U Hrvatskoj se godišnje u trgovinama robe u vrijednosti od 988 milijuna kuna! Stoga je organizacija „ROZP“ – regionalna organizacija zaštite potrošača tijekom studneog ove godine provela anonimnu anketu s prodavačicama/prodavačima u shoping centrima na temu: „Varaju li potrošači?“.
Rezultati su iznenađujuće nepovoljni za potrošače, a domišljatost onih „potrošača-varalica“ koji bacaju ljagu na poštenje potrošača je zapanjujuća, ističe se u priopćenju RPZP-a.
Ispitanicima je, naime, bilo postavljeno pitanje o tome imaju li spoznaje o varanju od strane kupaca – potrošača. Odgovori su iznenađujućih 97% pozitivnih, samo 1% nema spoznaja, a 2% se nije željelo izjasniti.
Na pitanje jesu li osobno svjedočili varanju od strane potrošača 79% je potvrdilo, dok 21% nije osobno svjedočio varanju kupaca.
Iznenađuju i odgovori na pitanje, ima li u trgovina propisane oblike zaštite, gdje 12% ispitanika kaže da nema, a 10% ne zna, no ipak 80% trgovina ima zaštitu.
Iako Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa „crnu listu“ ni trgovaca ni potrošača, prodavači se ipak izjašnjavaju u 87% da njihova trgova posjeduju istu.
Evo i nekih iskustava trgovaca:
Varanje kod vaganja proizvoda najčešća je pojava kod kupovine voća, povrća i drugih proizvoda u rinfuzi. Napunjenu vrećicu potrošač drži u ruci i spušta na vagu samo do njemu prihvatljive težine, te u tom trenutku uzme naljepnicu s težinom i cijenom. Napunjenu vrećicu stavi na vagu, ali rukom podiže postolje vage dok ne dobije prihvatljivu težinu i tada uzme naljepnicu. Vagne sadržaj u vrećici i uzme naljepnicu, pa potom dopuni sadržaj vrećice. Napuni vrećicu sa proizvodom, ali uzme naljepnicu za sličan proizvod niže cijene.
Vara se i na degustacijama, najčešće kod sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, peciva i slatkiša. Naime, po ulasku u trgovinu potrošač prvo navrati do sušenog i/ili kandiranog voća u rinfuzi, uzme šaku voća i jede uz razgledavanje ostalih proizvoda i tako čak nekoliko puta prilikom jedne posjete trgovini. Potrošač uzme pecivo i pojede do kase i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto, ili pak uzme čokoladu, manji slatkiš ili sladoled i pojede na putu do kase.
Kad je riječ o otuđivanju proizvoda. To se najčešće radi s robom opće namjene, kao što su maramice, odjevni predmeti, proizvodi za osobnu uporabu. Naime, potrošač isprobava nekoliko odjevnih proizvodna po nekoliko puta, posebno u vrijeme gužvi i sasvim slučajno jedan ili čak više odjevnih predmeta ostane ispod njegove stare robe, koju je obukao ne našavši ono što je tražio. Kod isprobavanja maskare i šminke, sasvim slučajno nekoliko komada odabranog proizvoda završi u torbici ili džepu, a jedan se kupi tj. plati na kasi.