Švicarska je ovog prosinca legalizirala novi način eutanazije. Riječ je o modernoj kapsuli naziva ‘Sarco’, što je skraćenica od sarkofag, a pomoću koje bi se, kako tvrdi njezin tvorac, australski doktor Philip Nitschke, osoba bezbolno i samostalno mogla ubiti za manje od minute. Stroj je to u kojem bi osoba mogla pritisnuti ‘pucu’ zbog čega bi se kapsula ispunila dušikom i kritičnim smanjenjem razine kisika dovela do smrti. Ova ideja rezultirala je polemikom u liječničkoj struci pa smo stoga razgovarali s troje dubrovačkih liječnika dr. Pavom Kostopečom, kirurgom na Odjelu za abdominalnu kirurgiju i transplantaciju organa na zagrebačkoj Kliničkoj bolnici Merkur, dr. med. specijalisticom anesteziologije Marijom Doršner, voditeljicom Odjela intenzivne njega Opće bolnice Dubrovnik te v.d voditeljem Odjela za kardiologiju u Općoj bolnici Dubrovnik Jerkom Ferri-Certićem, dr. med. specijalistom opće interne medicine, subspec. kardiologije. Dr. Pavo Kostopeč ističe kako je kod eutanazije riječ o procesu u kojem se aktivnim mjerama dovodi do prekida života.
Intencija je široka primjena
— Ovdje se radi o tome da netko aktivnim postupkom nekome dovrši život. Pitanje života i smrti i svih dodatnih pitanja koja se uz njih vezuju u svim kulturama su najosjetljivija pitanja i uvijek su dio ne samo medicinskih, već i vjerskih, filozofskih i opće ljudskih i etičkih rasprava u društvu i na neki način dijalog je oko toga kontinuiran nekada manjom, a nekada većom dinamikom. Za stav društva bilo bi poželjno kada bi se do jedne opće norme došlo što širim konsenzusom. Ne bi bilo dobro kada bi rješenje nametnuo jedan društveni autoritet. Proces je sveobuhvatan i u smislu trajanja i u smislu zahvaćenosti svih relevantnih društvenih subjekata. U zapadnoeuropskoj, tradicionalnoj civilizaciji koju više ili manje ipak možemo vezati uz kršćansku tradiciju, nije etično ni dopušteno u većini zemalja, sada imamo tu iznimku sa slučajem Švicarske, prekidati ljudski život. Ono što je posebno problematično u ovoj vrsti javne diskusije jest to što zagovornici eutanazije uvijek koriste situaciju teških kroničnih i neizlječivih bolesnika koji trpe veliku patnju i bolove ili s druge strane terminalne bolesnike i maligne bolesnike čiji je životni put definiran – oni su u terminalnoj fazi i samo je pitanje njezinog trajanja. S druge strane, intencija je zagovornika eutanazije da se to široko primjenjuje. Ide se čak do toga da ljudi bez patnji, kroničnih bolesti koje bi im trajno narušile i onemogućile kvalitetu života, proizvoljno mogu ići u proces eutanazije, tj. dokidanje svog života. To mi je neprihvatljivo i to je jedan dosta manipulativan prostor kada se koristi krajnja situacija da bi se nešto poopćilo na puno širi broj ljudi i situacija – ističe dr. Pavo Kostopeč.
Ne mislim da imam pravo biti okidač
Dodaje kako nije lako gledati čovjeka u teškim bolima kao ni onoga u terminalnoj fazi kako se muči. Međutim, naglašava, takva se situacija ne smije koristiti kako bi se eutanaziju primijenilo na jedan općeniti društveni stav.
— Što se tiče liječničke pozicije, u tradicionalnoj Hipokratovoj zakletvi liječnik priseže riječima ‘prisežem da nikada nikome niti kada bi me molio neću dati smrtni otrov niti mu za nj dat’ savjet’. Današnja Hipokratova zakletva doživjela je puno promjena kroz povijest te je 1948. u Ženevi usvojena ona po kojoj liječnici danas prisežu. U njoj stoji da liječnik ‘neće nikada napraviti ništa što je protivno humanim zakonima’. Zagovornici eutanazije tu će naći svoj prostor te će reći da je eutanazija human čin. Kao liječnik, u odnosu u kojem sam od početka motiviran i učen da čuvam život i smanjujem bol i patnju čovjeka, i sa strane svojih opće ljudskih uvjerenja, u konačnici i vjerna svoj odgoj, ali i na liječnički poziv skih osjećaja, nikada u takav postupak ne bih ulazio ni na način da bih donosio odluku niti da bih provodio odluku kao netko u struci. Ne mislim da imam pravo biti onaj okidač koji će na osnovi ne znam kakvih unešenih podataka donijeti odluku treba li neki život od sutra egzistirati ili ne – mišljenja je dr. Kostopeč.
Na pitanje je li se ikada našao u situaciji da ga je neki pacijent u teškom stanju zatražio eutanaziju ili odbio liječenje koje bi mu moglo spasiti život, dr. Pavo Kostopeč odgovara kako se jedino susreo sa situacijama da bi pacijent znao odbiti neki medicinski postupak koji bi mu povećao šanse za produljenje života i za poboljšanje kvalitete života.
— Vrlo je važno razumjeti i da liječnici imaju različite situacije. Primjerice, pacijentima koji su definitivno terminalni i kojima više ne možemo dobiti više nikakvu kvalitetu ili produljenje života, ne radimo reanimaciju. Ali, velika je to razlika, tu ne poduzimamo tehničke mjere održavanja života koji sam po sebi ne može egzistirati, ali ne radimo aktivno prevođenje nekoga iz života u smrt ako ta osoba može egzistirati bez obzira na okolnosti. To je ogromna razlika. Ovo je liječniku sasvim prihvatljivo kada se jednostavno više ne može izboriti za život pacijenta – podcrtava dr. Kostopeč.
