Željko Raguž je na čelu Luke Dubrovnik od 2018. godine, a do danas Luka bilježi odlične rezultate – više je stalno zaposlenih, povećali su se prihodi, a pokrenut je i proces izgradnje lučkog terminala o kojem se priča već godinama. Raguž nam je otkrio kako bi lučki terminal trebao izgledati te kakve je rezultate Luka ostvarila u ovoj godini.
Sezona u brojkama
Luka Dubrovnik svake godine bilježi povećanje broja dolazaka. I svi su uglavnom jednako raspoređeni po mjesecima. Više nije situacija a u srpnju i kolovozu Luka ima 120 dolazaka, a već u rujnu i listopadu po deset.
—Trenutno imamo u planu 409 dolazaka do kraja godine. I ono što je najvažnije je da mi svaki mjesec imamo od 50 do 55 dolazaka, bez obzira radi li se o šestom, sedmom ili osmom mjesecu. Čak su ove godine ‘jači’ deveti i deseti mjesec nego su bili sedmi i osmi. To je najveća dobit projekta ‘Poštujmo Grad’ u kojem sudjelujemo zajedno s Gradom Dubrovnikom. Jedna od stvari je i da u Dubrovniku mogu biti najviše dva kruzera, a nekad i tri. Onda ljudi govore ‘Pa rekli ste da mogu biti najviše dva’ – kazao nam je predsjednik Uprave te objasnio da ako su tri kruzera u luci, onda su to manji, a ako su dva da se radi o većim kruzerima.
Često se postavlja pitanje ‘Jesu li nam potrebni gosti s kruzera i koji je cilj tih gostiju?’. No, brojke govore da su nam itekako potrebni….
—18 posto ljudi koji stignu u grad kruzerom, naredne godine ponovno dođu i ostanu tri i više dana. Ako imamo podatak da 700 000 ljudi dođe svake godine, to je preko 100 000 ljudi koji su prošle godine posjetili Dubrovnik s kruzerom, a ove godine su ostali tri ili više dana. I to možda baš u apartmanu nekoga koji je prvi protiv kruzera – ističe Raguž te dodaje da je i potrošnja tih gostiju značajna za sve, a ne samo za Luku Dubrovnik.
Luka Dubrovnik je 2021. godine provela studiju koja je pokazala da kruzerski gosti troše 80 eura po čovjeku što nije mala brojka s obzirom na broj gostiju koji stignu u Luku.
—Ako dođe 700 000 putnika puta 80 eura, to je više nego što zaradimo od svih gradskih atrakcija uključujući gradske zidine ili Lokrum. To su nemjreljive brojke u odnosu na sve ostale dionike koji se bave turizmom – rekao nam je sugovornik te dodao kako je taj iznos sada sigurno veći zbog inflacije koja vlada.
Lučki terminal
Projekt na koji se dugo čeka i koji bi uvelike poboljšao uvjete u Luci je lučki terminal koji bi se uskoro trebao početi raditi. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te dalo je pozitivnu suglasnost, kao i Ministarstvo financija. Još se čeka odluka Općinskog državnog odvjetništva, nakon koje bi trebalo riješiti ostatak dokumentacije. Tada bi sve trebalo biti gotovo.
—O terminalu se priča već dugo. Ne znam koji su zastoji bili prije, ali puno je lakše kad postoji vertikala vlasti. Mislim na situaciju da imamo i državnu i županijsku i gradsku vlast iz jedne političke stranke. Do sad je to vjerojatno ‘padalo’ jer je jedna vlast bila gradska, a druga državna pa bi sve to teže prolazilo. Sad je idealan trenutak da se to ostvari jer nema oprečnih mišljenja i prepirki – smatra predsjednik Uprave Luke Dubrovnik koji od građana često dobiva upite o terminalu.
—Kad su ljudi nestrpljivi i pitaju ‘Kad će terminal?’, ja im to usporedim s kupnjom zemljišta, gradnjom kuće pa sve do samog useljenja. I to kad pričamo o 100 ili 200 ‘kvadrata’, a ovdje na bezbroj ‘kvadrata’ ima puno ‘papirologije’ koju treba riješiti – istaknuo je Raguž.
Iako se još ne zna kada točno možemo očekivati početak radova na lučkom terminalu, hoće li to biti za godinu, dvije ili tri, ali Raguž sa sigurnošću tvrdi da ga možemo očekivati. Ostalo je još napraviti idejni projekt s izgledom terminala i svim sadržajima koje bi imao.
