U nedjelju, 24. listopada s početkom u 18 sati u ljetnikovcu Bunić- Kaboga održat će se završna multimedijalna izvedba drugog ciklusa Radionice MUZA. Nastala u organizaciji Dubrovačkih ljetnih igara, a pod pokroviteljstvom Zaklade Caboga Stiftung, autorski je osmišljava i vodi pijanistica Ivana Jelača sa suradnicama Matildom Perković i Zrinkom Japunčić. Namijenjena je mladima s ciljem obogaćivanja i razvijanja njihova kreativnog izražavanja. Promatrajući ljetnikovce kao mjesta kreativnog stvaralaštva u sadašnjosti, polaznici s mentoricama aktivno sudjeluju u razradi koncepta finalnog produkta te završnoj izvedbi. S Jelačom smo razgovarali o specifičnosti samog projekta te zašto ih je kreativni proces koji je trajao punih godinu dana doveo do neočekivanog.
Vrijedna, ali pomalo zaboravljena tema
— Radionica MUZA koja se održava u ljetnikovcu Bunić-Kaboga i tematski je vezana uz kulturni život dubrovačkih ljetnikovaca, u početku je bila lijepa ideja puna izazova. Naime, dubrovački ljetnikovci nastali su u vrijeme renesanse, bili su okruženi vrtovima i vodom. Predstavljaju jedinstveni primjer ladanjske arhitekture i urbanog promišljanja renesansnog čovjeka povezanog s Prirodom. Dubrovnik u svojoj neposrednoj blizini ima izvor rijeke Omble, Rijeke dubrovačke. Ovaj mitski specifični krajolik predstavlja oazu stvaranja, urbanog promišljanja, ali i održivog razvoja koji je stoljećima sukreirao svijest lokalne zajednice, a danas predstavlja zanemarenu ‘baštinu bez baštinika’. U novijoj se povijesti lokalna zajednica loše odnosila prema ovom iznimno vrijednom resursu – kako prirodnom, tako i kulturnom – priča Jelača.
Kako se već nekoliko godina bavi istraživanjem ove vrijedne, ali pomalo zaboravljene teme kao i mogućnostima njezine interpretacije danas, rodila se i ideja da u projekte koji povezuju različita polja izvedbenih umjetnosti uključim mlade ljude željne novih spoznaja i kreativnog izražavanja.
— Poduhvat u koji sam se upustila sa suradnicama Matildom Perković, mentoricom dramske skupine i Zrinkom Japunčić, mentoricom plesne grupe bio je bez velikih očekivanja, ali pun pozitivne kreativne energije. Prvi je ciklus započeo u rujnu prošle godine obilaskom Rijeke dubrovačke u kojoj se nekada nalazilo tridesetak ljetnikovaca dubrovačke vlastele. Šetnja Tenturijom do samog izvora rijeke Omble te posjet obližnjim ljetnikovcima dala nam je inspiraciju za prvi radni boravak u ljetnikovcu Bunić-Kaboga. Tamo smo zajedno promatrali i osluškivali prostore koji će kasnije postati lokacije za snimanja i izvedbe. Kako je radionica zamišljena i kao edukacija, polaznici su se pobliže upoznali s povijesnim kontekstom ljetnikovaca. Neiscrpan je izvor arhivskih materijala, priča i legendi iz dubrovačke prošlosti koje sam istražila i prikupila, pa sam ih izlagala postepeno tijekom našeg kreativnog procesa i u obliku multimedijskih sadržaja kako bi bili što pristupačniji mladima. Na taj način nisu samo naučili što su ljetnikovci i njihove saloče nekada značili te tko su bili njihovi posjetitelji, već su kroz improvizacije, asocijacije i zadatke koje su radili samostalno i u manjim grupama, neke od protagonista dubrovačkih salona prošlosti sami utjelovili – iznijela je.
Priča ne staje
U tome i jest specifičnost ove radionice. Koncept je tematski jasno postavljen, ali dovoljno otvoren, ističe. Iz mjeseca u mjesec nadograđivao se i rastao slobodno, uvijek usmjeren ka polaznicima i onome što su željeli istaknuti, propitati, komentirati i interpretirati.
— Tako nas je kreativni proces koji je trajao punih godinu dana doveo do neočekivanog. Završni produkt prvog ciklusa radionice zbog epidemioloških je mjera, ali i neposustajanja zbog istih, iznjedrio pedesetominutni film. Predano se radilo, ali i dobro zabavljalo. Pripreme i uvježbavanja trajali su tjednima pa i mjesecima. Snimalo se ponekad i po 8–9 sati, u uvjetima kad je bilo i vruće i zima. Motivacije i inspiracije nikad nije nedostajalo, ali ponekad bi zavladao umor. Zato nikad nije bilo ni gladi ni žeđi. I pandemijski su uvjeti iskorišteni na najbolji mogući način, dajući idejama prostora za sazrijevanje – komentira.
Timski rad im je svima donio dragocjeno iskustvo.
— Zajedničkim snagama smo se uspjeli svi kreativno izraziti. Teško je čak odijeliti uloge mentora i polaznika jer smo se često izmjenjivali kao scenaristi i redatelji, glazbenici, improvizatori i koreografi, snimatelji, montažeri i producenti, rekviziteri pa i psiholozi. Mislim da možemo zaista biti zadovoljni jer smo u konačnici ostvarili i više od prethodno zamišljenog, za što je zaslužan čitav naš mali kreativni tim. Sudionici prvog ciklusa radionice bili su Adna Hebib, Margarita Koši, Mihaela Hanzijer, Amila Spahić, Hana Mujdžić, Lorena Krizmanić, Ela Žuvela, Petra Topalović, Monika Besjedica, Petra Orepić, Lena Eva Crnjak, Sara Crnjak, Ines Benko Perić, Mara Roza, Mara Šutalo, Nina Glumac, Jelena Tutman, Bruno Restović te snimatelj i montažer Dominik Miljak – dodaje Jelača.
Naglasak prvog ciklusa Radionice MUZA bio je na prikazu suvremenog dubrovačkog salona i propitivanju vlastitih predodžbi o prošlosti i kulturnom nasljeđu.
— Spomenuti film koji je javnosti predstavljen u rujnu ove godine, trajno je dostupan za gledanje na YouTube kanalu Dubrovačkih ljetnih igara i udruge Sve ostalo je glazba. Međutim, tu priča ne staje. Dubrovački ljetnikovci skrivaju mnoštvo zanimljivosti i sudbina koje čekaju da budu ispričane ili bolje rečeno interpretirane. Materijala već imamo za više nastavaka. Drugi je ciklus u tijeku, okupili smo novi tim mladih kreativaca. Oni su Alessandra Soldatić, Luči Sarić, Lana Urlić, Lucia Kordić, Nina Glumac, Franka Rajčević, Matia Pijević, Davide Criscuolo, Leon Krile, Đivo Vidak, Antonio Štrman. Intenzivno radimo na pripremama za izvedbu uživo s obzirom da su nam epidemiološke mjere još uvijek naklonjene. Rad se odvija prema konceptu koji prati vodu kao nadahnuće te spaja imaginarno i realno, mitsko i povijesno. Baš kao što se u krajoliku miješa slana i slatka voda koja stvara prirodni fenomen specifičnog krajolika Rijeke dubrovačke koja neprestano teče – zaključuje naša sugovornica. ID
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 20. listopada 2021.
Prethodna vijest