Hrvatska je 19. veljače dobila potpuno liberalizirano određivanje cijena goriva, te od tog dana država više ne određuje maksimalnu dopuštenu cijenu goriva.
Posljednja najviša ‘državna’ cijena za eurosuper 95 bila je 10,29 kuna, a jučerašnja liberalizirana iznosila je 11,14 kuna. To je poskupljenje od 85 lipa, ili osam posto, piše Slobodna Dalmacija.
U međuvremenu je vijest postala kada u jednom tjednu gorivo ne poskupi. Cijene rastu za šest lipa, ali sve češće po 20 ili 30 lipa. Kad bi svakog tjedna cijene prosječno skakale 20 lipa, trebala bi godina dana da eurosuper 95 poskupi za 100 posto i da litra, umjesto 11,14 kuna, košta 22,24 kune.
Potrošači sve moraju progutati
Nenad Kurtović, čelnik Saveza udruga za zaštitu potrošača Hrvatske, smatra kako je takav scenarij moguć.
‘Tržište je potpuno otvoreno i sve što se dogodi potrošači moraju progutati. Može se dogoditi da za godinu dana cijene porastu za 100 posto. Ono što boli jest činjenica da je kod nas udjel poreza, naknada i trošarina u konačnoj cijeni goriva kao da smo razvijena i bogata zemlja. Taj udjel u ukupnoj cijeni goriva premašuje cijenu naftnog derivata. Područje poreza je jedino područje gdje nas se može zaštititi i pomoći potrošačima.
U tom području Vlada može nadzirati cijene i utjecati na njih. Mislim da to ipak ne treba očekivati. Kad su posljednji put podizali trošarine na gorivo objavili su to na sjednici Vlade u 10 sati, Narodne novine su to objavile istog dana u 17 sati, a u ponoć su nove trošarine stupile na snagu’, kaže Kurtović.