Prioritet je školsku nastavu organizirati na jesen, poručio je proteklog ponedjeljka novi ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs. Iako konkretnih uputa nema, u osnovnim i srednjim obrazovnim ustanovama pripremaju se na tri scenarija – odvijanje nastave uživo, na mještoviti model i škola na daljinu. Sve će se napraviti, poručio je Fuchs, kako bi se djecu vratilo u klupe, a ako to okolnosti budu doista iziskivale učionice će se ponovno preseliti u virtualni prostor.
Izazovi su veliki
Tom prilikom Ministarstvo će se voditi mišljenjima svih stručnjaka počevši od epidemiologa do psihologa. Također, kazao je kako bi se u suradnji s osnivačima škola trebalo ‘identificirati rizične skupine unutar nastavnog kadra’. Na taj način bi se nastavnicima i učiteljima s kroničnim oboljenjima i podložnijima zarazi pronašla zamjena, a djeci koja žive u kućanstvu gdje su prisutne tri generacije ili pak sami imaju zdravstvene tegobe, savjetovao bi se ostanak doma.
— S obzirom na neizvjesna vremena u pogledu epidemiološke situacije, škola se priprema sukladno preporukama na sve moguće modele nastave. Škola je do sada imala iskustva i s modelom online nastave, s mješovitim modelom, ali i s modelom klasične nastave pod epidemiološkim mjerama, ali samo za niže razrede. Nastojimo u pripremama, koristeći već napravljene analize unaprijediti pojedine elemente da izvođenje nastave bude što uspješnije.
Vjerujem da će epidemiolozi i Ministarstvo pronaći najbolji model u kojem će učenici što više vremena provesti u učionicama kako bi zadoljili svoje psihološke, socijalne i obrazovne potrebe. Ako svi budemo odgovorni i budemo se pridržavali preporuka epidemiologa ne bi trebalo biti prepreka da se što više nastave održava unutar škole – objasnila je za DuList ravnateljica OŠIvan Gundulić Vedrana Elez.
U Gruškoj školi kako nam tvrdi Elez su u neprestanom kontaktu s nadležnim Upravnim odjelom Grada Dubrovnika i pročelnikom Đivom Brčićem oko realizacije priprema za početak nastave i stvaranje uvjeta za njeno odvijanje sukladno preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Ravnateljica ističe kako je ljeto i učenici se trebaju odmarati, a ustanova će se pobrinuti da obrazovanje bude na zadovoljavajućoj razini. Doduše, od jeseni su najbrojnija osnovna škola pa je k tome, naglašava, odgovornost i izazov još veći.
Stoga se u Gružu nadaju kako će se epidemiološka situacija primiriti te će se mališani i njihovi učitelji, odnosno nastavnici vratiti klasičnom održavanju nastave. Online stjecanje znanja, komentira, donijelo je nova iskustva te pokazalo neke talente ili sposobnosti učenika koji se ranije nisu primjećivali. Ipak, napominje Vedrana Elez ono ne može zamjeniti živu riječ i ljudsku interakciju.
— Učitelji su nastojali u novonastalim okolnostima za koje nitko nije bio dovoljno pripremljen dati svoj maksimum i prilagoditi se poteškoćama svakog pojedinog učenika na koje je nailazio tijekom online nastave. S obzirom da smo eksperimentalna škola i prije online nastave koristili smo se različitim digitalnim alatima i platformama. Najveće poteškoće nam je stvarala oprema za učenike i to zbog čestih kvarova te nedovoljnog broja.
Naravno, nedostajao je neposredni kontakt između učenika i nastavnika. Svijesni smo da bez velike angažiranosti roditelja online nastava ne bi bila uspješna koliko je bila. Oni su bili ogromna podrška svojoj djeci kako u motivaciji tako i u pomoći oko učenja – ispričala je ravnateljica OŠ Ivana Gundulić i istaknula kako je tada komunikacija između roditelja i učitelja bila svakodnevna što ranije nije bio slučaj.
