Aktualno

VLADIMIR MARKULIN Jedno car sharing vozilo može zamijeniti do 20 osobnih automobila

Vladimir Markulin

Car sharing usluga je koja će u cije­loj Hrvatskoj najprije biti na raspola­ganju upravo Dubrovčanima. Naime, tvrtka Avant car predstavila je krajem listopada ovaj sto posto ekološki kon­cept zajedničkog korištenja električnih vozila koji će prometovanje gradskim ulicama podići na jednu novu razinu. Princip korištenja sasvim je jednosta­van, a sve što trebate jest vaš pametni telefon. Usluge poput car sharinga tre­baju biti u službi razvoja mobilnosti, ali i doprinositi održivosti grada Dubrov­nika. Ovim se projektom također stra­teški povezuju vitalni dijelovi grada s najvažnijim prometnim čvorištima što Dubrovnik još jače i na ekološki način povezuje s ostatkom svijeta. Za ovaj broj DuLista porazgovarali smo s direktorom tvrtke Avant car u Hrvatskoj Vladimirom Markulinom koji je za naše čitatelje pojasnio koncept car sharinga, istaknuo njegove prednosti te pribli­žio viziju rasterećenja dubrovačke pro­metne infrastrukture ovom uslugom.

Dubrovnik je postao prvi grad u Hrvatskoj u koji ste doveli koncept 100 posto električnog car sharinga. Kako ste se odlučili krenuti upravo od našeg grada, a posebno s obzirom na probleme s prometnom infra­strukturom?

Car sharing, tj. zajedničko korištenje vozila, upravo je rješenje za preopte­rećenu prometnu infrastrukturu. Tre­bamo osvijestiti činjenicu da osobno vozilo koje imamo u vlasništvu, većinu vremena ne provede u vožnji, nego na mjestu. Parkirano je. Takvo nekorište­nje vozila građani skupo plaćaju. Prvo kupe vozilo, pa plaćaju registracije, teh­ničke preglede, servise, popravke, osi­guranja, gume i sve ostalo što uključuje održavanje vozila. Povrh toga to vozilo većinu dana zauzima parkirališno mje­sto – jedan dio dana u blizini našeg doma, a drugi u blizini radnog mjesta. Prometno zagušenje jedan je od gorućih problema u mnogim gradovima diljem svijeta. Razvijaju se čak i koncepti koji onemogućuju privatnim vozilima ula­zak u središta gradova. Naime, ta vozila zakrčuju prometnice i nemaju prostor za parkiranje. Gužve se stvaraju već samo tražeći slobodno parkirno mje­sto. Upravo se to događa i u Dubrovniku. Rješenje je kvalitetna mreža javnog pri­jevoza, taxi ponuda i upotpunjavanje uslugom poput car sharinga. Na umu trebamo imati i buku te onečišćenje ispušnim plinovima. Ekolozi upozo­ravaju na zabrinjavajuće razine štetnih plinova što je posljedica vožnje i gužvi u urbanim sredinama. Zato smo se u Dubrovnik odlučili dovesti uslugu car sharinga s flotom automobila koji će biti isključivo na električnu energiju.

Najavili ste kako ćete za početak krenuti s tridesetak automobila, a potom i povećavati njihov broj u u skladu s potrebama građana. U javnosti se mogu čuti komentari kako će ti automobili stvoriti dodatne gužve na dubrovačkim prometni­cama. Kako planirate tome dosko­čiti? ­

Lijepo je čuti komentare i razmišljanja zajednice zbog dolaska 30 novih vozila, no upravo nam to pokazuje kako je važno dobro informirati i objasniti ovu inovativnu uslugu te time kompenzirati početni nedostatak iskustva korištenja i poznavanja usluge. Car sharing raste­rećuje gradski promet, a ne obratno. Statistike većih gradova EU, koji kori­ste sustav car sharinga pokazuju da, sukladno iskorištenju, tj. frekvenciji korištenja, jedno car sharing vozilo može zamijeniti 10 – 20 vlasničkih vozila. Upravo je to cilj car sharinga – da se vozila koriste i plate za upravo ono­liko koliko vam trebaju i da im je isko­rištenje maksimalno. Sve ostalo je pre­plaćeno i predstavlja teret za Dubrovnik i njegove građane.

Kako točno funkcionira sustav car sharinga? Kako i gdje će ga sve Dubrovčani moći koristiti?

