S početkom 2. polugodišta u e-dnevnike se opet uvela aritmetička sredina, odnosno prosjek ocjene iz svakog predmeta koji naravno vide kako učenici tako i roditelji. I u pravilu si prema prosjeku računaju koja će im biti zaključna ocjena i ukupni prosjek. Međutim po zakonu nastavnici nisu obvezni zaključivati ocjene prema aritmetičkoj sredini. Dakle, prosjek može biti npr. 3,2 a da nastavnik učeniku zaključi vrlo dobar. Ili prosjek može biti npr. 4.7 a da nastavnik odluči zaključiti isto vrlo dobar. Za mišljenje smo pitali nastavnice i mame.
Nastavnicama ništa sporno!
-Zaključna ocjena nije samo ocjena iz znanja, nego i rada tijekom cijele godine koji se ne vrednuje samo ocjenama, nego i bilješkama u e-dnevniku. Kao što se na prosjek 3,7 može zaključiti ocjena 3, isto tako se na prosjek 4,3 može zaključiti ocjena 5. Ovo govorim iz perspektive nastavnika, ali i roditelja kojemu je to i više nego ok – rekla nam je nastavnica i mama Iva Strnad s kojom se u principu slaže nastavnica Nora Mojaš.
-Strogo gledati matematički prosjek je manje fer nego nastavnikova procjena. Puno je tu faktora, a ovisi koji elementi su ocijenjeni. U mene ako učenik ima dvojke iz provjera a u praktičnim radovima je izvrstan i redovito sudjeluje u nastavi apsolutno može imati 5 na kraju. Isto tako, ako je netko izvrstan ali na satu ometa, divlja ili biva bezobrazan prema meni i drugima i ne završava praktične radove na vrijeme to će svakako utjecati na ocjenu. Isto tako rijetko koji nastavnik neće izaći u susret učenicima koji su duže izbivali zbog opravdanih razloga i dati im priliku da ‘navuku’ ocjenu ako su iole pristojni i fer – smatra Mojaš.
Mame – za i protiv!
Mame su s nama podijelile različita razmišljanja i argumente. Dok su jedne usuglašene s ove dvije nastavnice druge smatraju da bi ocjena trebala biti zaključena isključivo prema aritmetičkoj sredini a da sve ostalo naprosto nije pošteno!
-Ja ne razumijem ovo moderno doba. U moje vrijeme školovanja roditelji se nisu prtili u nastavnikov posao. Uvijek su svi profesori ocjenama bili korektni i to je bilo točno onoliko koliko si zaslužio. Često bi nam i podilazili i zaključili višu ocjenu. Smatram da se svi oni koji nisu nastavnici ne trebaju pitati uopće što je fer što ne, jer da bi ih se pitalo trebali bi biti profesori; jedno iznimno teško i zahtjevno zanimanje. Dok to nisu, nek’ svatko gleda svoga posla – Loreta Filipović.
-Nije u redu da mogu zaključiti kako ih volja! Prosjek je prosjek! – Mihaela Čokljat.
-Naravno da je u redu da se zaključi koliko nastavnik misli da je dijete zaslužilo. Ako dijete ima cijelu godinu 5 bit će zaključeno 5. Ako cijelu godinu ima 3,4 i onda stisne zadnjih par dana, ma slikaj se, tu učitelj treba procijeniti, jer nije u redu prema učenicima koji cijelu godinu imaju zalaganje i znanje – Lora Dunovska.
-Ja osobno onda ne razumijem zašto aritmetička sredina i zašto ocjene ako se može zaključiti onako kako nastavnik želi. Po tome nema smisla aritmetička sredina. Zatim bi trebali imati i opisne ocjene umjesto standardnih ocjena od 1 do 5. Uostalom na taj način nastavnik može imati miljenike i one koji su mu manje dragi i one koji mu nisu uopće dragi, dakle ljudski faktor je tu isto u pitanju. Nemojmo se zavaravati jer u svakom poslu postoji ljudski faktor, dok roboti ne počnu sami upravljati. Ali s obzirom da sam laik i nisam profesor uvijek bih voljela znati argumente za i protiv upravo tih ljudi koji su u tom poslu. Oni ipak moraju imati zadnju riječ koju treba poštovati jer o toj temi najviše i znaju – Anita Bonačić Obradović.
