Kultura

IVANA JELAČA O PROJEKTU MUZA KOJI VRAĆA U ŽIVOT DUBROVAČKE LJETNIKOVCE: Kreativni proces trajao je punih godinu dana i doveo nas je do neočekivanog

ivana jelaca

U nedjelju, 24. listopada s počet­kom u 18 sati u ljetnikovcu Bunić- Kaboga održat će se završna multi­medijalna izvedba drugog ciklusa Radionice MUZA. Nastala u organiza­ciji Dubrovačkih ljetnih igara, a pod pokroviteljstvom Zaklade Caboga Stif­tung, autorski je osmišljava i vodi pija­nistica Ivana Jelača sa suradnicama Matildom Perković i Zrinkom Japun­čić. Namijenjena je mladima s ciljem obogaćivanja i razvijanja njihova kre­ativnog izražavanja. Promatrajući ljetnikovce kao mjesta kreativnog stvaralaštva u sadašnjosti, polaznici s mentoricama aktivno sudjeluju u razradi koncepta finalnog produkta te završnoj izvedbi. S Jelačom smo raz­govarali o specifičnosti samog projekta te zašto ih je kreativni proces koji je trajao punih godinu dana doveo do neočekivanog.
Premijerna projekcija filma u Kabogi MUZA 2
Vrijedna, ali pomalo zaboravljena tema
— Radionica MUZA koja se održava u ljetnikovcu Bunić-Kaboga i tematski je vezana uz kulturni život dubrovačkih ljetnikovaca, u početku je bila lijepa ideja puna izazova. Naime, dubro­vački ljetnikovci nastali su u vrijeme renesanse, bili su okruženi vrtovima i vodom. Predstavljaju jedinstveni pri­mjer ladanjske arhitekture i urbanog promišljanja renesansnog čovjeka povezanog s Prirodom. Dubrovnik u svojoj neposrednoj blizini ima izvor rijeke Omble, Rijeke dubrovačke. Ovaj mitski specifični krajolik predstav­lja oazu stvaranja, urbanog promi­šljanja, ali i održivog razvoja koji je stoljećima sukreirao svijest lokalne zajednice, a danas predstavlja zane­marenu ‘baštinu bez baštinika’. U novi­joj se povijesti lokalna zajednica loše odnosila prema ovom iznimno vrijednom resursu – kako prirodnom, tako i kulturnom – priča Jelača. ­
Kako se već nekoliko godina bavi istraživanjem ove vrijedne, ali pomalo zaboravljene teme kao i mogućnostima njezine interpretacije danas, rodila se i ideja da u projekte koji povezuju razli­čita polja izvedbenih umjetnosti uklju­čim mlade ljude željne novih spoznaja i kreativnog izražavanja.
— Poduhvat u koji sam se upustila sa suradnicama Matildom Perković, mentoricom dramske skupine i Zrin­kom Japunčić, mentoricom plesne grupe bio je bez velikih očekivanja, ali pun pozitivne kreativne energije. Prvi je ciklus započeo u rujnu prošle godine obilaskom Rijeke dubrovačke u kojoj se nekada nalazilo tridesetak ljetnikovaca dubrovačke vlastele. Šetnja Tenturijom do samog izvora rijeke Omble te posjet obližnjim ljetnikovcima dala nam je inspiraciju za prvi radni boravak u ljetnikovcu Bunić-Kaboga. Tamo smo zajedno promatrali i osluškivali pro­store koji će kasnije postati lokacije za snimanja i izvedbe. Kako je radionica zamišljena i kao edukacija, polaznici su se pobliže upoznali s povijesnim kontekstom ljetnikovaca. Neiscrpan je izvor arhivskih materijala, priča i legendi iz dubrovačke prošlosti koje sam istražila i prikupila, pa sam ih izla­gala postepeno tijekom našeg kreativ­nog procesa i u obliku multimedijskih sadržaja kako bi bili što pristupačniji mladima. Na taj način nisu samo nau­čili što su ljetnikovci i njihove saloče nekada značili te tko su bili njihovi posjetitelji, već su kroz improviza­cije, asocijacije i zadatke koje su radili samostalno i u manjim grupama, neke od protagonista dubrovačkih salona prošlosti sami utjelovili – iznijela je.
