U Dubrovniku je tijekom veljače boravilo 92 posto više gostiju nego protekle godine u istom razdoblju. Kad se govorilo o našoj rekordnoj veljači, stupce nacionalnih medija ‘punile’ su vijesti o padu turističkih rezervacija za sezonu 2019. u cijeloj Hrvatskoj. No, iako se ovaj podatak tiče većinom poslovanja putničkih agencija, stvorena je panika, pogotovo među privatnim iznajmljivačima.
Kao razlozi se navode usporena ili smanjena potražnja i povećana ponuda konkurentskih država. Tako su hotelski kapaciteti, prema riječima predsjednika Udruge putničkih agencija pri HGk Boris Žgomba, za sada slabije popunjeni na razini cijele 2019. godine.
— Zaostatak dosadašnjeg bukinga kod hotela u odnosu na isto vrijeme lani manji je nego što je to u privatnom smještaju i kampovima – rekao je Žgomba.
Dakle, prema svim najavama, ‘boom’ turističkih rezervacija koje smo doživjeli protekle tri godine, neće biti prisutan i u ovoj, dok vrijeme intenzivnijeg bukiranja tek dolazi, ali i izraženijih ‘last minute’ rezervacija. Nino Dubretić, vlasnik agencije Direct Booker tvrdi drukčije. Ističe kako su gosti putem Interneta i tijekom prijašnjih godina rezervirali smještaj u ‘zadnji tren’ te kako se u ovoj cijeloj situaciji stvara kriva interpretacija.
— Predviđanja o padu rezervacija isključivo se odnose na putničke agencije. Pad rezervacija u putničkim agencijama ne odnosi se na cjelokupno tržište. Gosti su i prošle godine kasno ‘bookirali’. Jesu li podaci pouzdani? Oni su sto posto pouzdani i točni, međutim odnose se na jedan mali dio tržišta koji je konstatno u padu. Svi su u zabludi ako misle da se govori o cijeloj sezoni u 2019. godini – govori nam Dubretić.
Da je ovo vijest iz 1999. ili 2003. godine, ona bi bila alarmantna jer su tad putničke agnecije držale cijelo tržište. Ili iz 2009. godine kad se već počelo putovati online, rekao bi Dubretić da je to normalno jer se okreću takvom tipu putovanja zbog čega putničke agencije moraju imati lagan pad.
— No, opet ističem, one su konstantnom padu već zadnjih deset godina. Danas čine jedan mali dio tržišta. Tako da ovo zapravo nije velika vijest – naglasio je. Govori se o manjem broju rezervacija, ali s druge strane turističke zajednice i Hrvatska gospodarska komore nemaju točne informacije o broju rezervacija s Booking coma, Airbnb ili nekog trećeg kanala, ‘što znači kako ne znaju broj rezervacija za 2019. godinu većine tržišta, a to su upravo online kanali. Broj online rezervacija ne pada, nego raste, a pravu sliku ćemo dobiti na kraju sezone kad se gosti prijave u eVisitor. Jedino tada ćemo saznati pravu brojku jer niti nijedna stranica za online rezervacije ne šalje broj rezervacija turističkim zajednicama ili Hrvatskoj gospodarskoj komori – naglašava.
Nema mjesta za brigu
Tvrtka Direct Booker drži od 20 do 30 posto privatnog smještaja u županiji i prisutni su u svim dijelovima Hrvatske. Iznajmljivači koji rade s Direct Bookerom imaju veći broj rezervacija, a njen vlasnik ne predviđa pad nego ističe kako nas očekuje rekordna sezona.
— Veljača je jedini službeni podatak broja online rezervacija. Ako je ona u porastu, to je naznaka da će i svi ostali mjesec rasti. Možda će neki mjesec pojedinačno podbaciti. No vjerujem, kako će, kako se i dosad pokazalo, sezona biti preslika našeg poslovanja – ističe.
Govori dalje kako nam kvaliteta nije ‘pala’ jer, kako ističe, turistička ponuda Dubrovnika stalno raste, a obnavljaju se i postojeći kapaciteti.
— Može li bolje, naravno da može. Ogroman kapital se slijeva u turizam i vraća se u određenom obliku, kroz stvaranje nove ponude i podizanje kvalitete iznad postojeće – rekao je i zaključio na temelju svega: -Nema mjesta za paniku.-
Za stanje po pitanju rezervacija, pitali smo i dubrovačku agencija ‘Hedera Estate’. Na temelju podataka koje imaju, četvrti i peti mjesec su ‘jači’, odnosno već sad imaju više rezervacija nego protekle godine. No, srce im sezone trpi manji pad.
