Nakon više od dvije godine, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je novi natječaj za direktora Zračne luke Dubrovnik. Ovo je, podsjetimo, treći pokušaj izbora direktora od 2017. godine, kada je i nastala svojevrsna ‘kriza’ s čelnom osobom Zračne luke Dubrovnik. I ovog puta, kao i prethodna dva, krugovi bliski Zračnoj luci i Vladi odmah su krenuli s ‘pretresanjem’ potencijalnih kandidata, a u igri su više manje dobro poznata imena. Među imenima potencijalnih kandidata tako se ponovno spominje ono Viktora Šobera, koji je inače ministar savjetnik za telekomunikacije i informacijsko društvo u Stalnom predstavništvu RH pri EU. Njega se sjećamo još iz vremena prvog natječaja, iz lipnja 2017. godine, koji je raspisan netom prije isteka mandata bivšeg direktora Roka Tolića. Prijavu su tada, podsjetimo, podnijela tri kandidata, od kojih jedan nije zadovoljio uvjete. Tako su se u drugom krugu našli dotadašnji direktor Roko Tolić te upravo Viktor Šober, no on je neočekivano odustao od intervjua te se time eliminirao iz utrke. Tada je kao kandidat ostao samo Tolić, no s donošenjem odluke se otezalo.
U međuvremenu je Toliću istekao mandat, a ‘obezglavljenost’ Zračne luke na prvu je riješena tako da mu je dva puta, do kraja 2017. godine produljen mandat. Na kraju je natječaj za direktora – poništen, nakon čega je, početkom 2018. godine Vlada Andreja Plenkovića, na prijedlog Skupštine Zračne luke, imenovala Frana Luetića, dotadašnjeg direktora za komercijalne poslove, na čelnu poziciju u Zračnoj luci sve do raspisivanja natječaja za novog direktora. Od tada do danas Luetiću se mandat produljuje svakih šest mjeseci, s tim da je u međuvremenu, u siječnju 2020. ponovno bio raspisan novi natječaj, a završio je poput prvoga – poništenjem pa je Zračna luka i dalje ostala bez novog direktora. I tada se za čelnu osobu Zračne luke Dubrovnik javio Roko Tolić, inače direktor sektora trgovine, a za DuList potvrdio je prijavu i na novi natječaj.
Tolić potvrdio prijavu
Javit ću se na natječaj, mislim da je to stvar osobnog creda, a naravno i menadžerskog kredibiliteta. Organizacija u kojoj radim preko 20 godina, koju sam skoro devet godina i vodio, traži čovjeka za čelnu poziciju i naravno da ću pokušati odgovoriti tom izazovu – govori Tolić za DuList.
—Činjenica je da nikad nije došlo do okončanja prethodna dva natječaja, jedina dva koja su ikad bila raspisana. Sada treba vjerovati u državnu administraciju koja prvog čovjeka javnog poduzeća traži javnim putem, a to je očito tako, i ako ga traži na način da su stvarno postavljeni respektabilni uvjeti da bi netko obnašao tu dužnost, onda je zaista to jedan sasvim otvoreni poziv svima onima koji se osjećaju tako da se prijave i sa svojim idejama, programima i načinom na koji bi vodili Zračnu luku Dubrovnik, ali i ostale zračne luke za koje su raspisani natječaji, odgovore ovim nikad izazovnijim vremenima – zaključio je Roko Tolić.
Peović: Ne namjeravam se ovaj put javiti
Iako se 2020. godine pojavio među kandidatima, o prijavi ovog puta ne razmišlja Tonči Peović, nekadašnji direktor dubrovačkog aerodroma, danas direktor Zračne luke Brač.
