Terensko istraživanje agencije Stratego PR savjetovanje provedeno od 20. do 31. siječnja u 6 hrvatskih gradova pokazalo je nešto drugačiji raspored gradova po cijenama potrošačkih košarica, u odnosu na uobičajena izvješća
koja dobivamo na osnovu sindikalnih košarica ili Državnog zavoda za statistiku. Prema ovom istraživanju Dubrovnik je drugi najskuplji grad u Hrvatskoj kada su u pitanju ukupni troškovi, dok definitivno jedemo daleko najskuplje. Za utjehu ostaje da smo po pitanju prijevoza najjeftiniji u konkurenciji Zagreba, Pule, Splita, Rijeke i Osijeka.
GDJE SU NAJSKUPLJE REŽIJE
– Cijene rastu, a plaće padaju – koliko mjesečno prosječna obitelj izdvaja za osnovne troškove života i u kojem je gradu potrošačka košarica najskuplja, odlučili smo provjeriti sami. Usporedili smo troškove tipične obitelji u Hrvatskoj, koja se sastoji od tri člana, pri čemu roditelji rade, a dijete ide u osnovnu školu. Konačna ocjena: da bi platili režije (voda, komunalne naknade i odvoz smeća), osnovne namirnice, prijevoz i razonodu, Osječani mjesečno izdvajaju 3210.04 kuna odnosno 206.47 kuna manje od Zagrepčana. Najskuplje režije plaćaju Zagrepčani, ali tamo smo pronašli najjeftinije voće i povrće. U Rijeci su najjeftinije režije i prehrambeni artikli, dok Splićani najjeftinije prolaze kad je u pitanju kultura… Odabrali smo 32 najjeftinija osnovna prehrambena artikla i higijenske potrepštine, osnovne režijske troškove, trošak javnog gradskog prijevoza te razonodu i kulturu. Za ukupan izračun mjesečne košarice odredili smo količinu koja bi po nama bila dovoljna za tročlanu obitelj. Naši istraživači obišli su trgovine velikih trgovačkih lanaca u ciljanim gradovima tražeći najjeftinije artikle, vođeni logikom da naši građani znaju gdje im se što isplati kupovati u svom gradu. Naposljetku smo analizirali razlikuju li se cijene pojedinih, istih, artikala u istim trgovačkim lancima u različitim gradovima – pojasnili su metodologiju kojom su došli do ovih rezultata iz agencije StrategoPR na svom blogu, gdje su i objavili istraživanje.
Istraživanjem je ustanovljeno da je, kad je o osnovnim živežnim artiklima riječ, Dubrovnik najskuplji, a Rijeka najjeftiniji grad. Točnije, za mjesečne količine 27 artikala osnovnih namirnica Dubrovčani mjesečno izdvajaju 1701,60, a Riječani 1429,90 kuna. Pokazalo se da u promatranoj košarici osnovno povrće u trgovinama najmanje košta u Puli, a najviše u Rijeci. Voće je najjeftinije u osječkim trgovinama, a najskuplje u Splitu.
PLACA U GRADU DUPLO SKUPLJA
Zbrojivši šest najosnovnijih higijenskih artikala, higijenska se košarica pokazala najskupljom u Zagrebu, a najjeftinijim u Osijeku. Svježe voće i povrće najjeftinije je na zagrebačkim tržnicama, gdje bi prosječna obitelj s jednim malim djetetom za procijenjenu količinu namirnica izdvojila 218,81 kunu. Istu količinu namirnica Dubrovčani plaćaju mnogo više, čak 404 kune.
– U troškove režija uračunali smo naknade koje variraju po gradovima – komunalna naknada i naknada za odvoz smeća te prosječna potrošnja vode za tri osobe u stanu od 50 m2. Troškovi telefona i struje nisu uspoređivani jer su jednaki u svim gradovima. Također, nisu uspoređivani ni troškovi grijanja jer su građanima na raspolaganju različiti energenti, npr. u Dubrovniku nema prirodnog plina, ali su klimatski uvjeti povoljniji. Zagreb je najskuplji grad – prosječna mjesečna naknada za odvoz smeća za stan od 50m2 iznosi 54 kune, dvostruko više od Pule ili Rijeke. Najskuplja mjesečna radnička karta košta 290 kuna, a plaćaju je zagrebački radnici. Za razliku od njih, Dubrovčani za javni prijevoz izdvajaju 200 kuna. U istraživanju smo uračunali da promatrana obitelj mjesečno koristi dva radnička i jedan učenički pokaz – ističu iz Strageo PR-a.
Rijeka se pokazala kao najskuplji grad, kada je kulturno uzdizanje u pitanju, dok je najjeftiniji u kategoriji kulture Split. Promatrali su i cijene kave u kafićima u blizini gradskih tržnica i otkrili da se u svim gradovima kavica pije po istoj cijeni – 7 kuna po šalici.
TRGOVAČKE MARŽE SVUDA ISTE
Za kraj treba kao zanimljivost istaknuti i usporedbu cijene pet prehrambenih artikala – Vegeta (500 g), Dukat mlijeko (UHT 3.2%, 1 l), Domaćica keksi, Jubilarna kava Franck (250 g) i Tide (detergent za univerzalno pranje, 2 kg) u tri trgovačka lanca – Konzum, Mercator i Lidl u promatranim gradovima, čime su željeli uočiti promjene u maržama.
– Nismo primijetili značajne oscilacije. U pravilu, cijene u istom trgovačkom lancu u svim promatranim gradovima su iste. U istraživanje smo uključili samo ova tri trgovačka lanca, budući da su jedino oni sa svojim trgovinama zastupljeni u svim promatranim gradovima – zaključuju iz agencije Stratego.