Dubrovčanin Ivan Končić unatoč koronakrizi koja je pogodila umjetničke krugove ove godine ima pune ruke posla. Naime, dok ne djeluje kao asistent na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu te profesor u Glazbenoj školi ‘Brkanović’ i na Glazbenom učilištu Elly Bašič, piše glazbu. Ovog kolovoza festivalskoj publici predstavio se komadom ‘Zlatno libro’. S Končićem, za čitatelje DuLista porazgovarali smo o okolnostima nastanka samog djela, kako uopće izgleda proces suvremenog skladanja, ali i kako je bilo odrastati u obitelji akademskih glazbenika.
Kako ste zavoljeli glazbu?
Imam osjećaj da je glazba uvijek bila prisutna u našem domu, kao šesti član obitelji. Skoro svi se bave glazbom profesionalno, a morao bih se dobro potruditi da nađem člana šire obitelji koji barem nema sluha. Glazbu nije bilo teško zavoljeti. Roditelji su braću i mene uvijek usmjeravali na vrijedne stvari, na čemu sam im vječno zahvalan. Disciplina je, doduše, bila druga stvar. Imao sam stereotipni pubertetski bunt prema muzičkoj školi i trebalo me dobro natjerati da vježbam klavir, ali u ključnim trenucima sam počeo izrađivati vlastite klavirske i zborske komade, imitirajući klasičnu glazbu koju sam do tada znao. U tome sam pronašao veliko zanimanje, a i na klavir sam počeo gledati drukčije – više kao na alat nego kao muzički instrument. Kao da učim ‘svirati programiranje’. Podrške i uzora nije nedostajalo, dapače, vjerujem da je mojima napokon laknulo da sam pronašao svoju nišu u području za koje talent postoji.
Mnogi skladatelji vole dugo prepravljati svoja djela, jeste li i Vi među njima?
Mislim da niti jedno umjetničko djelo ne može nikad biti posve dovršeno jer s vremenskim odmakom se uvijek može naći mjesto za poboljšanje. Ne radi se o egzaktnoj znanosti i 2+2 nije nužno 4, iako često može biti. Naravno, to nas neće spriječiti da i dalje stvaramo. Često ćemo čuti u muzičkim razgovorima: ‘njegova rana faza stvaranja’ ili ‘faza pod utjecajem’… Uvijek postoji prostor za rad na sebi, a čak je i šarmantno podsjetiti se na neke vlastite, starije radove i s podsmijehom komentirati. Čak i unutar takve neminovne nesavršenosti, moguće se odmaknuti od partiture i donekle objektivno sagledati materijal i raditi nužne rezove i nadopunjavanja. U Zlatnom libru su takvi zahvati bili nešto više tehničke prirode nego inače. Nastane li višak ili manjak glazbe u sceni, dobit ću povratnu informaciju od redateljice izraženu u sekundama što je posebno zanimljivo i izazovno nekome tko se bavi taktovima, a ne sekundama. Srećom, anticipirao sam takve stvari i glazbu radio na modularan način što je olakšalo prilagodbu. Dakle, fraze koje se po potrebi mogu ponavljati ili naprosto izbaciti tako da se ne izgubi cjelina. Usporedivo je s lokomotivom koja vuče, recimo pet vagona. Izbacimo li vagon broj 4, vagoni broj 3 i 5 će se i dalje moći međusobno spojiti. Ovaj princip, naravno, ne koristim kada pišem nešto što nije uvjetovano višim rezom poput trajanja scene, a također ne razmišljam o sekundama nego o logičnosti fraze. Prepravljanja će tada biti i nešto zahtjevnija jer je potrebno postići organsku cjelinu i nakon uređivanja.
Vaš skladani opus je zanimljiv, pisali ste za koncertne, ali i kazališne pozornice. Možete li nam reći koliko dugo je npr. nastajalo Zlatno libro? Kako uopće izgleda suvremeno skladanje?