—Da sam prošli put bio kandidat koji zadovoljava, bili bi završili izbor. No, očito da nisam bio kandidat koji odgovara, prema tome nemam se volje niti namjere ovaj put javljati. Vjerujem da će se javiti drugi koji odgovaraju profilima koji se traže – iznosi za DuList Tonči Peović. Smatra, dodao je, kako je pogriješio što se javio na prethodni natječaj, ali je mislio da svojim iskustvom i znanjem može zadovoljiti kriterije koji se traže. Upitali smo ga i koliko je po njegovom mišljenju dobro što se ovoliko oteže s izborom direktora.
— Promjena na način da se daje četverogodišnji mandat, po meni nije dobra za zračne luke, jer su zračne luke objekti visokog intenziteta kapitala i relativno malog obrta novca u odnosu na vrijednost kapitala. Naime, kad se radi neki investicijski ciklus, četiri godine je premalo i ako imate čovjeka koji dolazi sa strane, njemu treba godinu dana dok se upozna sa svime, a zadnju godinu se u pravilu ništa ne radi, kao što je to i kod političara. Stoga efektivno za plodonosni rad ostaju tek dvije godine, što je apsolutno nedostatno za dugoročne projekte u upravljanju aerodromima – mišljenja je Peović.
—To su uglavnom vrlo dinamični poslovi u kojima morate komunicirati i razvijati promet s aviokompanijama. Aviokompanija kad krene s novom rutom, u godinu dana ne može pokazati pozitivne i negativne rezultate, traži se barem dvije do tri godine kontinuiteta da bi se vidjelo funkcionira li ta ruta, a da ne govorimo o pripremama za pojedinu aviokompaniju, da ne govorimo o investicijama koje su potrebne za smanjenje utjecaja na okoliš… Sve to skupa je gotovo pa neizvedivo u mandatu od četiri godine. Nisam baš pristalica takve vrste ugovaranja poslova s direktorima zračnih luka na mandat od četiri godine. To za društvo nije korisno – rekao je dalje.
‘Nije dobro što se čeka’
Vratio se na naše pitanje je li dobro da se ovoliko vremena oteže s izborom.
—Nije dobro da se toliko čeka jer sad, u post covid vrijeme, treba raditi čitav niz stvari da bi se sanirala šteta. I Zračna luka Dubrovnik je išla na kreditni aranžman. Ona uprava koja ga je ugovorila neće ga vraćati nego neka druga, a pitanje je opet i s kojim ciljem. Svi ti planovi, kako ih mi u avijaciji zovemo master planovi, rade se za 20-godišnje razdoblje. Ne kažem da toliko čovjek treba biti na čelnom mjestu, ali smatram da su četiri godine nedovoljne za bilo kakvo izvršenje master planova kod zračnih luka – ističe Peović. Napomenuo je kako su zračne luke danas objekti infrastrukture, ali su isto tako i poslovni subjekti na tržištu. Tu imamo čitav niz konkurenata, a za našu zračnu luku to su konkretno Tivat, Podgorica pa čak i zračna luka Split.
—Da ne kažem i Mostar, a znamo i za plan izgradnje nove zračne luke u Trebinju. Sve su to elementi koji utječu na efikasnost upravljanja infrastrukturom zračne luke koja je na tržištu. Znači nije klasična infrastruktura gdje si monopolist, nego treba sve te finese s aviokompanijama, pogotovo s low cost kompanijama isharmonizirati na najbolji mogući način. Zato mislim da mandat od četiri godine nije pravo rješenje za upravljanje zračnom lukom – zaključio je. U javnosti i kuloarima spominje se još jedno ime potencijalnog kandidata, a to je ono komercijalnog direktora Zračne Luke Dubrovnik Ivana Maslaća.
Za DuList Maslać nije imao nikakvog komentara. No, kako doznajemo, on ni ne zadovoljava postavljenim natječajnim uvjetima, odnosno nema najmanje pet godina radnog iskustva u zrakoplovnoj djelatnosti, što se od kandidata i potencijalnog novog direktora i traži. Hoće li ovo biti treća sreća za dubrovačku zračnu luku? Pitanje je na koje odgovor može dati samo nadležno ministarstvo, odnosno Vlada RH.