Mještanima treba i do 45 minuta do Grada. Potrebna je hitna sanacija ceste
‘Kaos, jednom riječju – kaos’, riječi su kojima mještani Bosanke opisuju trenutnu situaciju u njihovom naselju. Od zatvaranja žičare, prometni čep postao je još veći problem. Mještanima, ako je dobar dan, treba deset minuta da se spuste do magistrale. Ako zapnu u gužvi i izbjegavanju s vozilima, onda im treba i do 45 minuta. ‘Piči, ne fermavaj’, postala je glavna krilatica mještana jer kako kažu, ‘neće ti se nitko ni odozgo ni odozdo sklonit’. Luko Paskojević, predsjednik Mjesnog odbora ističe kako su svi govorili ‘da taksisti sad trljaju ruke te da će se okoristiti radi zatvaranja žičare’.
-Budite uvjereni da im je muka kad trebaju ići na Srđ. Znaju da će oderati auto, ostrugati i ostati u gužvi – rekao je Paskojević. Jer, jedina cesta koja vodi prema vrhu Srđa, osim što je ‘gužvovita’, u derutnom je stanju. Pokušali smo zaustaviti kojeg taksista kako bismo i s njima razgovarali, no svaki put bi imali goste te nas, ispričavajući se, zamolili ‘da popričamo drugi put’.
-Bosanka i cesta poviše Bosanke do tvrđave Imperial nažalost je izbrisana iz Prostornog plana famoznim Dubrovačkim dogovorom, što je, kako sada vidimo, otežalo promet, ali i napravilo apsurdnu situaciju kojom se uvodi nova cesta koja je teško financijsko opterećenje za Grad – rekao je krajem svibnja na Gradskom vijeću gradonačelnik Mato Franković. Naime, trasa postojeće ceste izbrisana je iz GUP-a i ucrtana je nova za koju se ne zna hoće li ni kada biti napravljena. Gradonačelnik je tada najavio kako će uskoro pred gradske vijećnike doći odluka o izmjenama GUP-a gdje će se predložiti vraćanje ceste u prostorno-plansku dokumentaciju i nakon toga se može ići u sanaciju.
‘Bit ćemo svjedoci da se neće napraviti ništa’
Od mještana se može čuti kako je izjava Gradske uprave da je cesta brisana iz prostornog plana djelomično točna jer nije cijela cesta brisana, nego samo njeni dijelovi. Predsjednik Mjesnog odbora Paskojević ističe kako se ‘zapravo ne poduzima ništa’.
-Priča se prenijela na Vladu i zavrzlamu s golfom. Mi smo taoci te priče preko deset godina. Svjesni smo kako se cijeli projekt obnove ceste od magistrale do Bosanke ne može napraviti u kratkom roku. Bilo bi jako korisno kad bi se nešto napravilo za iduću sezonu. A bit ćemo svjedoci da se neće napraviti ništa – rekao je Paskojević koji ističe kako je on, kao i ostali mještani ‘svakodnevno onemogućen od normalnog načina života te kad mora poći u Grad, ne zna ‘treba li mu deset ili 45 minuta’. Nakon gradskih zidina, najveća turistička atrakcija je žičara.
-Ali, ne posjećuju je radi dvominutne vožnje, nego radi pogleda kojeg će imati kad dođu na vrh. Upravo se to sad pokazalo točnim u cijeloj situciji sa zatvaranjem žičare, jer svi dolaze gore bilo kombijima ili taksijima. I sad, to je isto kao da imate jedan ulaz na zidine. I Grad odugovlači s otvaranjem drugog ulaza radi raznih peripetija. Ova cesta je ogledalo grada. Pa koliko tu gostiju prođe! Kad sam došao na mjesto predsjednika Mjesnog odbora, tražio sam od gradske uprave da stave brojač prometa kako bi se uvjerili u podatke o broju gostiju. Kakav dojam stvaraju o Dubrovniku, i to samo na temelju ceste? – naglašava Paskojević. Nikome, smatra, ne može biti izgovor: ‘Nema se para’.
-Grad za 2019. ima proračun od 740 milijuna kuna. Trebalo se naći rješenje u skladu s GUP-om, kako bi se napravilo određeno poboljšanje. Svi čekaju da se razriješi cijela situacija s golfom. To nema smisla. A ne moram vam govoriti da o cesti ovisi i obnova tvrđave Imperijal u kojoj propada građa Domovinskog rata – jasno ističe predsjednik Mjesnog odbora.
Problem – pješaci
Osim što brojna vozila stvaraju gužve, problem su i pješaci koji se spuštajući sa Srđa ne upućuju prema starom austrougarskom putu, već nastavljaju prema magistrali kao i auti.
-Pješaci ne vide znak za povratak u grad, nego nastave putem kuda idu auti. I oni su problem, što ako ih netko skupi – ističe mještanin Bosanke Maro Miloslavić. Ali i taj put kojima bi trebali ići zarastao je od drače jer rijetko ga tko čisti, osim mještana. Situacija je, kako kaže, izrazito neozbiljna.
-Sastajali su se s nama i obećavali. Ne kažem da se ne trude, a plan postoji. Zatvaranjem žičare došlo je do velikoga čepa, no to je bio slučaj i prije. Jedno od rješenja bilo je proširivanje ulaza u Bosanku, što se učinilo prošle godine. Međutim, to nije konačno rješenje nego je samo ublažilo izlaz na magistralu. Mala je to izvedba koja je pomogla barem da se može stati i pričekati – rekao je Miloslavić. Navodi kako su prije gosti s cruisera bili pojam za stvaranje gužve. Dolazili bi na Srđ taksijima kako bi napravili panoramsku fotografiju i vratili se na brod. ‘A sad – dolaze svi!’, ističe.
Što ako dođe do hitnog slučaja?
Iako postoji znak zabrane odlaska na vrh autobusima i kombijima, on se ne poštuje te svi žele odvesti goste što bliže. Susreli smo vozača koji je stao i iskrcao goste prema pravilima, ali samo zato što je, eto, prvi put na Srđu. Miloslavić ističe da se mali auti mogu mimoići, no kad su u pitanju kombiji, nastupa druga priča.
-Kad ide njih deset i krca po putu – e to su tek čepovi. Što ako dođe do hitnog slučaja?! Ideš zazvati Hitnu pomoć pa kad bi ti stigla? Ili vatrogasci, što ako se nešto zapali? – priča Miloslavić. Najveća gužva je u vrijeme zalaska sunca. — Tad je totalni krkljanac. Prije su gosti išli žičarom, sad idu taksijem ili pješke. Potrebni su nam prometni redari koji bi mogli između 7 i 8 ura navečer regulirati promet – naglasio je Miloslavić. Jedino rješenje je dvotračna cesta, čiju bi realizaciju ‘što prije trebalo požuriti’, kaže Miloslavić – ‘jer ide sve na gore’. — Žičara će se možda otvoriti za mjesec dana, i gužva će malo ‘splasnuti’, ali problem se nije riješio. Rješenje je napraviti normalan put za Srđ, uključujući i Bosanku – ističe. Bivši predsjednik mjesnog odbora Bosanka Martin Sentić rekao je kako nisu oni jedini problem, nego je problem cijeli grad. Zbog toga, kako kaže: ‘Sad svi trpimo!’. Prema njegovim riječima, sve se poklopilo, među ostalim, od broja taksista do zatvaranja žičare.
-Znamo sve, ne treba se puno dodati. Nadamo se kako će se rješenje ipak pronaći – zaključuje.
Iz tiskanog izdanja od 12. lipnja 2019.