Aktualno

KAD ĆE MODERNIZACIJA? Preko interneta možemo kupiti ‘tene’, ali ne i pokaz!

GLAVNA libertas pokaz05

Danas sve račune možeš platiti bez nepotrebnog čekanja u redovima, internet bankarstvom, novu odjeću možeš naručiti iz udobnosti vlastitog doma, kupiti avionsku i autobusnu kartu pa čak i prehrambene proizvode. Možeš online predati i zahtjeve za nove dokumente, dobiti radnu knjižicu i naručiti kućanske potrepštine, čak i namještaj. No, ono što ne možeš napraviti ‘klikom miša’ jest platiti Libertasov pokaz! Požalio nam se dio roditelja dubrovačkih školaraca, kojima nije jasno da se u današnje vrijeme, kada se sve više stvari može obaviti online, a čemu smo posebno svjedočili tijekom 2020. godine u vremenu lockdowna, kada su i zloglasne propusnice za prelazak iz općine u općinu bile digitalizirane, takva jedna uobičajena i svakodnevna stvar ne može modernizirati. Da stvar bude gora, priča nam jedan roditelj, učenici na početku svake školske godine moraju uzeti potvrdu, pečatirati je u školi te je svakog mjeseca kod kupnje pokaza pokazivati na šalteru. ‘Zar se to ne može pojednostaviti tako da se takva potvrda donese samo u rujnu?’, pita se jedan od roditelja koji navodi kako bi se mnogima olakšalo i kad bi postojali godišnji pokazi za učenike. Platili bi ga odjednom, za one mjesece tijekom kojih će učenik koristiti pokaz, bez nepotrebnih potvrda i mjesečnih odlazaka na šalter. Ovih kartonskih potvrda, koje se na početku svake školske godine moraju pečatirati u tajništvu škole, prisjetit će se i svi naši sugrađani stariji od 40 godina, jer su se iste koristile i u njihovim školskim danima. Srećom, pa nema više kartonskih pokaza na koje se svakog mjeseca lijepila ‘markica’. Koliko nam je online kupovina danas ‘u krvi’, dovoljno govori i nedavna izjava glasnogovornika Libertasa Nikše Grljevića koji je nabavku autobusa usporedio s kupovinom ‘tena preko interneta’.

pokazne karte 1

Potvrda je dokaz da se radi o učeniku
Odgovore na sva pitanja koja muče roditelje oko kupovine pokaza, uputili smo javnom gradskom prijevozniku Libertasu. Zanimalo nas je zapravo je li u planu modernizacija sustava izdavanja pokaza tako da bi se omogućilo plaćanje karticama i online te kad će se potvrda iz škole moći donijeti samo na početku školske godine, a ne svakog mjeseca, jer je učenici često znaju i zagubiti, što stvara dodatne glavobolje uzimanja nove i ponovnog pečatiranja. Dobra je vijest što se razmišlja o godišnjim učeničkim pokaznim kartama, ali i o sustavu koji bi omogućio plaćanje online.

— Prilikom izdavanja pokaza, u ovom slučaju učeničkih, potvrda na koju se referirate izdaje se jednom godišnje (na početku školske godine), a njen trošak, za kupca iznosi dvije kune. Potvrda pak, služi kao dokaz da je osoba uistinu učenik, kako bi ostvario pravo na učeničku kartu umjesto građanske karte, zato što su učeničke karte, većinom sufinancirane – naveli su iz Libertasa. Kad je riječ o donošenju potvrde iz mjeseca u mjesec, kojom učenici dokazuju svoj status, iz Libertasa navode kako je taj mjesečni interval možda nužan ako škola inzistira na potvrđivanju (udaranje svog pečata na potvrdu) svaki mjesec, što, u većini slučajeva nije tako.

—Naravno, svaka škola može ovaj proces urediti na način na koji smatra da je najviše svrhovit. Vrijedi napomenuti kako većinu učeničkih karata subvencionira jedinica lokalne samouprave ili država, za srednje škole to čini resorno ministarstvo – navode dalje iz javnog gradskog prijevoznika. Ističu i kako po pitanju srednjoškolskog prijevoza, Libertas tijekom rujna pribavlja, sortira te po potrebi usklađuje informacije od samih škola, na temelju kojeg sastavlja popise učenika koji ostvaruju pravo na mjesečnu pokaznu kartu te taj isti popis prosljeđuje ministarstvu. Također, za učenike prvih razreda izdaje se posebna potvrda, koju Libertas mora imati kako bi je dostavio ministarstvu.

Plaćanje karticama ili online se razmatra
—Time je Libertas, uz ulogu pružatelja usluga prijevoza na sebe preuzeo i administrativni dio procesa, upravo kako bi se smanjilo opterećenje na škole, učenike i njihove roditelje. Po pitanju godišnjih učeničkih pokaza, za ovu godinu taj projekt ne može biti realiziran, no nije isključeno uvođenje u bližoj budućnosti, za što je nužno stvoriti potrebne tehničko-tehnološke preduvjete te ishodovati suglasnost predstavnika jedinica lokalne uprave – naglasili su iz Libertasa. Navode kako aplikacija za online i/ ili kartično plaćanje, odnosno produživanje mjesečnih pokaza nije moguća na postojećem sustavu za registracije i kontrole pokaza koji je ugrađen u autobuse.

— Razlog je jednostavan; podatak do kada mjesečna karta, odnosno pokaz vrijedi je kodiran te integriran u zapis koji je prilikom izrade, a zatim prilikom svakog produživanja pokaza pohranjen u kodni zapis kartice/pokaza. Sustav unutar autobusa prepoznaje kodirani zapis i na osnovu njega signalizira ispravnost mjesečne karte te bilježi registraciju putnika u sustav. Stoga je prilikom produživanja mjesečne karte potrebno fizički donijeti karticu/pokaz do naših prodajnih mjesta kako bi se novi kodni zapis zapisao preko posebnih uređaja na karticu, a tom prilikom i platio iznos mjesečne karte. Dodatni razlozi za ovakav način produživanja su sigurnosni aspekti te sprječavanje zlouporabe i krivotvorenja kartica – objašnjavaju iz ove gradske tvrtke. No, navode kako se online način plaćanja i produživanja pokaza razmatrao, ali sam po sebi nije izvodiv bez da se izmjeni postojeći koncept provjere pokaza u autobusima, a to iziskuje promjenu cijelog sustava.

—Projekt koji bi omogućavao plaćanje karticama ili online putem jedan je od projekata koji će, u godinama koje dolaze, biti prioritetne naravi. Neki koraci u tom pravcu već su napravljeni, no COVID kriza je usporila realizaciju istih – zaključili su iz javnog gradskog prijevoznika.

Članak objavljen 7. listopada 2020.

Pročitajte još

Privremeni prekid opskrbe vodom u dijelovima Dubrovnika zbog radova

Dulist

OBAVIJEST IZ ELEKTROJUGA Tko je bez struje u srijedu i četvrtak?

Dulist

NOVI REZULTATI CROBAROMETRA Tko bi pobijedio da su izbori danas?

Dulist