Osim što im je uveo moratorij na broj stolova i stolica, gradonačelnik Mato Franković pred ugostitelje je postavio još jedan. Ovog puta riječ je o mastolovcima koje će svi oni koji žele imati javne površine u zakupu morati ugraditi do 2021. godine. Naime, gradonačelnik je rekao kako će ugostitelji ili ugraditi mastolovce ili javnih površina neće biti. Dobit će se rok prilagodbe, rekao je tada, od godinu dana i tko ne bude imao mastolovce neće imati javnu površinu. A otkad počinje rok za prilagodbu?, pitali smo Gradsku upravu.
— Rok prilagodbe počinje teći od 1. siječnja 2020. kada se sklapaju novi ugovori na razdoblje od pet godina – navode iz Grada Dubrovnika. Ovdje svakako treba spomenuti kako čak 70 posto ugostiteljskih objekata danas nema ugrađene mastolovce, što je značajan postotak. Nepostojanje mastolovaca uzrokuje ozbiljne probleme sustavu za zbrinjavanje otpadnih voda.
— Nakon što se voda koja u sebi sadrži masti ili ulja ispusti u odvodni kanal ili cjevovod dolazi do skrućivanja i zaustavljanja protoka – ističu iz Vodovoda Dubrovnik za DuList. Nažalost, kako dalje navode, obzirom da većina ugostiteljskih objekata nije ugradila mastolovce, morat će se ponovno očistiti 30 metara (već očišćenog) kanala u kanalizacijskoj mreži u povijesnoj jezgri. Naime, u proteklih godinu dana Vodovod je dva puta čistio tu istu dionicu kanala. Riječ je o dionici koja se nalazi ispod Orlandova stupa.
— Međutim ovaj će put to biti znatno jednostavnije izvesti jer u njemu nema pijeska i mulja koji su donedavno bili tamo prisutni u velikim količinama – naglasili su iz Vodovoda.
Točan datum početka izvođenja radova nismo dobili, samo da se očekuje tijekom iduće godine.
Sporedne ulice se ‘rješavaju’
Zbog navedenog problema, Vodovod često obavlja radove čišćenja gravitacijskih kanala odvodnje sporednih ulica u povijesnoj jezgri dijelom preventivno, a dijelom zbog hitnosti izazvane potpunim zastojem protoka kanala. Ulice Lučarica, Marojice Kaboge, Miha Pracata, Između polača, Široka, Vara, Đorđićeva, Čubranovićeva, Zlatarićeva, Iza Roka, Prijeko te sve klončine koje gravitiraju ulicama Prijeko, Pobijana i Bunićevoj poljani su ulice u kojima je Vodovod u zadnjih godinu dana imao makar jednu intervenciju na otklanjanju nečistoća. Neke od ulica (npr. nedavno Getaldićeva) su zbog kritičnog stanja temeljito očišćene. ‘Vodovod ulaže dodatne napore da ovakve intervencije nemaju utjecaj na intenzivan turistički život grada pa se radove, kad god je moguće, organizira u noćnim ili ranojutarnjim satima, a sve to naravno, proizvodi i veće troškove’, govore nam.
Ukoliko se tijekom intervencije pojavi potreba za otvaranjem pločnika radovi se moraju usuglasiti s Konzervatorskim odjelom koji izdaje dozvolu na osnovu podnesenog zahtjeva, a što oduzima dragocjeno vrijeme i dodatno otežava sam proces čišćenja. Pri takvim zahvatima moraju angažirati i kooperante specijalizirane za određene vrste poslova i s odgovarajućom opremom za rad u odvodnim kanalima koji su ujedno i kulturna doba, a to stvara određene troškove. Tako je, na primjer, za proces skidanja i vraćanja pločnika ili radove na povijesnom sustavu odvodnje potrebno angažirati tvrtke koje ispunjavaju uvjete za obavljanje radova na kulturnoj baštini.
— Vodovod je prošle godine imao oko 450 tisuća kuna troškova vezanih uz takve intervencije, pored radova koje su odradili djelatnici Vodovoda – ističu iz ove gradske tvrtke.
Zanimalo nas je i kolika je okvirna cijena mastolovca.
— S obzirom da su, uz ostale detalje, vršni protok vode ili broj obroka ugostiteljskog objekta mjerilo za određivanje kapaciteta mastolovca o kojima će ovisiti i konačna cijena, okvirna cijena za komercijalni mastolovac od 100 litara ugrađen ispod sudopera u gradskom restoranu bi bila oko 6 tisuća kuna – ističu. Inače, Vodovod neće uvjetovati ugradnju određenog tipa ili proizvođača, ali moraju se poštivati norme za odabir odgovarajućeg uređaja. Vodovod savjetuje vlasnicima ugostiteljskih objekata da se obrate specijaliziranim tvrtkama koje će im dimenzionirati uređaj na osnovu proračuna.
— Takav proračun vrši ovlašteni projektant, a on se radi na bazi dnevnog broja korisnika usluga gastro objekta ili dnevnog broja pripremljenih obroka te vršnog protoka kuhinjskih voda. Za svaki uređaj korisnik mora dobiti certifikat o zadovoljavanju zakonskih propisa, a sam uređaj treba biti u skladu s normom EU EN 1825 – zaključuju.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuList-a, 16. listopada 2019.