Kultura

UZ STOGODIŠNJICU SMRTI SLIKARA Otvorena izložba djela Mata Celestina Medovića u Galeriji Dulčić Masle Pulitika

medovic ugd izlozba 22102020 43

U četvrtak u Galeriji Dulčić Masle Pulitika, a povodom stogodišnjice smrti Mata Celestina Medovića, jednog od najvažnijih predstavnika hrvatskog modernog slikarstva, otvorena je izložba koja obuhvaća njegova djela iz zbirke Umjetničke galerije Dubrovnik – portrete, djela sakralne motivike, mrtve prirode i pejzaže te različite studije.

– Upravo su sakralne slike bile povod za istraživanje opusa Mata Celestina Medovića. Odlučili smo posjetiti njegovo rodno mjesto i obišli crkvene objekte kao crkvu sv. Spasa koju je dao podići i koju je oslikao freskama. Zatim samostan sv. Deleorite gdje su njegove oltarne pale, potom kuću koju je dao sagraditi i ljetnikovac u Crkvicama – objasnio je ravnatelj Tonko Smokvina koji je naglasio kako je postav edukativnog karaktera, a cilj mu je obrazovati uvijek novu publiku.

Na izložbi naglašena je žanrovska raznolikost koja karakterizira slikarevo stvaralaštvo.

Osim pejsaža koje je kao izraz emancipirao u hrvatskoj likovnosti, mogu se pogledati i njegovi portreti nastali u razdoblju od doba Medovićeva školovanja u Italiji pa do onih nastalih u doba školovanja na Akademiji likovnih umjetnosti u Munchenu. Svi oni jasno svjedoče da je Mato Celestin Medović, uz dvije godine starijeg Vlaha Bukovca, bio jedan od naših najkvalitetnijih portretista i u bravuroznosti slikarske tehnike i u dubini psihološke karakterizacije koju provodi. Izloženi su tako antologijski uratci poput portret kapetana Cibilića i nepoznate žene iz zagrebačkog razdoblja te starca iz minhenskog.

Kad smo kod pejsaža posrijedi su djela koje on slikao u samoj prirodi.

– Većina naših pejsaža datira iz tog mješovitog zagrebačkog i pelješkog razdoblja kada se još nije u potpunosti povukao u osamu. Imamo pejsaže i iz te kasnije faze kada slikarska površina postaje vibrantna, a potez kista mrljas – iznijela je kustosica izložbe dr.sc. Rozana Vojvoda, inače viša kustosica Umjetničke galerije Dubrovnik.Središnje mjesto, nadodala je, stoga zauzima Pejsaž s vrijesom.

Među djelima sakralne tematike koja većinom uključuju studije i skice, predstavljena je i rijetko izlagana slika monumentalnih dimenzija ‘Isus pada pod križem’ iz 1888. godine koja je originalno rađena za kapelicu dubrovačke bolnice.

– Ovdje su skice za oslike koje je on radio tijekom svog zagrebačkog razdoblja, a uglavnom po crkvama kontinentalne Hrvatske. One u stilskom smislu pokazuju novine koje je to zagrebačko razdoblje unijelo u njegovo slikarstvo – rasvjetljavanje palete. Za ovu izložbu posebno smo restaurirali sliku sv. Franja Asiškog koji možda nije sam vrh njegovog stvaralaštva, ali je važna zbog svoje ikonografije i duhovnost bez obzira što on 1894. napušta franjevački red svjestan da ta stroga pravila reda ipak nisu kompatibilna s njegovom slikarskom vokacijom, dodala je kustosica izložbe ovaj način života nije bio kompatibilan s njegovom vokacijom povukao iz reda – poručila je Vojvoda.

Izložba ostaje otvorena do nedjelje, 31. siječnja 2021. godine.

Pročitajte još

PREDAVANJE IVANA VIĐENA Državni arhiv obilježit će stotu obljetnicu smrti Josipa Gelcicha

Dulist

KRENULE PROBE ZA PRVU DRAMSKU PREMIJERU Kultne Goldonijeve ‘Ribarske svađe’

Dulist

Paljetkove ‘Igre moga djetinjstva’ u Lera

Dulist