Kandidat za gradonačelnika Dubrovnika Valentin Dujmović iznio je svoju viziju rješenja problema prometnog povezivanja između Dubrovnika i Zračne luke Ruđer Bošković – gradnju lake željeznice kao ekonomičnog, brzog i ekološki prihvatljivog rješenja. Priopćenje Valentina Dujmovića prenosimo u cijelosti.
Dubrovnik ne smije više čekati. Dok drugi još uvijek raspravljaju o brzoj cesti, mi moramo imati hrabrosti razmišljati korak ispred. Grad Dubrovnik zaslužuje moderan, brz i ekološki prihvatljiv način prijevoza prema svojoj zračnoj luci, a rješenje je jasno – laka željeznica.
Predlažem uspostavu shuttle linije lake željeznice između Dubrovnika i Zračne luke Ruđer Bošković, sa samo jednim usputnim stajanjem – u Župi dubrovačkoj. Vlak bi prometovao trasom buduće brze ceste, bez ometanja cestovnog prometa, a putovanje bi trajalo svega 15 minuta. Udobno, sigurno, bez zaustavljanja i bez gužvi – brže nego što u velikim europskim gradovima treba za izaći iz same zračne luke.
Laka željeznica nije samo sredstvo prijevoza. To je infrastruktura budućnosti, tiha, ekološki prihvatljiva i u potpunosti elektrificirana. Bez buke, bez ispušnih plinova i s minimalnim utjecajem na okoliš. Operater bi bila gradska tvrtka Libertas Dubrovnik, čime bi zadržali upravljanje u lokalnim rukama i osigurali kvalitetnu, dostupnu uslugu građanima i gostima.
Prosječna cijena izgradnje lake željeznice iznosi između 15 i 30 milijuna eura po kilometru, ovisno o tehnologiji, terenu i opremi. Za 20-ak kilometara trase, govorimo o investiciji koja je realna, održiva i dugoročno isplativa. I da budemo iskreni – ako pogledamo koliko smo gluposti financirali proteklih desetljeća, onda je ovo ulaganje – gotovo pa sitnica. A troškovi izgradnje mogli biti značajno sniženi ukoliko bi se trasa gradila zajedno s brzom cestom.
Dubrovnik bi se ovom investicijom svrstao uz bok modernim europskim gradovima koji su već prepoznali prednosti ovakvog sustava. To je sasvim uobičajena pojava u svjetskom metropolama, među kojima i Dubrovnik apsolutno zaslužuje biti. Osim toga, u ovom dijelu Europe bili bi među prvima koji su se odlučili na ovakav korak, tako postavši pioniri održive mobilnosti na Jadranu.
I ono najvažnije – tko će to platiti? Europska unija. Jer dobre, održive, ekološke i prometno pametne priče Europa zna prepoznati i financirati. Na nama je samo da ih pokrenemo. Dovoljno smo čekali – ne smijemo više razmišljati, nego planirati. Ako procese pokrenemo sada, do 2035. godine Dubrovnik može imati suvremeni prijevoz kakav ova destinacija s pravom zaslužuje. Tek tada projekt dogradnje i rekonstrukcije dubrovačkog aerodroma može se smatrati doista završenim.
Osim posjetitelja Dubrovnika, Konavala i Župe dubrovačke, laka željeznica značila bi konkretnu promjenu i za svakodnevni život naših građana. Kvaliteta života bi se podigla, prometna zagušenja bi se smanjila, broj autobusnih linija racionalizirao, a okoliš očuvao. To je vizija Dubrovnika kojoj težim – Grada koji ne čeka, nego djeluje.