Ugovor o izgradnji Pelješkog mosta, vrijedan 2.081.608.270,72 kuna bez PDV-a, potpisan je u ponedjeljak ujutro u Hotelu Excelsior na posebnoj svečanosti te u nazočnosti najviših predstavnika državne vlasti.
Tom je prilikom predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić potpisao dva dokumenta. Prvi je ugovor s izvođačem radova na izgradnji Pelješkog mosta s pristupnim cestama, predstavnikom konzorcija China Road and Bridge Corporation Zhangom Xiaoyuanom, a drugi Ugovor o stručnom nadzoru nad izvođenjem radova s predsjednikom Uprave IGH Oliverom Kumrićem.
Uz premijera Andreja Plenkovića i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, svečanosti su nazočili i potpredsjednik Vlade i ministar obrane Damir Krstičević, ministar državne imovine Goran Marić, ministrica regionalnoga razvoja i fondova Europske unije Gabrijela Žalac te ministar uprave Lovro Kuščević.
Također, kao svojevrsni uvod u svečanost premijer Plenković sastao se s predsjednikom Uprave konzorcija China Road and Bridge Corporation Luom Shanom.
-Ovo je sjajan i velik događaj za Hrvatsku i Dubrovačko-neretvansku županiju. Pelješki most bit će arhitektonska perla u infrastrukturi RH, koja će je oplemeniti i izgledom i funkcionalnošću. Ovo je projekt kojim Hrvatska postaje jedinstvena te je od dugoročnog strateškog značaja za cijelu zemlju. Most će ostati simbol dodane vrijednosti prvih sedam godina članstva u EU, koja ga sufinancira s bespovratnih 357 milijuna eura. Bit će sagrađen po najvišim kriterijima te s punim uvažavanjem susjedne BiH. Visina mosta od 55 metara omogućuje plovni put iz luke Neum – istaknuo je tom prilikom premijer Andrej Plenković te posebno naglasio značaj strateškog partnerstva Hrvatske i Kine.
-Ova suradnja temelji se na javnom natječaju i transparentnim kriterijima te referencama kineske korporacije. Sve što znamo daje nam jamstvo da će u partnerstvu s hrvatskim tvrtkama učiniti u ugovoru predviđenom roku kao prvi veliki projekt i uvod u širu suradnju – rekao je Plenković.
-Ovaj smo dan dugo čekali. Izgradnja Pelješkog mosta značit će ostvarenje dugogodišnjeg sna o cjelovitoj Hrvatskoj. Služit će stanovništvu i biti potpora regionalnom i lokalnom razvoju – izjavio je ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Oleg Butković, a njegova kolegica ministrica regionalnog razvoja Gabrijela Žalac naglasila je:
-Most neće povezivati samo Hrvatsku, već i teritorij Europske unije. Riječ je o najvećem pojedinačnom projektu financiranom iz operativnog programa Konkurentnost i kohezija – izjavila je Žalac.
Predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić projekt Pelješkog mosta nazvao je jednim od građevinskih pothvata ‘koji će obilježiti našu generaciju’, župan Nikola Dobroslavić ga je ocijenio ‘najvažnijim geostrateškim, povijesnim hrvatskim projektom’ koji će dati jak poticaj gospodarskom razvoju juga Hrvatske, dok je kineski veleposlanik Hu Zhaoming podsjetio kako Pelješki most neće povezati samo dva hrvatska teritorija nakon 300 godina, već spojiti i Hrvatsku i Kinu.
Podsjetimo, Pelješki most proglašen je projektom od iznimnog strateškog značaja za državu, a riječ je o prvoj od ukupno četiri faze projekta ‘Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom’. Projekt je vrijedan 526 milijuna eura, a vrijednost prihvatljivih troškova je 420 milijuna eura, od čega je 357 milijuna eura bespovratnih sredstava ili 85 posto troškova u lipnju 2017. godine odlučila sufinancirati Europska komisija.
Od osam ponuditelja iz prve pretkvalifikacijske faze, ponude za gradnju prve faze Pelješkog mosta su predali kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation s ponudom od 2,08 milijardi kuna, odnosno 2,6 milijardi kuna s PDV-om, talijanski Astaldi i turski IC Ictas s 2,55 milijarde kuna bez PDV-a, odnosno 3,19 milijardi kuna s PDV-om, te austrijski Strabag s 2,62 milijarde kuna bez PDV-a, odnosno 3,28 milijardi kuna s PDV-om.
Hrvatske ceste na kraju su kinesku ponudu ocijenile kao ekonomski najpovoljniju, a Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) potom je odbila žalbe talijansko-turskog i austrijskog ponuditelja na odabir kineskog ponuditelja. U konačnici, Strabag je protiv ove odluke podnio tužbu Upravnom sudu.
Inače, kineski konzorcij, kojeg čine China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants Co. Ltd., CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. i CCCC Second Harbour Engineering Co. Ltd., ugovorom se obvezao most dug 2,4 kilometra i visok 55 metara s četiri prometna traka izgraditi za tri godine, što je za pola godine kraće od roka postavljenog u natječajnoj dokumentaciji.