Aktualno

HAC “presušio” za autocestu do Dubrovnika?

brza cesta

Hrvatske autoceste više ne mogu financirati izgradnju ugovorenih autocesta u Hrvatskoj jer se financijski model istrošio, piše Jutarnji list.

Iduće godine ističe četverogodišnji plan izgradnje autocesta, usvojen 2009. godine, a za koji je planirano utrošiti 5,8 milijardi kuna. HAC-u je za 2012. godinu ostalo tek 400 milijuna kuna, a za završetak svih ugovorenih radova potrebno je čak devet milijardi kuna.

HAC je u posljednjih deset godina utrošio 32,5 milijardi kuna za radove na autocestama, a nove kredite ne može otplaćivati prihodima od cestarine i naknade za gorivo, koji pokrivaju tek otplatu postojećih kredita.

Model gradnje autocesta Radimira Čačića, prema kojem se 60 posto izgradnje financira kreditima, a 40 posto prihodima HAC-a, istrošen je i ubuduće će se gradnja novih autocesta financirati ili iz državnog proračuna ili koncesijama, uz preuzimanje obveze završetka radova.

S obzirom na stanje državne blagajne i najave drastičnog rezanja veliko je pitanje može li Vlada preuzeti tu financijsku obvezu. A kako ugovaranje koncesije traje do tri godine, može se očekivati višegodišnji zastoj u gradnji.

Riječ je o ugovorenim i neizvršenim radovima na autocestama Vrgorac – Ploče, Zagreb – Sisak, Dubrovnik – Doli i Podravskom ipsilonu.
Radovi su najviše odmakli na 11 kilometara dugoj dionici autoceste Vrgorac – Ploče koja se dijelom već asfaltira, a za čiji je završetak potrebno oko milijardu kuna. Na Podravskom ipsilonu radovi stoje više od godinu dana, a na autocesti za Dubrovnik nisu ni počeli. Na autocesti Zagreb – Sisak gradi se nadvožnjak Odra te se obavljaju zemljani radovi između Buševca i Lekenika.

Riječ je o projektima koji nisu sastavni dio Plana građenja već ih je Vlada naknadno nametnula HAC-u iako se unaprijed znalo da se to ne može isfinancirati. Već 2008., pri izradi tog plana, tadašnja ministrica Marina Matulović Dropulić tražila je da investicijski plan bude težak oko 16 milijardi kuna. Uz žestoka upozorenja iz HAC-a da za to neće biti novca apetiti su smanjeni.

No, politički pritisak pred lokalne izbore u proljeće 2009. bio je prejak. Kako je gradnja cesta posljednjih godina glavni stranački adut pred izbore, ni ta kampanja nije bila izuzetak.

Pročitajte još

Atlantska plovidba povlači dionice sa Zagrebačke burze

Dulist

Sumnja se da je Palata onečišćena zbog nepropisnog odlaganja nusprodukata proizvodnje maslinovog ulja

Andrea Falkoni Račić

DONOSIMO RASPORED CISTERNI Neugodni mirisi u Palati još prisutni

Dulist