Najizgledniji mješoviti model
U Gimnaziji Dubrovnik spremni su na sve načine odvijanja nastave. Ravnateljica Katarina Tolja mišljenja je kako je najizglednije da će se od jeseni provoditi spomenuti mješoviti model koji kombinira nastavu uživo te na daljinu. On pretpostavlja da će se određeno razdoblje znanje usvajati putem Internet platformi, a kad to dopusti epidemiloška situacija, učenici će se vratiti u svoje razrede. Naime, u gimnazijskim učionicama, govori nam Tolja bit će nezgodno poštivati mjere udaljenosti Nacionalnog stožera civilne zaštite.
Nemoguće je, primjerice, 26 đaka smjestiti po propisima u jedan prostor. Taj izazov namjeravaju riješiti tako da će gimnazijalcima koji spadaju u rizičnu skupinu ili žive u takvom kućanstvu preporučiti ostanak doma, no ako doista pokažu želju dopustit će im se suprotno. Unatoč prednostima online učenja, većina djece, kaže Katarina Tolja, bolje uči uživo te se svima mora osigurati pravo na obrazovanje.
— Mi smo bili uspješni u nastavi na daljinu. Proveli smo anketu među učenicima, nastavnicima i roditeljima te se pokazalo kako se 94 posto njih potpuno ili djelomično snašlo u tome. Najveći izazov bilo je odvijanje nastave u realnom vremenu. Nismo je održavali od 8 do 14 sati jer svaki učenik nema svoje računalo pa smo im tako izašli u susret. Ove godine namjeravamo drukčije jer se kod prirodoslovnih predmeta lakše u pravom vremenu usvaja sadržaj. Svima koji su izrazili potrebu za kompjuterom smo im ih dali.
Online škola detektirala je učenike koji u razredu nisu pokazivali osobiti kapacitet. Na ovaj način su, a s obzirom da nisu imali publiku, došli do izražaja i poboljšali svoje obrazovne rezultate. Radili smo na platformi Teams te smo čak imali tim za kvalitetu koji je prepoznavao probleme i sugerirao kako ih popraviti. Svaki nastavnik platformu je unaprijedio svojim digitalnim sadržajem. No, djeci nedostaje socijalni kontakt – tumači Tolja.
A, upravo socijalni kontakt, odnosno praktičan rad segment je bez kojeg polaznici dubrovačke Turističke i ugostiteljske škole ne mogu dovršiti svoje srednjoškolsko obrazovanje. Zbog uvjeta na tržištu, odnosno epidemije koronavirusa te smanjenog broja uslužnih objekata, provođenje prakse, također je doživjelo nužnu prilagodbu. Kako bi se svim učenicima omogućilo pohađanje barem dijela, umjesto uobičajenih 26, ona je skraćena na 10 dana.
Naravno, ističe ravnatelj Antun Perušina, to nije dovoljan broj sati pa će se nadoknade vršiti u sljedećoj nastavnoj godini kroz kabinetske vježbe. Ona se pak priprema kao da će teći normalno. A ako COVID-19, međutim osujeti te planove, na Pločama su spremni za potpuno ili djelomično uvođenje online nastave. Ipak, napominje Perušina strukovne vještine se opet neće moći svladati virtualno. Direktna interakcija je ključna.
— Epidemija koronavirusa pokazala je koliko je posao nastavnika zahtjevan i potreban. Dosta stvari koje su inače oni obavljali, preuzela je obitelj. Nastavnici su se izuzetno dobro snašli, iskustva su brojna, ali ipak svi priželjkuju nastaviti raditi kako su navikli te su najproduktivniji. Tehnologija je ispred svih stavila izazove koje smo uspješno prevladali, no nadamo se kako u budućnosti to nećemo morati – zaključio je Antun Perušina.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 22. srpnja 2020.