Zanimljivosti

TRADICIJA BOŽIĆNOG DRVCA Od poganstva i srednjeg vijeka do danas

sveti bonifacije wikimedia commons

Božićno drvce, koje je sada sveprisutno obilježje tijekom proslave zimskih blagdana, ima korijene i u poganskim i u kršćanskim tradicijama, piše za Medievalist.net Lorris Chevalier povjesničar, doktor srednjovjekovne literature.

Od poganskog podrijetla te transformacije preko legende o svetom Bonifaciju, stablo odražava istu dvojnost kao i sam križ – simbol je smrti i spasenja. Njegova zimzelena priroda poziva na razmišljanje o životu, uskrsnuću i nadi, proglašava pobjedu života nad smrti, svjetla nad tamom i Krista nad grijehom.

Podrijetlo i mogući biblijski izvori

Iako Biblija ne spominje izričito božićno drvce, neki odlomci, npr. Jeremija 10:3-4, opisuju poganske običaje ukrašavanja drvca [Jer su strašila tih naroda puka ništavnost, samo drvo posječeno u šumi, djelo ruku tesarovih, ukrašeno srebrom i zlatom, pričvršćeno čavlima i čekićima da se ne klima].

Iako je u izvornom kontekstu ukrašavanje drveća bilo osuđivano kao poganski običaj, zimzelena drveća mogu biti izraz pozitivnijih biblijskih prikaza poput Stabla života u Rajskom vrtu. Zimzelena priroda jelke može se simbolički povezati s kršćanskim obećanjem vječnog života – tako pobjeda nad neplodnom i ogoljenom zimom predstavlja pobjedu nad smrti.

Sveti Bonifacije i pobjeda nad poganstvom

Za simboličku povijest božićnog drvca vrlo je važna legenda o svetom Bonifaciju, anglosaksonskom misionaru iz 8. stoljeća. Prema priči, Bonifacije je posjekao sveti hrast posvećen poganskom bogu Thoru u Njemačkoj kako bi pokazao superiornost kršćanstva. Na mjestu posječena hrasta navodno je narasla mlada jelka te se tako razvija priča o jelki kao simbolu vjere i vječnog života po Kristu.

Prve srednjovjekovne pojave božićnog drvca

Tradicija božićnog drvca u specifično kršćanskom kontekstu može se pratiti do srednjeg vijeka. U povijesnoj regiji Alsace (sjeveroistočna Francuska), najranije dokumentirano spominjanje ukrašene jelke datira iz 1521. godine, iako je slična praksa vjerojatno postojala i ranije.

Simbolička upotreba drveća već je bila prisutna u srednjovjekovnim zagonetnim igrama. A u 14. stoljeću, Rajska stabla okićena jabukama i hostijama, korištena su u kazališnim predstavama na Badnjak kao Stablo spoznaje u Rajskom vrtu. Ova drvca, koja spajaju poganske i kršćanske slike, smatraju se izravnim pretečama modernog božićnog drvca.

Božićno drvce kao paradoks kršćanstva i poziv na život

Zimi, kada se prirodni svijet čini beživotnim, zimzeleno drvo stoji kao dokaz upornosti i ustrajnosti života. Ova dvojnost odražava temeljnu poruku kršćanstva: Kristovo razapinjanje, najmračniji trenutak u ljudskoj povijesti, istovremeno je temelj nade i spasenja. Božićno drvce, poput križa, postalo je oruđe evangelizacije, pokazavši da se čak i simboli poganstva mogu transformirati da bi odražavali božansku istinu.

Moderni ukrasi koje koristimo, posebice svjetla, naglašavaju simboliku zimzelenog drveta koje stoji u ogoljenoj prirodi – moment života i svjetla u hladnoći i mraku zimskog godišnjeg doba – metafora za Krista koji obasjava duhovno zamračeni svijet.

Datumi i razvoj tradicije kroz srednji vijek

Moderni koncept božićnog drvca pojavio se kasnije, ali slične tradicije pojavile su se u sljedećim periodima tijekom srednjeg vijeka. Sveti Franjo Asiški popularizirao je u 13. stoljeću žive jaslice, a simbolična stabla počela su se pojavljivati ​​u vjerskim slavljima. Obrtnički cehovi u srednjoj Europi tijekom 14. i 15. stoljeća podizali su drvca na javnim mjestima ili u crkvama, ukrašavajući ih jabukama. Prvi pisani zapis o ‘božićnom drvcu’ pojavljuje se 1521. godine u gradu Sélestatu u regiji Alsace.

I danas je jelka jedan od središnjih simbola Božićnog razdoblja

Inače, u Hrvatskoj se, prema nekim navodima, drvce počelo ukrašavati pod njemačkim utjecajem, sredinom 19. stoljeća. Do tada su se domovi ukrašavali zelenilom, cvijećem i plodovima na Badnjak. Najstarije hrvatske jaslice potječu iz 17. stoljeća, a nalaze se na otočiću Košljunu kraj otoka Krka.

Prema trenutačnim katoličkim pravilima jelka se ukrašava na Badnjak i ostaje tako do nedjelje nakon blagdana Sveta tri kralja ili Bogojavljenja.

Iako su se vremena i vjerovanja više ili manje kroz povijest mijenjala, pa tako i načini slavlja oko blagdanskih razdoblja, ono što je ostalo isto i na određen način nas spaja sa svim našim precima, nastavak je tradicije ukrašavanja zimzelenog drvca koje nam svake godine, kada je vani hladno i mračno, zaista donosi puno života, svjetla i veselja u domove.

Ilustracija: Bonifacije obara sveti hrast. Drvorez prema crtežu Carla Peschela, nastao oko 1861./Wikimedia Commons

Pročitajte još

NA DANAŠNJI DAN 1667. Strašan potres srušio Grad, živote izgubila polovina stanovnika

Dulist

Danski brend lansira kolekciju “The Dubrovnik Chapter” inspiriranu hrvatskom obalom

Dulist

NA DANAŠNJI DAN 1782. Rođen književnik, prevoditelj i diplomat Tomo Krša

Dulist