Hrvatska

Ustavni sud privremeno obustavio Uredbu o gospodarenju otpadom

smece mokosica otpad005

Ustavni sud privermeno je obustavio Uredbu o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom i to do donošenja konačne odluke o suglasnosti s Ustavom i zakonom. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom podnijelo je više gradova i općina, komunalnih tvrtki te pojedinaca, a njihovi se prigovori u određenim dijelovima sadržajno podudaraju.

U prigovorima se tako navodi da da odredbe Uredbe: 50/17 nisu u suglasnosti sa Zakonom o održivom gospodarenju otpadom i Zakonom o zaštiti potrošača. Navode da Uredba: 50/17 zadire u područje regulirano člancima 30. i 33. ZOGO-a te da se mijenja smisao zakona i uvodi ‘cijena obvezne minimalne javne usluge’ tj. fiksne mjesečne naknade (paušala), koja je neovisna o količini stvarno preuzetog otpada (čime je omogućena naplata bez pružene usluge). Ističu da Vlada Republike Hrvatske nije imala zakonsko ovlaštenje za donošenje dijela odredbi iz navedene Uredbe: 50/17, posebno članak 4. stavak 1. točke 7. Uredbe:50/17 (koja propisuje obveznu minimalnu javnu uslugu). Smatraju da se time odstupa od načela ZOGO-a koji propisuje da se javna usluga mora obračunati prema količini stvarno preuzetog otpada (“koje ima u vidu i EU Direktiva o otpadu”), te da propisivanjem paušala u ukupnoj cijeni javne usluge nije ostvareno načelo “onečišćivač plaća” niti je ostvareno stimulativno smanjenje miješanog komunalnog otpada. Također smatraju spornim i propisivanje ugovorne kazne kao dijela ukupne cijene javne usluge kao nezakonito i suprotno ZOGO-u. Također smatraju spornim i odredbe o Izjavi (ugovoru između davatelja usluge i korisnika javne usluge), odredbe o određivanju udjela korisnika koji koriste zajednički spremnik, kao i odredbe o solidarnoj odgovornosti korisnika usluge.

Svi predlagatelji, navodi se u odluci Ustavnog suda, (osim podnositelja zahtjeva) predložili su Ustavnom sudu da do donošenja odluke privremeno obustavi izvršenje pojedinačnih akata i radnji koje se poduzimaju na osnovi Uredbe: 50/17-84/19, s obzirom na to da bi mogle nastupiti ‘teške i nepopravljive posljedice za korisnike javnih usluga, davatelje javnih usluga i jedinice lokalne samouprave na čijem se području usluge pružaju, a zbog same prirode komunalnih usluga koje obuhvaćaju mnoge sudionike i zasnivaju se na međusobnom povjerenju korisnika i davatelja usluge.’

-Iz brojnih argumenata koje navode predlagatelji i podnositelji zahtjeva, proizlazi da je Uredbom: 84/19, kojom je izmijenjena odnosno dopunjena Uredba: 50/17, dodatno (nejednako i neravnomjerno) povećano opterećenje fizičkih i pravnih osoba u pogledu nadoknade troškova zbrinjavanja i gospodarenja otpadom odnosno kojom su pooštrene sankcije u slučaju nepoštovanja tog povećanog opterećenja. Takva tvrdnja izaziva sumnju u to da uspostavljeni model zbrinjavanja i gospodarenja otpada nije sposoban ostvariti svoj temeljni cilj – zaštita okoliša, prirode i zdravlja kao ustavnih vrednota – bez ozbiljnih i nerazmjernih ograničenja prava i interesa fizičkih i pravnih osoba. S obzirom na složenost materije zbrinjavanja i gospodarenja otpadom te opsežnost i ustavnopravnu raznolikost argumenata kojima predlagatelji obrazlažu svoje tvrdnje o nesuglasnosti Uredbi s Ustavom i zakonom, uključujući i povredu načela trodiobe vlasti i podjele ovlasti između zakonodavne i izvršne grane te sposobnosti propisanih mjera i ograničenja da ostvare svoj deklarirani cilj zaštite okoliša, Ustavni sud ocjenjuje kako je riječ o složenoj problematici koja zahtijeva određeno vrijeme za njihovo razmatranje i ocjenu Ustavnog suda o suglasnosti osporenih Uredbi s Ustavom i zakonom – navodi se između ostaloga u rješenju Ustavnog suda, koje u cijelosti možete pogledati ispod ovog teksta.

U-II-2492-2017 i dr

Pročitajte još

IMATE KUĆU BEZ PAPIRA? Stiže novi val legalizacije nekretnina izgrađenih do 2011.

Dulist

Hoće li 2025. donijeti preokret na tržištu nekretnina?

Dulist

Hrvatski državljani uskoro bez vize za Kinu

Dulist