Prometne gužve i nedostatak parkirnih mjesta svakako su među većim problemima s kojima se susreću stanovnici Gradskog kotara Ploče iza Grada. To je posebno izraženo kad krene sezona pa su zakrčenja u prometu, čekanje u kolonama te dugotrajna potraga za parkirnim mjestom svakodnevica ovog dijela grada. Tome svakako treba pridodati i prorijeđeni vozni red Libertasovih linija, na što stanovnici preko svog kotara apeliraju već neko vrijeme. To su, između ostalog, istaknuli i na ovogodišnjem Zboru građana, a problematika je aktualizirana i na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća tijekom rasprave o novom prometnom režimu oko Grada.
– Planirana zabrana dodatno će povećati potražnju za uslugama Libertasa. Postoji određeni nedostatak ljudskih resursa što će uz ovo ograničenje dovesti do daljnjeg smanjenja kapaciteta usluge, odnosno kad se sve ovo implementira, bit će veliki pritisak i na one linije koje već postoje na ovome području – iznijela je u svojoj raspravi vijećnica Srđ je Grad Petra Marčinko te pitala kada će početi voziti linija 8a te kada će Libertas pojačati vozni red ‘petice’ i ‘osmice’.
– Ova drastična mjera, ako se stavi na jedno nepripremljeno stanje, u smislu javnog prijevoza, dovest će dodatno do izoliranja ovog područja – mišljenja je vijećnica koja je naglasila kako već danas, sredinom svibnja, djeca kasne u školu, građani su paralizirani u prometu, a u Libertasove autobuse se ne može ukrcati.
Banovac: Obećano nam je
Da se nešto mora napraviti po pitanju autobusnih linija koje Gradski kotar Ploče iza Grada povezuju s ostatkom grada, smatra i predsjednik Vijeća ovog kotara Đani Banovac koji za DuList naglašava kako je više puta bio na sastanku u Libertasu.
– Obećano nam je, ali jedini problem je u broju vozača koje Libertas trenutno ima na raspolaganju. Prihvaćam to kao činjenicu, ali ću inzistirati na tome čim se broj vozača poveća. Pratimo razvoj događaja. Čim budemo vidjeli da se stanje nije vratilo na ono još i prije korone počet ćemo prozivati. Tko god radi, ima probleme s djelatnicima, i dnevne probleme koji nas sve muče, ali u ovoj godini pogotovo s novom regulacijom prometa oko Grada treba stvari vratiti na staro – smatra Banovac. Ponavlja kako prihvaćaju činjenicu o manjku vozača, no smatra kako bi Grad trebao biti okrenut svojim građanima te da pred Libertas nije stavljen prevelik teret s njihove strane.
– Znamo kako ćemo se za to izboriti i znamo što nam treba. Treba nam barem povrat na ono što smo imali u prijašnjem razdoblju, da je broj petica adekvatniji te da vozni red vikendom ne bude takav da se građani osjećaju napušteni od svih – ističe Banovac te dodaje kako stanovnicima ovog gradskog kotara treba i nova linija 8a koja bi im itekako pomogla. Ona bi vozila oko ‘Duba’ preko Ilijine glavice i Zagrebačke na Viktoriju pa preko Ploča do Pila i dalje prema predjelu ispod Duba. Inače, ovu kružnu liniju najavio je i gradonačelnik Mato Franković na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća.
– Očekujemo da će nova regulacija prometa izazvati potrebu za novim linijama i upravo bi linija 8a bila pravo rješenje te ‘win win’ situacija i za naše goste i za nas građane – dodaje Đani Banovac.
Ovdje svakako treba podsjetiti kako je vozni red petice ‘srezan’ još 2019. godine. Tada se, naime, odlučilo kako ova linija neće voziti subotom, nedjeljom i blagdanima. Izazvalo je to veliko ogorčenje stanovnika ovog gradskog predjela. Petica danas s Viktorije ima samo šest polazaka dnevno te i dalje ne prometuje vikendom te blagdanima! Također ne možemo ne podsjetiti kako se o novoj, kružnoj liniji govori već neko vrijeme, a čak smo u siječnju 2022. svjedočili i testnim vožnjama na ovoj relaciji i to električnim mini autobusima.
– Nastojimo sa svim gradskim komunalnim poduzećima biti partneri. Saslušamo što objektivnije drugu stranu te damo naš set prijedloga i zahtjeva. U studenom ću biti na pola ovog mandata, a inzistirao sam na tome da u ovom prvom dijelu ono što smo istaknuli kao probleme trebamo riješiti. To će mi biti prvi fokus na kojega ćemo se pozivati i gradski kotar, i ja osobno, a pozvat ćemo i građane da se uključe. Kad se grupa građana organizira i to predloži ima nekakvu drugu težinu nego kad se igramo ‘ping ponga’ s našim rješenjima i potrebama – iznosi nam Banovac.