Radionica Muza Drugi ciklus 2021 8
Priča ne staje
U tome i jest specifičnost ove radionice. Koncept je tematski jasno postavljen, ali dovoljno otvoren, ističe. Iz mjeseca u mjesec nadograđivao se i rastao slo­bodno, uvijek usmjeren ka polazni­cima i onome što su željeli istaknuti, propitati, komentirati i interpretirati.
— Tako nas je kreativni proces koji je trajao punih godinu dana doveo do neočekivanog. Završni produkt prvog ciklusa radionice zbog epidemioloških je mjera, ali i neposustajanja zbog istih, iznjedrio pedesetominutni film. Pre­dano se radilo, ali i dobro zabavljalo. Pripreme i uvježbavanja trajali su tjed­nima pa i mjesecima. Snimalo se pone­kad i po 8–9 sati, u uvjetima kad je bilo i vruće i zima. Motivacije i inspiracije nikad nije nedostajalo, ali ponekad bi zavladao umor. Zato nikad nije bilo ni gladi ni žeđi. I pandemijski su uvjeti iskorišteni na najbolji mogući način, dajući idejama prostora za sazrijeva­nje – komentira.
Timski rad im je svima donio drago­cjeno iskustvo.
— Zajedničkim snagama smo se uspjeli svi kreativno izraziti. Teško je čak odijeliti uloge mentora i pola­znika jer smo se često izmjenjivali kao scenaristi i redatelji, glazbenici, impro­vizatori i koreografi, snimatelji, mon­tažeri i producenti, rekviziteri pa i psi­holozi. Mislim da možemo zaista biti zadovoljni jer smo u konačnici ostvarili i više od prethodno zamišljenog, za što je zaslužan čitav naš mali kreativni tim. Sudionici prvog ciklusa radionice bili su Adna Hebib, Margarita Koši, Miha­ela Hanzijer, Amila Spahić, Hana Muj­džić, Lorena Krizmanić, Ela Žuvela, Petra Topalović, Monika Besjedica, Petra Orepić, Lena Eva Crnjak, Sara Crnjak, Ines Benko Perić, Mara Roza, Mara Šutalo, Nina Glumac, Jelena Tutman, Bruno Restović te snimatelj i montažer Dominik Miljak – dodaje Jelača.
Radionica MUZA 9
Naglasak prvog ciklusa Radionice MUZA bio je na prikazu suvremenog dubrovačkog salona i propitivanju vlastitih predodžbi o prošlosti i kul­turnom nasljeđu.
— Spomenuti film koji je javno­sti predstavljen u rujnu ove godine, trajno je dostupan za gledanje na You­Tube kanalu Dubrovačkih ljetnih igara i udruge Sve ostalo je glazba. Međutim, tu priča ne staje. Dubrovački ljetni­kovci skrivaju mnoštvo zanimljivosti i sudbina koje čekaju da budu ispričane ili bolje rečeno interpretirane. Mate­rijala već imamo za više nastavaka. Drugi je ciklus u tijeku, okupili smo novi tim mladih kreativaca. Oni su Ale­ssandra Soldatić, Luči Sarić, Lana Urlić, Lucia Kordić, Nina Glumac, Franka Rajčević, Matia Pijević, Davide Cris­cuolo, Leon Krile, Đivo Vidak, Antonio Štrman. Intenzivno radimo na pripre­mama za izvedbu uživo s obzirom da su nam epidemiološke mjere još uvijek naklonjene. Rad se odvija prema kon­ceptu koji prati vodu kao nadahnuće te spaja imaginarno i realno, mitsko i povijesno. Baš kao što se u krajoliku miješa slana i slatka voda koja stvara prirodni fenomen specifičnog krajo­lika Rijeke dubrovačke koja neprestano teče – zaključuje naša sugovornica. ID
Radionica MUZA snimanje 4
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 20. listopada 2021.

Pročitajte još

MALI UMJETNICI Otvorena izložba radova polaznika ‘Šarene školice’

Dulist

SPEKTAKULARNA OBLJETNIČKA GODINA Kako je obilježeno 100 godina Dubrovačkog simfonijskog orkestra?!

Ivana Mijić Vulinović

STRADUN CLASSIC FESTIVAL Osmo izdanje donosi tjedan vrhunske komorne glazbe!

Dulist