—To će biti terminal aerodromskog tipa na način da će unutra imati Duty Free shop i neke trgovine. Ali ništa megalomanski da bi ljudi koji su izvan lučkog područja hrlili tamo kao da je shopping centar. Autobusni kolodvor i Konzum bi se rušili. Ispod mosta bi se napravio ulaz na novi kolodvor koji bi se nalazio na tom području, s taksi stajalištima tako da bi se iskoristio cijeli prostor Luke. Dio Batahovine bi se rušio, odnosno sve prostorije koje se trenutno tamo nalaze. Sve pod ingerencijom Lučke uprave. Na tom bi se prostoru napravila operativna obala koja će izgledati slično novoj rivi u Gružu s palmama, ali bez građevina. Ona će također služiti za primanje brodova koji će dolaziti tamo. Sve je planirano tijekom ili nakon idućeg ljeta, prema informacijama Lučke uprave – najavljuje naš sugovornik te dodaje kako projekt financira Europska unija i da su sredstva već odobrena. Osim navedenih dobrobiti kako za Luku tako i za cijeli Dubrovnik, lučki terminal će omogućiti i da Luka Dubrovnik zaživi i kao ‘home port’.
—‘Home port’ označava ukrcajnu luku na način da gostu prva destinacija polaska bude upravo u Dubrovniku. Ona će u pravom smislu riječi zaživjeti kad bude gotov terminal. To onda nije samo dobit za luku već za cijeli grad i za cijelu privredu. Jer, taj gost mora doći dan ranije, negdje će i odspavati što do sad nije bio slučaj, treba doći avionom a do aerodroma će ići taksijem, kupit će suvenir, pojesti nešto u restoranu. To je dobro za cijelu privredu, i za Luku Dubrovnik, i za Lučku upravu, i za Grad Dubrovnik s raznim taksama – naglasio je Raguž. Također, smatra da nam je terminal nužan kako bi postali prava ‘home port’ destinacija.
Promjene od 2018. godine
Raguž je na čelo Luke došao prije sedam godina i od tada se puno toga promijenilo – od broja zaposlenih do prihoda koje je Luka ostvarila.
—Broj zaposlenih od mog dolaska je otprilike uvijek isti. Zapravo, povećao se broj stalno zaposlenih koji je sad negdje oko 70, a manje je sezonaca tijekom godine. To su ljudi koji su dugi niz godina radili ovdje i koji su, nakon što su protekle te tri godine koje su bile probne, dobili stalni posao. Broj sezonaca je sada 10, a ne 20 kako je bilo prije. Broj djelatnika u Luci Dubrovnik nije se povećavao od 2018. godine. Osim kancelarija gdje ima 20-ak ljudi, ostalo su sve terenski poslovi. Postoje četiri terenska odjela: privez i odvez, parking služba i operativa od kojih svi rade pozitivno i na koje sam posebno ponosan jer iz godine u godinu ostvarujemo iznimne rezultate – istaknuo je predsjednik Uprave Luke.
Posljedice inflacije osjetne su i u Luci Dubrovnik, kao i u svim ostalim dijelovima privrede. No, Luka Dubrovnik za svaku intervenciju na cijene mora dobiti suglasnost državne Lučke uprave.
—Proteklih osam godina bilo je povećanja cijena usluga otpada, priveza i odveza, do korigiranja cijena parking službi, parkirallišnih mjesta gdje smo u skladu s ostalim javnim parkinzima na području Grada Dubrovnika. Kod nas otočani imaju zaštićenu cijenu, kao i svi oni, u dogovoru sa Sanitatom, koji idu na placu bilo koji dan u tjednu. Oni imaju sat vremena besplatnog parkinga do 13 sati ako su bili na placi i tamo poništili svoju kartu kod djelatnika Sanitata. A za sve ostale, osim satnih karata postoje mjesečne, polugodišnje i godišnje karte koje su također jako popularne kod naših sugrađana – kazao je naš sugovornik te dodao kako osim parking službe Luka Dubrovnik ima i skladišne prostore poviše autobusnog kolodvora u svojoj koncesiji koje iznajmljuje građanima.
—Osim parking službe imamo i skladišne prostore poviše kolodvora. To je sve u našoj koncesiji i to iznajmljujemo građanima. Mogu reći da smo cjenovno najpovoljniji na području Dubrovnika, ali zato nema slobodnih prostora. Sve je već popunjeno, to su dugogodišnji korisnici. Tu smo također jednom korigirali cijene, ali i s korigiranim cijenama smo najpovoljniji – zaključio je Raguž.