Novih 30-ak parking mjesta
Osim prometnog zagušenja, jedan od problema, istaknuli smo uvodno, tiče se nedostatka parkirnih mjesta. Stoga mnoge vjerujemo veseli vijest o novih 30-ak mjesta u Ulici Bruna Bušića. Vezano je to uz projekt uređenja dječjeg igrališta, kojega su građani predložili prošle godine kroz participativno budžetiranje. I igralište i parking uredit će se na gradskoj parceli, a kroz ovu godinu, govori nam Đani Banovac, trebala bi biti završena projektna dokumentacija te dio potpornih zidova. Provedene su čak i dvije akcije čišćenja terena.
– U izradi je projektna dokumentacija koja će dati izgled budućeg igrališta i očekujemo da će u ovoj godini ona biti riješena te dio potpornih zidova i utrošeno 120 tisuća eura koliko je predviđeno participativnim budžetiranjem – objašnjava nam predsjednik Vijeća GK Ploče iz Grada, kojeg smo pitali i o novim parking mjestima.
– To će biti prva nova mjesta koja će se napraviti na Pločama u zadnjih 30, 40 godina u suradnji Grada i kotara. Dali bismo ih na upravljanje Sanitatu putem PPK kartica. To je samo početak plana da se cijela ta ulica od Bikersa napravi uljuđenijom, da ne govorimo o Ulici Ante Topića Mimare. Ne možemo ljudima stavljati restrikcije ako im nešto nismo ponudili – smatra Banovac te dodaje kako će ta nova parkirna mjesta ljudima itekako puno značiti.
Što je s garažom u Zlatnom potoku?
Stigli smo i do garaže u Zlatnom potoku koja se također nametnula kao jedan od prioriteta. I o ovom se projektu priča već neko vrijeme, no da bi se garaža koja bi zadovoljila potrebe ovog naselja mogla izgraditi, potrebno je mijenjati prostorno-plansku dokumentaciju. Treba mijenjati odredbu prema kojoj garaža mora sa svake strane biti odmaknuta 4 metra, što bi itekako limitiralo njenu veličinu te postavilo pitanje isplativosti.
– Ona je neostvariva ako ne može zadovoljiti one potrebe da u njoj bude 60-ak mjesta, što je uz sadašnje odredbe GUP-a i PPU-a irealno. Čekamo javnu raspravu za izmjene i dopune prostornih planova kako bismo naš zahtjev još jednom pokrenuli budući da nam je rečeno kako će se taj naš prijedlog podržati – objašnjava nam naš sugovornik te napominje kako bi se garaža gradila javno privatnim partnerstvom. Grad bi, naime, dao zemljište, izradio projektnu dokumentaciju te oslobodio građane komunalnih davanja, a oni bi kroz udrugu garažu sami izgradili.
– Tih 60-ak mjesta u garaži bi značilo jako puno za rasterećenje puta Zlatni potok. Na taj bismo način mogli imati barem jednu stranu ulice za nogostup, a osigurao bi se i normalan dolazak vatrogasnih vozila te vozila hitne pomoći. Parkirna mjesta mogla bi se označiti kao PPK mjesta tako da se tu ne mogu parkirati ljudi kojima tu nije mjesto – iznosi dalje.
Novi režim prometa
Za kraj smo ostavili komentar i reakcije na novu prometnu regulaciju koja nas očekuje već 1. rujna. —Ljudi misle da to trebamo regulirati na jedan način. Dat će priliku ovom prijedlogu, pogotovo što se to predstavlja na način da je riječ o testnoj fazi. Ako ćemo mi svi moći sudjelovati u tome što je dobro, a što nije kako bi se testni problemi riješili do trenutka kad se počne s penalizacijom, mislim da je dobar put. Ovo stanje danas je neodrživo. Naša kvaliteta života je ispod razine onoga što bi trebao imati građanin grada Dubrovnika. Odsječeni smo od drugih dijelova grada, da nemam motor, ne bih se mogao baviti ničim realnim, jer ne možeš s jednog kraja do drugog doći za 45 minuta kad se Zagrebačka i krug oko vatrogasaca zakrče. Stojimo u koloni, čekamo, a sad su se tu pojavili i kamioni s Argentine koji dodatno usporavaju cijeli ionako usporen krvotok puta tako da mislimo da je regulacija nešto što nam treba. Manje više svi kažu kako je ovo nedopustivo stanje te smatraju da ga treba pokušati napraviti boljim. Ne govorim da je ovo savršeno što se napravilo, gledam na to kao na test, odnosno smjer da se počinje taj problem stavljati u fokus. Ako riješimo 10 posto od ovoga čega smo se dotaknuli u našem razgovoru, već ćemo živjeti 10 posto bolje što nam je puno u ovom trenutku kad mislimo da smo iza Grada u svakom pogledu – zaključuje naš sugovornik.