Pandemija koronavirusa donijela je velike promjene u funkcioniraju svih segmenata svakodnevnog života pa tako i, među ostalim, komunalnih tvrtki poput dubrovačke Čistoće koja je od proteklog četvrtka ukinula odvoz komunalnog miješanog otpada, zatvorila reciklažna dvorišta ‘Pod Dubom’, u Mokošici i Čibači, a zatvorila je i sve javne zahode. Međutim, pojedinim našim sugrađanima još uvijek teško ‘pada’ prilagodba na novonastale okolnosti pa se tako ne drže svi uputa koje je odredila Čistoća kako bi odvoz otpada funkcionirao što normalnije u izmijenjenim okolnostima. Tako se unatoč činjenici da Čistoća sada ne može odvoziti glomazni otpad, po pojedinim dijelovima grada mogu vidjeti prizori pretrpanih kontejnera i to upravo glomaznim otpadom. U ovo vrijeme kada se preporuča svima da ostanu kod kuće i pripaze se kako se koronavirus ne bi dalje širio, mnogi su se Dubrovčani ‘uhvatili’ većih radova po kući te se ‘rješavaju’ i krupnog otpada. Izbacuju tako pored kontejnera stare madrace, šut, metalne šipke… Ipak, za sve njih, direktor Čistoće Marko Iveković uputio je jasan apel.
— Molim građane za odgovorno ponašanje u ovom kriznom razdoblju gdje je najvažnije osigurati redovni odvoz miješanog komunalnog otpada. Siguran sam da se svi mogu suzdržati od izbacivanja glomaznog otpada na određeno razdoblje te molim malo suosjećanja za zaposlenike Čistoće na terenu, koji će biti tu svaki dan, ali smatram nepotrebnim opterećivati naš sustav i s glomaznim otpadom u ovakvim trenutcima – naglasio je za DuList Iveković.
Prilagođen sustav rada
Čistoća je uvela nešto drukčiji sustav rada zbog kojeg ujedno imaju i smanjen broj djelatnika. Upravo je i samo to razlog više zbog kojeg im se u ovakvoj situaciji opće pandemije ne bi trebalo zadavati dodatnog posla.
— Organizirali smo svoje funkcioniranje sukladno uputama Nacionalnog stožera civilne zaštite RH. Zaposlenici Operativnog sektora su podijeljeni u dvije smjene na način da A smjena radi 14 dana dok smjena B je doma i ne dolaze na posao. Na taj način je maksimalno ispoštovana uputa o što manjem socijalnom kontaktu među zaposlenicima. Zaposlenici smjene koja trenutno radi počinju svoje radno vrijeme u razmacima od 10 minuta i na taj način se također smanjuje grupiranje zaposlenika. Većina zaposlenika zajedničkih službi je upućena na rad od doma dok je u kancelarijama broj ljudi sveden na neophodni minimum – istaknuo je Iveković dodavši kako unatoč smanjenju broja zaposlenika na terenu i njihovom podjelom u dvije smjene nastavljaju s odvozom otpada prema njihovom dosadašnjem rasporedu tako ekipe na terenu rade dok se sav otpad ne prikupi. Iveković je naglasio kako to može izazvati promjene u satnicama odvoza u nekim dijelovima Grada, ali da će sav otpad biti odvezen. Svi zaposlenici na terenu, dodao je direktor ove komunalne tvrtke, opremljeni su zaštitnim maskama, a uz radne podijeljene su im i gumene jednokratne rukavice kao i gelovi za suho pranje ruku dok su na terenu. Uz to u svim prostorijama Društva postavljeni su dodatni dozatori sa sredstvima za održavanje higijene ruku.
Što s otpadom osoba u samoizolaciji?
Na naše pitanje postoji li neki poseban protokol za odlaganje i odvoz otpada osoba koje su u samoizolaciji te kako se on dalje tretira s obzirom na potencijalnu opasnost od zaraze, Iveković je odgovorio kako ‘ne postoji poseban protokol za odvoz otpada osoba u samoizolaciji, već je apelirao na sve građane o potrebi odlaganja otpada u dobro zavezanim vrećicama’.
— Kako je svima već poznato virus može preživjeti na različitim materijalima i nekoliko dana pa samim pravilnim odlaganjem u zavezanim vrećicama smanjujemo mogućnost zaraze – rekao je.
Inače, ovakvo postupanje u skladu je sa smjernicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Prema njima, svi otpatci poput papirnatih maramica ili u slučaju čišćenja, jednokratnih krpa, moraju se odložiti u jednokratne vrećice za smeće. Takvu vrećicu potrebno je zatim staviti u još jednu vrećicu, čvrsto zavezati i držati odvojeno od drugog otpada. Takav otpad treba ostaviti sa strane barem 72 sata prije nego što ga odložite u zajednički vanjski kontejner. Drugi kućni otpad smije se odlagati kao i inače.
Pitali smo direktora Čistoće i kako će cijeli sustav odlaganja i odvoženja otpada funkcionirati u slučaju da bi Dubrovnik bio stavljen pod karantenu, a kratko nam je odgovorio kako bi tada svoje funkcioniranje prilagodili i uskladili sa smjernicama Nacionalnog stožera civilne zaštite.
MUKE PO GLOMAZNOM OTPADU U Župi kazna od pet tisuća kuna
U Župi dubrovačkoj još je veći problem odlaganja glomaznog otpada unatoč tome što ga se trenutno ne može odvoziti. Zato iz Stožera civilne zaštite ove općine mole sugrađane da se suzdrže od odlaganja glomaznog otpada na odlagalištima.
— Svima Vam je poznato da sve službe rade u otežanim uvjetima te da je na snazi zabrana odlaganja glomaznog otpada. Naše Komunalno društvo vlastitim snagama uz ogromne napore raščišćava sva odlagališta i uklanja glomazni otpad. Nažalost zbog ove situacije i Čistoća Dubrovnik uz velike napore radi u jednako otežanim uvjetima, a kapaciteta za odlaganje, sortiranje i odvoz glomaznog otpada više jednostavno nema dok se stanje ne normalizira. S ozirom da još uvijek sva odlagališta nisu u sustavu video nadzora molimo sve građane da slobodno prijave neodgovorne pojedince jer nažalost krajnja mjera je i novčano kažnjavanje, tj. prekršajni nalog u iznosu od 5.000,00 kuna – naglasili su iz župskog Stožera.
I KONAVOSKA ČISTOĆA RADI PREMA SMJERNICAMA ‘Nema odlaganja ni odvoza glomaznog otpada’
Čistoća i Zelenilo Konavle također je prilagodila svoj rad prema smjernicama Nacionalnog stožera civilne zaštite. Reciklažno dvorište u Popovićima skratilo je svoje radno vrijeme od 6 do 12 sati te se stanovništvu ne dopušta odlaganje otpada izvan navedenog vremena. Također, suspendirana je i mogućnost odvoza glomaznog otpada s kućnog praga po pozivu građana.
— Još jednom pozivamo sve sumještane da s ciljem potencijalnog sprječavanja širenja zaraze budu posebno oprezni i da se pridržavaju mjera prevencije – istaknuli su iz konavoske Čistoće.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 25. ožujka 2020.