Grad Dubrovnik nije imao pravo naplaćivati prolazak turističkih autobusa preko Ilijine glavice.
Naime, nakon što su svoj glas protiv digle agencije oglasilo se i Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture koje je utvrdilo kako je naplata prolaza izvan okvira mogućnosti Grada.
Podsjetimo, Grad Dubrovnik je od 1. siječnja ove godine donio odluku o naknadi za prekomjernu upotrebu gradskih prometnica, a koja uključuje naplatu prelaska turističkih autobusa preko Zagrebačke ulice odnosno iznad povijesne jezgre u iznosu od 100 eura po autobusu u kunskoj protuvrijednosti.
– Ministarstvo je zaključilo kako se prema odredbi članka 49. stavka 1. Zakona o cestama naknada može naplaćivati isključivo teškim i srednje teškim vozilima za prijevoz tereta, a ne putnika te je zaključak i naputak grada Dubrovnika izvan nadležnosti jedinice lokalne samouprave – stoji u dopisu ministarstva još početkom travnja ove godine.
Nakon toga ministarstvo je tražilo od Grada Dubrovnika da dostavi izvješće o pravnom temelju za donošenje zaključka i naputka, na što je Grad priznao postojanje pravnih neusklađenosti s prijašnjim aktima koji su regulirali promet turističkim autobusima te se obvezao odluku uskladiti sa Zakonom. Do tog trenutka ulazak autobusa u kontaktnu zonu povijesne jezgre naplaćivat će se kroz drugu pravnu formu sličnu načinu na koji se naplata vršila prije 2013. poručili su tada iz gradske uprave.
Nova odluka
Nakon toga gotovo mjesec dana o naplati autobusa spominjalo se malo do nimalo, nakon čega su iz Grada javili kako su ''stručne službe Grada dobile iz Uprave cestovnog prometa potvrdu o primitku dokumentacije, vezano za predstavku turističkih agencija radi plaćanja naknade za zaustavljanje turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima.
Ministarstvo prometa zauzelo je stav da je Grad Dubrovnik otklonio pravne neusklađenosti te neće tražiti upravni nadzor, niti će provjeravati i osporavati novu odluku (naputak) Grada Dubrovnika.
Ovom odlukom Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture odobrilo je Gradu Dubrovniku naplatu naknade za zaustavljanje turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima.''
S obzirom da je ova vijest kroz dubrovačke medije prenesena bez daljnjeg propitkivanja, odgovore na pitanja koje su to pravne nepravilnosti otklonjene i na koji način tražili smo od resornog ministarstva.
– Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture utvrdilo je da je Odluka Grada Dubrovnika o plaćanju naknade za prekomjernu upotrebu gradskih prometnica neprimjerena i neusklađena s odredbama Zakona o cestama – stoji u njihovom odgovoru na naše upite, a na potpitanje kako su otklonjene ministarstvo odgovara:
– Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture upozorilo je Grad Dubrovnik na nesuklađenost donešenog Zaključka sa odredbama Zakona o cestama ( članak 49. Stavak 1.), te je zatražilo izvješće. Grad Dubrovnik je poništio donešene odluke, međutim s istim ciljem je donešen novi Zaključak, na drugoj osnovi van Zakona o cestama, a na temelju Članka 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i članka 42. Statuta Grada Dubrovnika – zaključuje se u njihovom priopćenju.
Upite na ovu temu odaslali smo i na adresu Grada odakle su nam odgovorili kako su se ''pravne neusklađenosti odnosile se samo na naziv takse'', te na naš upit kojim je pravnim aktom (odnosno novom odlukom) sada regulirana naplata prolaza Ilijine glavice i iskrcaja putnika na Pilama, kao i koji je sadržaj odluke dobili smo odgovor kako je riječ o ''Naputku o zaustavljanju turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima'' kojim se ''regulira zaustavljanje turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima, te visina i način naplate naknade za zaustavljanje turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima.''
Zanimalo nas je stoga i koliko novaca je dosada uplaćeno na ime stare odluke gradonačelnika koju je ministarstvo proglasilo nezakonitom, te hoće li novci agencijama biti vraćeni i u kojem iznosu?
Iz Grada su nam odgovorili kako ''ministarstvo nije sustav naplate prolaska autobusa proglasilo nezakonitim već nam je dostavljen zahtjev za dostavom izvješća temeljem predstavke turističkih agencija, a što je Grad promptno i učinio. Nakon dostavljanja našeg izvješća Ministarstvo je potvrdilo njegovu ispravnost, a kako je na ime naplate zaustavljanja turističkih autobusa u zoni posebnog prometnog režima uplaćeno 1.197.000 kuna.''
No ono što iz Grada taktički nisu istaknuli u svom odgovoru je činjenica kako je stara odluka poništena, odnosno kako resorno ministarstvo nije potvrdilo ispravljanje stare odluke već samo zaključilo kako nova nije oprečna sa zakonom o cestama, što je razvidno iz njihovog odgovora na naš upit. Iz svega toga proizlazi kako je Grad od početka naplaćivao takse prema odluci za koju su i sami priznali (načelno, ali i ukidanjem stare odluke ) da nije u skladu sa zakonom.
Naplata u ovoj sezoni nemoguća?
Komentar na ovakav razvoj situacije tražili smo i od direktora Gulliver travela, Gorana Hrnića koji od početka odbija plaćati ovaj namet.
-Upravo zato mi nismo htjeli plaćati. Odvjetnik nam je tako sugerirao, a čak razmatramo i traženje povrata novaca i za prošlu godinu – rekao nam je Hrnić te dodao kako su tumačenje tražili i ministarstva uprave.
-Odluke takve vrste nisu ni moguće bez gradskog vijeća, tako da ne znam ni što će Grad moći naplatiti ove sezone – kaže Hrnić.
Stanko Ljubić, predsjednik strukovne grupe putničkih agencija također ističe kako čekaju krajnje pravno rješenje prije ikakvih daljnjih koraka.
– Još nismo ništa dobili od odvjetnika, nama nema nikakvu pravnu težinu objava na stranicama Grada – decidiran je Ljubić.
Zbog svega navedenog jasno je kako pod veliki upitnik dolazi buduća naplata ikakvih sredstava, a kamoli u razdoblju ove sezone. A do sljedeće, narodski rečeno, tko živ, tko mrtav.