Za korištenje usluge potrebno je samo instalirati besplatnu aplikaciju Avant2Go na pametni telefon. Nakon registracije, korisnik odabire paket koji mu najviše odgovara. Paketi su različi­tih cijena jer smo svjesni da ljudi imaju različite potrebe – netko će njime željeti u potpunosti zamijeniti svoje vozilo, netko nadopuniti svoje posto­jeće vozilo, a netko će ga samo htjeti isprobati. Vozila se rezerviraju, otklju­čavaju i plaćaju aplikacijom s pamet­nog telefona. Na početku će biti raspo­ređena na sedam lokacija i to u Zračnoj luci Dubrovnik, luci Gruž, parkingu kraj žičare, u Javnoj garaži, kod igrališta na Lapadu te na parkiralištima hotela Rixos i One Suite. Riječ je o posebnim i obilježenim parkiralištima za sustav car sharinga, koja su time rezervi­rana upravo za građane Dubrovnika i lokalno stanovništvo. To korisnicima znači da se ne moraju brinuti oko tra­ženja parkirališnog mjesta. Također ne moraju voditi brigu o punjenju goriva i pranju vozila. Samo sjednu u automo­bil i voze.

Koje su prednosti električnih auto­mobila pred onim konvencional­nim?

Vožnja je vrlo jednostavna, tiha, opušta­juća i bez mijenjanja brzina. Električni automobili smanjuju buku i emisiju štetnih plinova. Dubrovnik i Dubrov­čani ne zaslužuju biti zagušeni bukom s prometnica, ugljikovim dioksidom i ostalim ispušnim plinovima automo­bila. A zasigurno je prednost i krajnji cilj u budućnosti, mogućnost napajanja tih vozila lokalno dobivenom energijom. Energijom sunca, vjetra i mora.

Kakva su Vaša očekivanja od car sha­ringa u Dubrovniku? Mislite li da će dio Dubrovčana ostaviti svoje auto­mobile i u cijelosti prihvatiti ovaj koncept?

Na svijetu ne postoji grad bez vozila u privatnom vlasništvu građana, ali sta­novnici zapadnih zemalja imaju sve racionalniji odnos prema vlasništvu automobila. Svi koji žive u Dubrov­niku i na papir stave pluseve i minuse posjedovanja vlastitog vozila i korište­nja naše usluge, ozbiljno će razmisliti o car sharingu. Tvrtka koja u Dubrov­nik dovodi Avant2Go, je Avant car čiji je sustav car sharinga izvrsno zaživio u svim većim gradovima Slovenije. Vje­rujemo kako će i Dubrovčani uvidjeti njegove prednosti jer upravo za njih je ovaj sustav i napravljen. Također vjeru­jemo da će i lokalne tvrtke prepoznati veliku prednost i fleksibilnost car sha­ring usluge i za svoje poslovanje.

Jedan od punktova na kojima će biti parkirani automobili bit će i Zračna luka Dubrovnik. Znamo koliko je problematično uopće doći auto­mobilom do Zračne luke zbog veli­kih gužvi. Kako se planirate s time nositi?

Nažalost naša vozila ne mogu dosko­čiti gužvama, posebice gužvama u ljet­nim mjesecima koju stvaraju turisti i tranzit prema Crnoj Gori na prometni­cama prema Zračnoj luci, ali će načelo racionalnosti koje je u temeljima ovog koncepta, sigurno utjecati na njihovo smanjenje.

Dubrovnik je također poznat po iznimno velikom broju taksi vozila koja nas u bilo kojem trenutku mogu dovesti kamo želimo. Koje su prednosti Vaše usluge pred onom taksi prijevoza?

Tu ne bih govorio o prednostima ili nedostacima jer usluge nisu usporedive po načinu korištenja. One se razlikuju po potrebama, sociografskim te demo­grafskim obilježjima. Naša usluga ne konkurira taxi usluzi. Čak štoviše one su komplementarne te se nadopunjuju. Dok, primjerice, taxi uslugu koriste u najvećem broju turisti, Avant2Go car sharing je namijenjen lokalnom sta­novništvu i podizanju njihove životne kvalitete. Vjerujemo kako svaka od tih usluga ima svoju ciljanu skupinu jer, primjerice, netko želi biti vožen do lokacije, dok se netko želi samostalno voziti. Za car sharing uslugu napomi­njemo da je ona upravo nadogradnja mreže javnog prijevoza. Naime, služi za gradsku i vožnju okolicom grada te korisnike povezuje s drugim oblicima prijevoza – od brodova do zrakoplova.

Mi intenzivno radimo na razvoju ino­vativnih rješenja, kojima želimo druš­tvu i zajednici omogućiti čišću, jed­nostavniju i pristupačniju mobilnost. Mobilnost je jedno od područja koje će se idućih desetljeća najbrže mijenjati. Car sharing je samo dio tih promjena.

Iz tiskanog izdanja DuLista od  13. studenog 2019.

Foto: Avant Car

Pročitajte još

Atlantska plovidba povlači dionice sa Zagrebačke burze

Dulist

Sumnja se da je Palata onečišćena zbog nepropisnog odlaganja nusprodukata proizvodnje maslinovog ulja

Andrea Falkoni Račić

DONOSIMO RASPORED CISTERNI Neugodni mirisi u Palati još prisutni

Dulist