Proces komponiranja je trajao otprilike šest mjeseci. Nakon inicijalnog odabira pripovijetki, proveo sam fazu izrade skica za klavirom. Ovo je, zapravo, uvijek prva faza mog načina stvaranja glazbe. Traženje novih ideja, bilo da su to ritmički motivi, melodijske linije, harmonijski sklopovi ili samo dinamički kontrasti, možda je i najzabavniji dio stvaralačkog procesa. Zanatski dio posla dolazi nakon što se skupi dovoljno materijala koji bi mogli ići skupa, ili u slučaju Zlatnog libra, mogli biti pogodni za brojne situacije u kojima se naši likovi nalaze. Doduše, u ovakvim projektima postoji filter između te kreativne faze i zanatske faze. Filter zvan redatelj. Dobrodošao filter, dapače, nužan. Ne radi se samo o mojoj viziji za zvuk neke scene, već koliko se ona slaže sa završnom vizijom redatelja, ili u ovom slučaju redateljice Helene Petković. Mislim da smo se tu dosta dobro slagali, i nakon što smo odabrali prve odgovarajuće muzičke ideje za određene scene, bilo je relativno lako dopisati ostale budući da se zvuk predstave već definirao iz tih početno odabranih. Možda čitateljima i dalje ne zvuči ništa od toga kao nešto lako, ali radi se o tome da su te početne ideje napisane sa vrlo konkretnom muzičkom paletom iz koje sam crpio. Dok se god držim te iste palete, zvuk će biti prepoznatljiv kroz cijelu predstavu. Što se tiče suvremenih tehnika, smatram da bi se one uvijek trebale koristiti u službi završnog rezultata. Na njih gledam kao i na bilo koju drugu stavku orkestriranja – naprosto kao dodatnu opciju. Ako doprinose ideji cjeline – dapače, ali ako su tu samo zato da budu tu, onda će i laik primijetiti tog muzičkog uljeza usred neke scene. Jedan sam od onih koji poštuje višegodišnje obrazovanje kolega glazbenika i njihovo žrtvovanje i odricanja kroz godine dok vježbaju ne bi li bili bolji na svojem instrumentu. Volim misliti da sam i ja dio tog njihovog napredovanja. Ovo je definitivno recipročno jer nakon svake partiture, u razgovoru s izvođačima, postajem bolji skladatelj. Samo zapisivanje glazbe radim u dvije faze. U prvoj, dok provodim vrijeme za klavirom, koristim notni papir i olovku. Ti papiri uvijek izgledaju kao nekakve zagonetke za dešifriranje iz kakve escape room igre, ali meni su savršeno jasni. Bilo da se radi o par nota i šest simbola pored njih, o kraticama za željene instrumente, ili o vrlo neuredno napisanoj frazi s karticom teksta poviše koja bi me trebala podsjetiti što želim razviti od te fraze, možda i tek idući dan. Dakle, svojevrsne škrabotine. Često ću, ako nisam kod kuće, snimiti audio podsjetnik pomoću mobitela u slučaju dobre ideje koju ne želim zaboraviti. Druga faza zapisivanja je ona za računalom, u notografskom programu. Sve početne ideje unesem u program, bez nekakvog redoslijeda, i slijedi razvijanje i orkestriranje. U toj fazi se stvari, naravno, mogu mijenjati i prilagođavati, pa čak može doći i do spajanja prethodno nespojivih ideja.
Mislite li da je suvremene skladatelje zahtjevnije izvoditi?