Uklanjanje odgovornosti
— Neprihvatljivo mi je dati nekome aktivno sredstvo da bih mu dokinuo život. Što se tiče te kapsule u Švicarskoj, osoba bi trebala potpisati neke papire pa sama ući u kapsulu i odraditi postupak. Iskorak je kod kapsule napravljen u smislu da je izumitelj išao s tehničkim rješenjem u kojem taj netko tko si želi dokinuti život to radi sam. Tako je maknuta odgovornost ne samo s liječnika nego bilo koje druge osobe koja bi bila tehnički uključena u to. To je njegov doprinos. Ali, čak i kad bi mi na neki način razmatrali tu mogućnost, uvjeravam vas da maligni bolesnik u teškim bolovima ne može ući u tu kapsulu i sam si to uključiti. Očito se radi o tome da je kapsula planirana za ljude koji žive normalan život, a htjeli bi ga dokinuti. Kakvo bismo mi bili društvo ako bismo postupak euztanazije dopustili da ga ljudi sami sebi izvrše? Koja je razlika između te odluke i samoubojstva? Ja je ne vidim. Samoubojstvo se po pravnoj osobi tretira kao ubojstvo – oduzimanje života bilo svog ili tuđeg. Drugo, i kada bismo tehnički išli u smjeru da se takav nekakav proces dopusti, to je odluka nakon koje više nema povratka. Kako dopustiti nekome da u nekom svom hiru ili trenutku donese bilo koju odluku za svoj život nakon koje više nikada nema povratka? Meni je to u potpunosti strano i prihvatljivo. Nek to bude predmet javne rasprave, s time nemam problema, ali čvrsto vjerujem da to nikada neće dohvatiti onu kritičnu razinu javne rasprave koja bi mogla polučiti promjenu sadašnje norme, a to je da eutanazija ne postoji kao medicinski ni etički postupak u hrvatskom društvu. Vjerujem da ćemo ostati u ovim okvirima – naglašava dr. Pavo Kostopeč.
Ljudi uvijek žele život
Dr. med. specijalistica anesteziologije Marija Doršner, voditeljica Odjela intenzivne njega Opće bolnice Dubrovnik ističe ako po zakonskoj regulativi u Republici Hrvatskoj eutanazija apsolutno nije dozvoljena. Dodaje da naše zakonodastvo ne samo da ne predviđa tu mogućnost, već je, dapače apsolutno zabranjuje.
— Radi se o izuzetno bitnom etičkom pitanju te se kao i kod svih tako bitnih etičkih pitanja tu treba poslušati ljude koji su u toj struci. To ne može biti odluka jedne struke kada je riječ o tako ozbiljnoj temi. Osobno kao liječnik anesteziolog protiv sam eutanazije i mogu reći da po svom dugogodišnjem iskustvu rada u jedinici intenzivnog liječenja da se još nisam susrela sa zahtjevom pacijenta za nečim takvim. Ljudi i u izuzetno teškim stanjima uvijek žele živjeti. Radim na anesteziji nekih 20-ak godina i koliko god sam sretala ljude u raznim teškim situacijama, nije to od nas zatražio nijedan pacijent ni član njegove obitelji. Nekad su ljudi izloženi velikim patnjama i teškim situacijama, ali žele ipak živjeti. Nismo imali čak ni nekoga tko bi odbijao liječenje ili ne bi želio pokušati dalje. Svaka zemlja vjerojatno ima svoju regulativu po pitanju eutanazije. Odgovori kao i na sva druga etička pitanja, nisu jednostavni – ističe dr. Marija Doršner te podcrtava kako u drugm zemljama prevladavaju drukčiji načini života i razmišljanja, ali kako je hrvatski narod još uvijek takav da je za život.
V.d voditelja Odjela za kardiologiju u Općoj bolnici Dubrovnik Jerko Ferri- Certić podsjeća kako ideja autanazije potječe još od stare Grčke te priznaje da se prvi put s njome u životu susreo u Nizozemskoj gdje je ta praksa već odavno etablirana.
— Tamo smo imali slučaj jedne mlade osobe s malignom bolesti u terminalnoj fazi. Imala je jake bolove i okupila je svu bližu obitelj oko sebe, oprostila se od njih i dobila je injekciju. Bio sam tome prisutan. To mi je bio određeni šok. Poslije toga bio je sprovod te mlade osobe – prisjeća se dr. Ferri-Certić.
— Mi smo inače jedna generacija koja je educirana u suprotnom smjeru – da spasimo život, produljimo ga i učinimo ga kvalitetnijim. Često u našim jedinicama intenzivnog liječenja primamo ljude visoke dobi s nizom bolesti te u startu vidimo da je njihova šansa da prežive gotovo nikakva. Te ljude ipak stavimo na sve moguće aparate koje imamo, potrošimo na to puno novaca jer im želimo dati i onu minimalnu šansu koja postoji da prežive. Ovo je jedna tradicionalna sredina. Nemam negativan stav prema tome, ali mi smo starija škola koja nikada nije puno čula o eutanaziji i nismo u tom smjeru educirani. Struka i specijalnosti koje su bliske toj problematici trebale bi provesti raspravu i dati smjernice da se o tome razgovara i promišlja. Ovo je nešto novo i ima svoje prednosti – zaključuje dr. Jerko Ferri-Certić.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 15. prosinca 2021.