Početkom sezone i povećanjem gužvi prometnih nesreća u gradu sve je više, a najčešće se radi o naizgled sitnim greškama koje dovedu do problema. Osim automobila, u nesrećama se često nađu i vozači motocikala, za koje na dubrovačkim ulicama već godinama vrijedi tradicija “propuštanja”. Automobili se tijekom gužvi izmiču u desnu stranu i propuštaju prolaz motociklima s lijeva, neovisno o tome je li linija puna ili ne.
Posebne komplikacije nastaju kada dođe do kombinacije pretjecanja motociklista u trenutku kada automobil koji se vozi ispred skreće ulijevo, a uz to ima uključen pokazivač smjera. Jedna takva situacija dogodila se nedavno i na gužvovitom skretanju za Brboru, gdje je došlo do kontakta između motocikla i automobila u kojoj na sreću nitko nije bio ozlijeđen. I dok bi mnogima prva pomisao bila da je u ovom slučaju motociklist u potpunosti kriv zbog pokušaja pretjecanja tijekom radnje skretanja, šokirali bi se kad bi saznali da štetu za ovakvu nesreću snose oba sudionika u prometu.
Ovu situaciju detaljnije nam je objasnio Denis Pavela, dubrovački službenik za prometnu preventivu iz PU dubrovačko-neretvanske i predsjednik Udruge sigurnost u prometu. Objasnio je da, iako će motociklist snositi dio odgovornosti zbog nepropisnog preticanja, odgovornost će se zakonski odraziti na oba vozača pa će trošak štete na motociklu snositi vozač automobila.
– U zakonu imate Članak 43. koji se odnosi na obavljanje određenih radnji u prometu. Vozač koji namjerava obaviti neku radnju u prometu, konkretno u ovom slučaju radnju preticanja, dužan se uvjeriti da tu radnju može izvršiti bez opasnosti za sebe ili druge sudionike u prometu. U ovakvom slučaju vozač se vjerojatno nije uvjerio i potom je došlo do kontakta – objasnio je.
U ovakvim se situacijama okolnost nesreće utvrđuje ovisno o poziciji udarca, što bi u ovom slučaju bilo s bočne, prednje strane automobila, ističe Pavela.
– Ako je udar motocikla negdje u prednjem dijelu vozila, samim time se tumači da je vozač imao dovoljno vremena za primijetiti taj motocikl i ne započeti radnju skretanja – rekao je.
Objašnjava kako u ovakvim slučajevima često dolazi i do problema s osiguranjem, ali i da se zbog specifičnosti situacije ovakvi slučajevi nađu i na sudu.
– Osiguranje vam neće isplatiti štetu dok se ne utvrdi krivnja. Policija obavlja očevid na mjestu događaja i podnosi prijedlog, ali sud je taj koji u konačnici donosi odluku, tko je kriv, a tko ne – rekao je Pavela.
Ističe i kako se za vrijeme ljetnih mjeseci te sezonskih gužvi u prometu treba voditi dodatna pažnja i provjera u svako doba dana, bez obzira na to koliko smo upoznati s našim ulicama.
Autor: Sara Babić