Da će fiskalizacija i njeno uvođenje od 1. siječnja 2013. donijeti puno glavobolje dubrovačkim ugostiteljima, trgovcima i obrtnicima, pokazale su prepune dvorane na seminarima dubrovačkog Područnog ureda Porezne uprave na tu temu krajem studenog i početkom prosinca.
Strah, neizvjesnost i nedovoljna neinformiranost, s takvim osjećajem očekuje se fiskalizacija. Stoga je potrebno još jednom jasno odgovoriti na neka osnovna pitanja. Jedno od takvih je svakako što je uopće fiskalizacija, odnosno što država želi postići Zakonom o fiskalizaciji?
Najkraće rečeno, Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom usmjeren je na sve porezne obveznike koji trguju gotovim novcem, pri čemu se misli na novčanice, kartice, čekove i druge slične načine plaćanja osim plaćanja izravno na račun.
Riječ je o skupu mjera za nadzor evidentiranja prometa u gotovini kojima se želi djelovati protiv utaje poreza, koja je u Republici Hrvatskoj evidentirana u visokoj mjeri (tek 15 posto prometa pripada gotovinskom plaćanju). Također, kao jedan od ciljeva često se navodi i razvijanje kulture izdavanja i uzimanja računa, s posebnim naglaskom od 1. srpnja 2013. kada će porezni inspektori kažnjavati i kupce.
Kazne za prekršitelje
Što ako se građani koji će koristiti fiskalizaciju ne budu držali pravila? Njihovi poslovni prostori (a pod tim se zakonski smatraju i kombi te dostavna vozila!) bit će zapečaćeni dok pravilno ne provedu sustav fiskalizacije, a ovisno o težini utaje prijeti im novčana kazna od pet tisuća do petsto tisuća kuna.
Server u Poreznoj upravi navodno bi trebao podnijeti otprilike deset tisuća računa u sekundi, a izravni troškovi za uvođenje fiskalizacije nekima bi, ukoliko moraju kupiti novi kompjuter i po prvi put uspostaviti internetsku vezu, troškovi mogli iznositi i do 4500 kuna. Ako se posao obavlja kao vrsta servisa, ti subjekti morat će nabaviti posebne prijenosne prilagođene naplatne sustave, pa će njima fiskalizacija biti još puno skuplja.
Vrijedi napomenuti kako će građani preko SMS-a i interneta moći provjeriti je li njihov račun evidentiran u sustavu Porezne uprave. Uredi Porezne uprave koristit će programe za analizu riziku, gdje će se inspektori slati onima koji u analizi budu izgledali sumnjivo.
Pronađite informatičara!
Kao prvo, ako dosad niste ispunili osnovne preduvjete vjerojatno ćete biti u problemu od prvog dana primjene. Podsjetimo, kako bi fizički i pravni subjekti ušli u sustav fiskalizacije prije svega trebaju uz pomoć informatičara provjeriti u kakvom su im stanju blagajnički kompjuteri, odnosno podržavaju li software i jačinu internetske veze za fiskalizaciju.
Zatim je potrebno poći na FINU i predati zahtjev, uz NKD (Nacionalna klasifikacija djelatnosti) i kopiju osobne iskaznice fizičke osobe koja upravlja poslom. Također je potrebno uplatiti 375 kuna (po 60 kuna za pet godina koliko će dokument vrijediti + PDV). Na svoj e-mail poduzetnici će zatim dobiti digitalni certifikat s dva podatka – zaštitnim kodom izdavatelja (ZKI) i PIN za instalaciju softwarea. Tu onda opet dolaze informatičari koji na računalo ugrađuju programski sustav.
Potrebno je također uzeti naljepnicu o obvezi izdavanja i uzimanja računa. Na kraju, računi više neće svakog dana počinjati od broja 1, već će se nastavljati iz dana u dan, a svaka blagajna dobit će svoj broj. Tako će obrtnik s jednim prostorom i jednom blagajnom, koji izdaje račun broj 28 izdati račun: 1-01-28.
Ukratko, svi su obvezni provesti postupak fiskalizacije, i to slanjem tzv. internog akta putem e-maila, a koji sadrži popis poslovnih prostora s adresama i oznakama, radnim vremenom…
Sve u dvije sekunde!
Kod izdavanja računa, računalo šalje e-mail u centralni sustav Porezne uprave koji prepoznava zaštitni kod izdavatelja (ZKI), te u povratnom e-mailu dostavlja jedinstveni identifikacijski račun (JIR). Na računu koji se izdaje s JIR-om, uz otprije potrebne podatke, trebaju se nalaziti datum i sat, ime i OIB izdavatelja računa (radi kontrole radnog vremena) te način plaćanja. Sve skupa navodno traje svega dvije sekunde.
Javite se HAKOM-u
Kod prekida internetske veze ispisivat će se račun bez JIR-a (koji inače stiže e-mailom), a račun će se naknadno poslati (najkasnije u roku od 48 sati od ponoći, uz prekucavanje i novo vrijeme izdavanja računa). Ipak, bit će potrebno zatražiti potvrdu Hrvatske agencije za poštu i elektroničke komunikacije (HAKOM) kako je toga dana došlo do prekida internetske veze.
Ako je riječ o trajnom stanju (lokaciji bez internetske veze) HAKOM će potvrdu izdati na rok od godine dana. U slučaju kvara može se koristiti zamjenski naplatni uređaj ili se račun može zapisati u knjigu ovjerenih računa.
Svi će doći na red!
Zapravo rijetko tko će biti izuzet, jer fiskalizacija će postupno obuhvaćati sve veći broj subjekata. Tako će od 1. siječnja fiskalizacija nastupiti za ugostitelje i hotelijere, od 1. travnja u fiskalizaciju biti uključeni svi u djelatnosti trgovine i slobodnih zanimanja, a od 1. srpnja obrti poput frizera i taksista, ali i svi koji naplaćuju u gotovini na tržnicama (prema direktivi EU).