— Imamo 1 do 2 posto manje rezervacija. Ali mislimo kako će se špica sezone popuniti jer znaju doći dosta kasnije rezervacije. Nema mjesta za brigu – rekao nam je Hrvoje Žuvela, voditelj prodaje i marketinga u Hedera Estate. Kao problem smanjenog broja rezervacija ističe podizanje cijena noćenja, a apartmana je svake godine sve više, odnosno konkurencija je jača. Potebno je ulagati više kako bismo mogli podići cijene i biti konkurentniji te pratiti tržište – ističe Žuvela.
O ‘kasnim’ rezervacijama o kojima govore predstavnici obje agencije, oglasio se nedavno i ministar Gari Cappelli. Govori kako se ne radi o dramatičnoj situaciji, nego gosti čekaju ‘last moment booking’ zbog najave kako će recesija u drugim državama dovesti do snižavanja cijena. Poručuje da budemo strpljivi i da se trebamo dokazati kvalitetom, a ‘ne snižavanjem cijena’.
POVEĆAN PAUŠAL – Manje iznajmljivača?
Od ove sezone paušal za dubrovačke privatne iznajmjivače iznosit će 700 kuna. Gradonačelnik Mato Franković najavljuje povećanje na 1500 kuna od iduće sezone, i to samo za povijesnu jezgru. Hoće li privatni iznajmjivači odustati od ovog unosnog biznisa, Nino Dubretić ističe kako neće. No, naglašava njihov i ne tako privilegiran položaj.
— Povećani paušal nije naveo ljude na odustajanje od iznajmljivanja svojih smještajnih kapaciteta. Kod iznajmljivača postoji DM efekt. Kad uđeš u DM (drogeriju), želiš kupiti samo jednu stvar, a na kraju napuniš korpu i na kasi se iznenadiš cijenom. Naime, kod iznajmljivača, kad govorimo o paušalu i o svemu što mora plaćati, nije riječ o malom iznosu. Kad se zbroji sve, od PDV-a na agencijske provizije, turističke članarine, radi se od oko 7 posto cijelog prometa. Ljudi koji su u sustavu PDV-a, koji iznosi 13 posto, to je ekvivalentno brojci 9 posto od bruto prometa. Nisu baš iznajmljivači privilegirani, što se rijetko spominje – ističe Dubretić.
Recesija u SAD-u
Mladi dubrovački ekonomist Stjepan Srhoj proteklog je mjeseca u članku u DuListu iznio, među ostalim, svoja predviđanja za sezonu i istaknuo tri ključna faktora. Prvi je da sve one brzorastuće građevinske tvrtke nešto grade, a pretpostavi li se da dio tih objekata zapravo predstavljaju smještajne jedinice za turiste, dolazi se ‘do zaključka o rastu ponude smještajnih jedinica za turiste’.
— Drugo, recesija je nedavno počela u Italiji, što i nije toliko strašno za Dubrovnik, zbog magnitude i vremenskog trajanja recesije te udjela Talijana u broju gostiju u Dubrovniku. Međutim, moguća recesija u Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji, Australiji i Njemačkoj je od izrazite važnosti za Dubrovčane. Recesija znači i pad kupovne moći državljana tih zemalja, a kada imate manje novaca smanjujete potrošnju na luksuzna dobra pa tako i na turistička putovanja. Razvoj makroekonomskih događaja u zemljama odakle dolaze naši turisti bi se trebao pratiti s pažnjom. Treći moment je buđenje konkurentskih destinacija u Španjolskoj, Grčkoj ili Turskoj, koje nude jeftiniji sadržaj dobre kvalitete. Dakle, s jedne strane raste broj smještajnih jedinica, a s druge strane se nazire moguća recesija u zemljama odakle dolazi najveći dio naših gostiju uz buđenje konkurentskih destinacija. Pod pretpostavkom da se tako nastave razvijati događaji, doći će do pada cijena noćenja za turiste, što će smanjiti profite u turističkom sektoru, pa i optimistična očekivanja poduzetnika, a zatim će ‘kihnuti’ građevinski sektor. Nažalost, u recesiji, oni koji najviše pate nisu bogati, nego oni siromašni i oni koji žele postati bogati – napisao je u članku Srhoj.
Turistička veljača bila je iznad svih očekivanja, najave za predsezonu su dobre, rezervacije će doći malo kasnije… Na temelju svega, zasad nam dobro ide i nema mjesta za paniku. No, prema svemu sudeći, na kvaliteti se – mora raditi.