-Po meni je ok jer nastavnik zna u dušu svako dijete. Gleda se znanje kroz cijelu godinu pa su oni ti koji će odlučiti bez obzira na prosjek ocjena zaslužuje li pojedinac da to bude niža ili viša ocjena – Nevenka Milutinović.
-Mislim da je pravedno i u redu, mada se nisam kroz svoje školovanje susretala sa zaključivanjem na nižu ocjenu, nego samo na višu od aritmetičke sredine, kada su profesori htjeli nekoga nagraditi za trud i zalaganje – Ana Obrovac.
-Smatram da je prosjek – prosjek i da bi se po tome trebala gledati zaključna ocjena – Nikolina Ogresta Cerović.
-Po meni je u redu. Nastavnik je taj koji učenika prati cijelu školsku godinu i prati učenikov trud, zalaganje, aktivnost na satu… Pa shodno tome, ocjena moze biti niža ili viša od aritmetičke sredine – Ljiljana Uložnik.
-Roditelj sam 4 djece, 1 odavno student, 2 srednjoškolca i najmlađi 6. razred. Sva djeca potpuno različita. Apsolutno nisam imala iskustvo da je netko od profesora zaključio ocjenu manju od aritmetičke sredine. Evo, zaista mi je to prvi put za čuti. Koliko mi je poznato ispod aritmetičke sredine se ne ide ali često znaju pokloniti višu ocjenu. Netko se ne trudi po cijelu godinu, laganica, više nerad nego rad i na kraju zadnja 2 mjeseca ispravlja sve loše ocjene, moli profesora da ga se ispita i digne prosjek. I to mi je posve neopravdano i nepravedno. Znate prema kome? Evo prema onima koji se slome redovno učeći, cijelu godinu konstantno odlične ocjene bez padova… e zbog tih! – Žanela Vrdoljak.
-Moje mišljenje je da možemo mi danima o ovome raspravljati je li fer ili nije fer. Tako nam je i moramo se pomiriti s tim. Po meni nije fer jer jako jednostavno ide zbroj ocjena i djeli koliko ih je i to je taj prosjek. Kakva volja?! To su ocjene učenika! I što je i koliko učio nek’ tako i bude zaključeno. Ovo je u redu samo ako pojedinci neće ovo iskorištavati i ako budu fer i pravedni – Ivana Dželalija Bjelogradski.
-Ako dijete ima 3,7 nije u redu da mu se zaključi 3! Ipak je to djetetov ostvareni prosjek za koji se trudio. Jedino podržavam ako je prosjek 3,4. Onda može nagraditi dijete sa 5 ako nastavnik procijeni da se dijete, bez obzira na prosjek, trudilo i bilo uzorno kroz cijelu godinu. I to samo ako učitelj misli da bi iz nekog, njemu poznatog razloga, to trebalo učiniti. Možda je dijete dugo izostajalo, mozda se trudilo ali teže ide… Ima stotine razloga za podizanje ocjene ali za spuštanje zaista ne znam ni jedan – Keti Ćorvila.
-Ako se gleda aritmetička sredina svih ocjena i vladanja, zalaganja i slično – onda mi je to u redu. Ako su većinske ocjene iz provjera znanja niže, kod neke između ocjene ide ona niža. Ako je prosjek samo ocjena iz znanja onda nije u redu i u tom slučaju ne vidim ni smisao ocjenjivanja – Lucia Petrina.
-Maknuti aritmetičku sredinu iz e-dnevnika! – Ivona Bijač Nikolić.
Slijedeća vijest