznose.
Fiksne zone
Redovni korisnici aplikacije otkrili su zanimljivu stvar vezanu uz prijevoz Uberom. Naime, jedan od njih nam je rekao kako je za prijevoz koji je svakodnevno plaćao 40 kuna, odjednom cijena skočila na čak 80 kuna. Saznao je da se radi o tzv. ‘Flat rate’ cijenama između zona u kojima je povećan promet, primjerice vožnje između velikih hotelskih kuća i Pila. Tim tragom odlučili smo kontaktirati Uber i saznati o čemu se radi. Službeni odgovor koji smo dobili nakon tjedan dana upita glasi:
— Uber pruža stopostotnu transparentnost cijene. Sve su cijene vožnji dostupne na našoj internetskoj stranici i prije svake vožnje uz pomoć aplikacije možete dobiti procjenu cijene. Na kraju svake vožnje putem e-maila odmah dobivate potvrdu na kojoj se nalazi cijena po stavkama – rekli su.
Odgovor je to koji nas nije zadovoljio. Pokušali smo doći do konkretnijih informacija te saznati zašto nigdje nisu prikazane ‘fiksne tarife’ kao ni koje su lokacije koje ih uključuju. Nakon naših neumornih upita dobili smo odgovor koji nije bio ništa bolji od prošlog.
— Struktura cijena se definira ne temelju cijene starta, cijene po kilometru i cijene po minuti. Uberova aplikacija je povezana s Google kartama koje optimiziraju najbolju rutu u određenom trenutku, no svaki korisnik vozaču može reći kojoj rutom se želi voziti – tvrde iz Ubera. Sudeći po onome što tvrde iz Ubera, fiksnih tarifa nema, no stvarnost je puno drukčija.
Iste udaljenosti, dvije cijene
Od vozača Ubera prilikom vožnje saznali smo da fiksne tarife itekako postoje. Vozač je podijelio s nama informaciju da se radi o vožnjama na relacijama Hoteli Babin Kuk – Pile, Rixos Libertas – Pile te Autobusni kolodvor – Pile.
Srećom pa na stranicama Ubera postoji sustav kojim možemo provjeriti vožnju odnosno koliko bi nas ona koštala. Distanca između hotela Rixos i Pila je 2.7 kilometara, a za usporedbu smo uzeli obližnji hotel Lero od kojeg je distanca 2.6 kilometara, odnosno razlika u prijevozu je 100 metara.
Najbolji je to primjer jer čim unesete dane podatke dobijete rezultat da ako vam je polazište u blizini Rixosa istu vožnju platite dvostruko. Ni Babin kuk nije iznimka pa je tako udaljenost između Hotela Valamar Lacroma i Hotela Kompas do Pila jednaka (4.7km), ali ako krećete od Kompasa cijena je oko 40 kuna, dok ćete za istu udaljenost od Lacrome platiti skoro 85 kuna. Bitno je naglasiti da govorimo o cijenama kada promet nije povećan te kada standardne cijene nisu povišene.
Duže, kratke rute
Nakon brojnih razgovora s Uberom ništa nije jasnije. Najbolji odgovor koji smo dobili jest tablica s cjenikom vožnji kada potražnja nije povećana. Zanimljivo je također da su nam na naš upit o relaciji Rixos – Pile kao odgovor ponudili cijenu za rutu Pile – Rixos. Svi Dubrovčani znaju da je to smiješno i dobar pokušaj obmanjivanja, jer je udaljenost u tom smjeru veća, a samim time i cijena.
Kako bi došli iz tog smjera potrebno je napraviti puni krug oko Gospinog polja. Jedino smisleno opravdanje koje smo dobili jest da je sustav Ubera usko povezan s Google Maps sustavom. Taj isti sustav, kada računa rutu vožnje, predlaže rutu preko Ilijine Glavice, jer je prometovanje Ulicom Branitelja Dubrovnika zatvoreno za osobna vozila, pa Google maps nikada ne predlaže direktan prolaz na Pile, što vozači Ubera smiju budući da ih se sada smatra taksi prijevoznicima. Lokalce je nemoguće prevariti po tom pitanju pa će svaki vozač uz laganu napomenu skrenuti direktno prema Pilama i učiniti cijenu vožnje prihvatljivijom.
No postavlja se i pitanje što kada se tim istim prijevoznikom vozi stranac koji je navikao slijepo vjerovati aplikaciji na kojoj je prikazana vožnja? Odgovor je jednostavan, vozit će ga se duljom rutom, naplatit će se veća cijena, a nesretni posjetitelj neće ni znati da se vozio duže i skuplje jer Uber ne ažurira svoj sustav pravodobno pa tako cesta koja je rezervirana za JGP i taksije (Ulica Branitelja Dubrovnika) u njihovom sustavu ‘ne postoji’, odnosno njom se ne može prometovati.
Jeftinije, a skuplje
Fiksne tarife same po sebi nisu problem, imaju je i drugi autotaksi prijevoznici, a služe tome kako bi se zaštitilo korisnika od troškova koji nastaju u gužvama ili velikim distancama, kao na primjer put iz Grada do Zračne Luke. No ono što se događa nije zaštita korisnika od preplaćivanja. Naime jedna stvar je imati fiksnu tarifu, a druga ne obavijestiti korisnike da iste postoje.
Iz Ubera se pravdaju kako su sve cijene istaknute prije nego korisnik prihvati vožnju te je jasno koliko će ga vožnja izaći, ali takva izjava je apsurdna kada taj isti sustav konstantno mijenja iznos vožnje ovisno kuda i koliko se vozite.
Te iste ‘nepostojeće’ fiksne zone još su problem na grbači i ovako omraženog prijevoznika, jer bez obzira tko i što ste mogli bi vas opeći po novčaniku samo jer ste u blizini velikog hotela ili kolodvora i to je zapravo ono što je najgore. Na kraju ne ispašta jedan John iz SAD-a kojemu je sve u Dubrovniku ionako jeftino, ispaštaju građani. ‘Obični’ korisnici koji iz ovog ili onog razloga moraju doći od točke A do točke B. Baš oni izgube se u moru masovnog turizma i pokušaja da se što više zaradi i njihov špag je taj koji plaća cijenu pohlepe.