Po definiciji jest. Svi klasični glazbenici odrastaju i ispeku svoj višegodišnji zanat većinom na majstorima baroka, klasike i romantizma. Čak i neki mlađi instrumenti kao što je saksofon u svojem programu sadržavaju sviranje transkripcije kompozicija iz tih razdoblja. S druge strane, neki se izvođači naprosto zaljube u estetiku suvremenog izričaja i specijaliziraju se za to. Možda baš zato jer im istraživanje novih tehnika predstavlja izazov i više osjete napredak u svojem fahu, ali i zadovoljstvo nakon uspješne izvedbe. Nešto što je napisano jučer, zahtjevnije je samim time što još nitko nije čuo kako to treba zvučati i zato uvijek postoji početni stadij čitanja nota i razbijanja leda u prvim pokušajima zajedničkog muziciranja. Dobra stvar je, naravno, prisutnost živućeg skladatelja na probama. On može pobliže objasniti nejasne situacije u partituri ili demonstrirati neku novu tehniku koju je zamislio. Često će i izvođači predložiti varijaciju na tehniku da bi se dobio što kvalitetniji rezultat. U tim trenucima sam uvijek otvoren za učenje i zajedno s izvođačem dođem do najboljeg rješenja. Mislim da je potrebno u partituri i dionicama dodatno riječima opisati neku novu tehniku jer tada umanjujete rizik nejasnoće. Svaki savjesni glazbenik će prije prve probe dobro prostudirati svoju dionicu samostalno tako da u prvom zajedničkom muziciranju bude spreman i fokusiran na zajednički zvuk i dodatne upute i želje dirigenta ili samog kompozitora.
U vremenu kada je zbog online dostupnosti sadržaja poticaja i utjecaja pregršt, mogućnosti su nepregledne, a opet se potrebno utrkivati s tolikom množinom umjetnika, koliko je zahtjevno pronaći osobni izraz i kako se on mijenja s vremenom?
Moram priznati da me to pitanje mučilo u prvim godinama studiranja. Je li uopće moguće biti originalan? Je li sva muzika već napisana? Bojao sam se da trebam kopirati stil nekog suvremenika samo zato da bih bio vrijedan ili da bi se shvatio ozbiljno. Istina ne može biti dalje od toga. U redu je biti inspiriran i isprobavati nešto novo na poznatoj platformi. Na koncu, kriterij kojim se vodim je ‘piši glazbu koju bi ti volio slušati’. Logično bi bilo pretpostaviti da sam se u isto vrijeme i naslušao razne glazbe, što vjerujem da jesam, i upravo tom širinom volim pristupati u pisanju. Rezultat često bude eklektičan zvuk koji se mijenja iz stavka u stavak, ali uvijek s nekom zajedničkom početnom točkom, često inspiriran nekim izvan muzičkim predloškom. Volim promjene u glazbi, snažnu reprizu i emocionalno rezoniranje nekog melodijsko harmonijskog sklopa na kojem se brižno radilo, do najmanjeg detalja. Ali volim i Coldplay i Nirvanu.
Kako biste ocijenili trenutnu situaciju ozbiljne glazbe u Hrvatskoj?
Moj je osjećaj da je svima komponiranje drugi posao koji rade uz neki drugi, primarni posao, primjerice u glazbenoj pedagogiji. Prema tome zaključujem da se samo od skladanja barem ozbiljne glazbe u Hrvatskoj ne može živjeti. Mnogi od hrvatskih suvremenih skladatelja za koje smatram da su kvalitetni su mi kolege na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu, dakle profesori. Ako se želi živjeti isključivo od komponiranja, mislim da u tom slučaju treba biti otvoren za sve žanrove i ne propuštati prilike. Svjedoci smo iznimno teške situacije u svijetu u kojoj je mnogima štošta uskraćeno, a nekako mi se čini da je kultura na prvoj crti udara. Iz toga razloga pozdravljam hrabrost Dubrovačkih ljetnih igara da ipak održe svoj program, unatoč svim oblicima prilagodbe koje su morali poduzeti, i zahvaljujem im na ukazanom povjerenju.
Jeste li razmišljali o zalasku u popularne vode?
Ne.
Koji je Vaš sljedeći projekt?
Zlatno libro se na jesen seli na daske Kazališta Marina Držića za što ću pripremiti glazbene brojeve u vlastitoj produkciji. Naravno, glazba je već napisana ali vjerujem da će doživjeti sitne preinake, budući da ovaj put nisam ograničen ansamblom. Osim toga, u dogovorima sam za izradu glazbe za jednu plesnu predstavu na jesen u Zagrebu.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 4. kolovoza 2020.