Da je nedavnim tzv. spontanim blokadama prometnica ‘prijeđen Rubikon’, pokazuje masovni gnjev građana, jer su im povrijeđena Ustavom zajamčena prava slobode kretanja – napisao je Željko Marušić, prometni stručnjak koji se u svom tekstu osvrnuo na nedavne prosvjede koje su taksisti održali u gradovima Hrvatske, pa tako i u Dubrovniku.
‘Još više zabrinjava što su, svjesni neučinkovitosti sustava, posebice policije, počeli stvari uzimati u svoje ruke. Premda bi mnogi voljeli da je fizički sukob u Dubrovniku bio između taksista i ‘uberovaca’, dakle cehovski, izvjesno je da su ‘pravdu u svoje ruke’ uzeli blokirani i oštećeni građani.
Ta isprovocirana, ali krajnje nedopustiva i opasna reakcija, pogotovo pokrenuta inicijativa preko Facebooka “Blokirajmo taksistima stajališta”, u situaciji kad taksisti najavljuju još veće i opasnije blokade, a policija ne ispunjava ono što je dužna po Ustavu, pokazuje da vrag odnio šalu.
Premda su nezadovoljstvo i gnjev građana opravdani, treba osuditi i onemogućiti provođenje takve, kao i svake druge blokade, jer je najavljeno uzimanje ‘pravde u svoje ruke’ vrlo opasno te put do anarhije i kaosa.
Velika je krivnja za nastalu situaciju na MUP-u i policiji, prvenstveno što je neodgovarajućom i ‘manekenskom’ intervencijom na dobro isplaniranu i organiziranu, tzv. spontanu, blokadu zagrebačke Vukovarske ulice u špici 21. lipnja 2017. osokolila taksiste na nove maligne akcije u Dubrovniku, Splitu i Zagrebu.
Ne samo da se u deblokadu prometnica trebala uključiti interventna policija, prometna je prekršitelje, odnosno one koji su ‘spontano’ blokirali prometnice, trebala (i još treba!) dosljedno procesuirati po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Bila bi im to najbolja pouka da ne smiju krajnje sebično i bezobzirno maltretirati građane i ugrožavati nacionalne interese. Konkretno:
Taksisti su u prvoj i drugoj ‘spontanoj’ blokadi prometnica napravili sljedeće prekršaje po Zakonu o sigurnosti cestovnog prometa:
čl. 32 st. 1 (kažnjivo po st. 4 s 3000 do 7000 kn) i oduzimanje vozačke dozvole od 2 do 6 mjeseci,
čl. 79 st. 1 (kažnjivo po st. 4 s 300 kn),
čl. 82. st. 1/6 i 1/12 (kažnjivo po st. 3 sa 700 kn i st. 4 s 300 kn),
čl. 83. st. 1/3 (kažnjivo po st. 2 s 300 kn).
Još jednom treba naglasiti kako građani vape za jeftinijim i kvalitetnijim taksi prijevozom, što bi, osim nemjerljivih koristi za sve grane gospodarstva i turizma te standard građana, najviše doprinijelo sigurnosti u prometu. Više od svih ostalih mjera zajedno!
A sigurnost na cestama u Hrvatskoj, nakon godina poboljšanja, ponovno vozi ‘u rikverc’, uvelike i zbog preskupog taksi prijevoza. Zbog 173 poginule osobe u dosadašnjem dijelu 2017., 12 posto nominalno više nego lani, treba upaliti alarm.
Uzimajući u obzir masovno iseljavanje građana, i to radno i vozački najsposobnijih, trenutačna stopa smrtnosti na našim cestama je 85 na milijun stanovnika. Veća je za 60 posto od prosjeka EU-a te je time Hrvatska 26. od 28 zemalja EU-a.
Nužno je taksistima pojednostavniti procedure te smanjiti davanja (primjerice stopu poreza u noćnoj vožnji i vikendom na 10 posto) i ukinuti nepotrebna financijska opterećenja, ali oni se moraju naviknuti da im se monopolistički ‘kišobran’, koji im je dosad jamčio lagodno poslovanje i masnu zaradu s malim brojem dnevnih vožnje, izmiče iznad glava.
Nitko u svijetu, nezaštićen monopolom, ne može se uspješno poslovati po formuli ‘svaki taksist svoje vozilo’. Nužno ih je dijeliti u tri smjene, kako bi 24 sata dnevno bila u prometu.
Istodobno, tržište takve ili slične usluge prijevoza građana treba čim prije potpuno urediti, liberalizirati, prvenstveno uvođenjem novih tehnologija i modela prijevoza, koristeći suvremene internetske aplikacije. Upravo one omogućuju potpune i sustavne kontrole, od fiskalnih i poreznih, do prometnih i sigurnosnih.
A izbor, uz što povoljniju cijenu usluge, što je i nacionalni interes, treba prepustiti građanima!
Željko Marušić
prometni stručnjak’