Kakav je to ‘zrakoplov’ koji stoji poviše Pelješkog mosta? pitanje je koje se već nekoliko tjedana provlači po društvenim mrežama, Hrvatskom zrakoplovnom forumu pa čak i stranim forumima specijaliziranim za zrakoplovstvo. Sve one koji se razumiju u bilo koji vid kontrole leta, kretanje zrakoplova kao i njihove vrste i način rada, zaintrigirala je ova ‘misteriozna’ pojava koju su uočili na stranici Flightradar. Naime, kako je tamo vidljivo, točno na poziciji Pelješkog mosta naznačeno je kao da se poviše njega nalazi nešto što po naravi izgleda kao ‘zrakoplov’ oznake TXPKNVLE, koji, međutim, konstantno stoji na toj istoj točki. Prateći ga pomno na radaru može se vidjeti kako ‘zrakoplov kreće’ u blizini Brijeste, prijeđe vrlo malenu putanju i odmah se vrati na početnu poziciju te ponavlja postupak. S obzirom da ovo nije uobičajeno ‘ponašanje’ zrakoplova, nije ni neobično da je ova zagonetka privukla toliko pažnje. Zanimljive su i njegove specifikacije, odnosno podaci o ‘letu’. Jedino što je dostupno o ovom ‘zrakoplovu’ na stranici Flightradar su ICAO 24-BIT adresa 501F6A, koja odgovara hrvatskoj ICAO adresi, zemljopisna širina 42.9272, zemljopisna dužina 17.5097, putna brzina leta koja iznosi 146 čvorova i putanja od 353 stupnja.
Vojni zrakoplov, nosač ili nešto drugo?
Po različitim forumima pojedinci već tjednima pokušavaju riješiti ovaj misterij. Pod dojmom nedavnog posjeta premijera Andreja Plenkovića francuskom nosaču zrakoplova koji se nalazi u blizini Dubrovnika, mnogi su pretpostavili da je možda TXPKNVLE upravo njegova oznaka. Drugi su pak bili uvjereni, a zasigurno potaknuti svim događanjima na svjetskoj sceni vezanim za Ukrajinu i rat, da je ovaj ‘zrakoplov’ zacijelo vojni s obzirom na tako malo dostupnih podataka.
—Sigurno je vojni zrakoplov. Kod mu pokazuje oznaku 7776 što znači da radi u sekundarnom radarskom sustavu, odnosno sustavu za identifikaciju ‘prijatelja ili neprijatelja’ – samo je jedan od komentara na forumu Flightradara. Drugi su komentatori pak sugerirali da se, s obzirom da se ovaj ‘zrakoplov’ nalazi na poziciji u blizini Pelješkog mosta, zacijelo radi o nekom sustavu koji svima označava da se tu nalazi most ili da preko njega ne smiju letjeti. Bilo je i komentara onih koji su uvjereni kako je riječ o dronu, samo nisu bili sigurni je li NATO-ov ili hrvatski? Tragom svih ovih različitih ideja, odlučili smo provjeriti što se krije iza ove tajnovite zagonetke. Krenuli smo najprije od Hrvatskih cesta kako bismo ‘testirali’ ideju o tome kako je riječ o svojevrsnom transponderu koji bi zrakoplovima označavao da se pred njima nalazi most. Zanimalo nas je je li Pelješki most već obilježen prikladnim oznakama koje bi bile upozorenje zrakoplovima i je li TXPKNVLE dio toga.
—Ukazali bismo kako je Pelješki most označen svjetlima za sigurno odvijanje zračnog prometa sukladno Pravilniku o gradnji i postavljanju zrakoplovnih prepreka – potvrdili su nam kratko i jasno iz Hrvatskih cesta te nas uputili na Hrvatsku kontrolu zračne plovidbe kojoj smo se i obratili za više detalja. Jedna teza je ovime ‘pala u vodu’, trebalo je istražiti ostale. I Hrvatska kontrola zračne plovidbe bila je prava adresa na kojoj nam je otkrivena tajna ovog misterioznog ‘leta’.
—Oznaka TXPKNVLE koju navodite nije zrakoplov, već je riječ o fiksnom transponderu koji je fizički smješten na kontrolnom tornju Dubrovnik, no pozicija mu je umjetno podešena da se izbjegne njegova vidljivost na kontrolorskoj radnoj poziciji u području operativnog prometa. Fiksni transponder služi isključivo za samokontrolu sekundarnog radarskog sustava Konavle i pripadajućeg prijemnog ADS-B podsustava. Riječ je o tehnologiji nadzora u kojoj zrakoplov određuje svoj položaj putem satelitske navigacije ili drugih senzora i povremeno ga emitira, omogućujući mu praćenje te ovaj transponder nema informativni značaj za zrakoplove. Čak štoviše njegova visina je postavljena na 0 ft kako bi se izbjeglo njegovo prikazivanje u operativnom dijelu zračnog prostora – odgovorili su za DuList iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Dakle, ipak nije riječ o misterioznom zrakoplovu vojne prirode ili nosaču zrakoplova pa ni oznaci na Pelješkom mostu, već radarskom sustavu za nadzor. S obzirom da je ova oznaka tek odnedavno pobudila znatiželju pojedinaca, zanimalo nas je i otkada se ovaj fiksni transponder nalazi na navedenoj poziciji. Iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe istaknuli su kako je fiksni transponder TXPKNVLE postavljen u rujnu 2020. kada je instaliran i radarski sustav Konavle.
PRVA TAKVA U HRVATSKOJ Nova radarska postaja u Konavlima Inače, kako je navedeno na stranicama Hrvatske kontrole zračne plovidbe, nova radarska postaja Konavle dio je višenamjenskog infrastrukturnog objekta, prvog takve vrste u Republici Hrvatskoj, a vjerojatno i šire. Osim primarne funkcije nadzora zračnog prometa podržava i usluge infrastrukturnog operatora Odašiljača i veza (OIV) te drugih mobilnih operatora. Novom radarskom uslugom, naglasili su, ostvaruje se kvalitetnije pokrivanje terminalnog područja Dubrovnik i cjelokupnog južnog rutnog sektora FIR-a Zagreb, što je bitan preduvjet za održavanje kontinuiteta i sigurnosti u pružanju operativne usluge u zračnom prometu.
Objavljeno u tiskanom izdanju 23. ožujka 2022.